مریم سادات پناهنده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: با توجه به حساسیت دوران پیش دبستانی، نحوه تعامل با کودک، محیطی که در آن آموزش می بیند و محتوای آموزشی که در اختیار وی قرار می گیرد بسیار مهم است.
وی اضافه کرد: در سال های اخیر با توجه به تغییراتی که در نظام آموزشی کشور بوجود آمده، نگاهی نو به دوره پیش دبستانی داریم و محتوای آموزشی استانداردی برای کودکان در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: این محتوای آموزشی مورد تایید گروه مولفان وزارت آموزش و پرورش می باشد و مباحث روانشناسی نیز در آن لحاظ شده است.
پناهنده اضافه کرد: در استان قم از 2 سال گذشته محتوای آموزشی مورد تایید سازمان تالیف وزارت آموزش و پرورش تهیه شده و در اختیار همکاران پیش دبستانی قرار گرفته است؛ مربیان این دوره نیز آموزش های لازم را دریافت نموده اند.
وی تاکید کرد: تمام مراکز پیش دبستانی که با مجوز آموزش و پرورش فعالیت می کنند، از این محتوای آموزشی استفاده می کنند و از اولیا درخواست می کنیم که فرزندان خود را در مراکز دارای مجوز ثبت نام نمایند.
وی با اشاره به این که مراکز پیش دبستانی زیادی بدون مجوز در سطح استان فعال هستند، بیان کرد: آموزش در مراکزی که مجوز از سایر سازمان ها دارند، کاملا استاندارد نیست و در برخی مواقع باعث به وجود آمدن مشکلاتی در دوران تحصیل برای نوآموزان می شود که گاهی برطرف کردن آن دشوار است.
معاون آموزش و پرورش قم در ادامه گفت: از مباحثی که برخی اولیا به اشتباه به آن باور دارند و فکر می کنند نشانه پیشرفت فرزندانشان است، یادگیری خواندن و نوشتن کودکان در دوره پیش دبستانی است که این تفکر به صورت کامل مردود است.
وی افزود: امروزه ثابت شده برخی از کودکانی که دچار مشکلات آموزشی در پایه اول و دوم می شوند، کسانی هستند که در دوره پیش دبستانی در معرض آموزش زودهنگام قرار گرفته اند و دچار آسیب شده اند.
به گفته وی، نوآموزان واجدالشرایط برای ثبت نام در دوره پیش دبستانی متولدان نیمه دوم سال 1391 و نیمه اول سال 92 می باشند.
وی با بیان این که سال گذشته 18 هزار نوآموز در مراکز پیش دبستانی قم ثبت نام شدند، پیش بینی کرد: امسال با توجه به روند افزایش جمعیت، بیش از 20 هزار نوآموز در مراکز پیش دبستانی پذیرش شوند.
پناهنده خاطرنشان کرد: برخی مراکز منحصرا پیش دبستانی است، ولی برخی دیگر در مدارس دولتی تشکیل می شود که البته ساعت ورود و خروج و زنگ های تفریح پیش دبستانی ها با دانش آموزان متفاوت است.
در سال تحصیلی 98-97 ، 400 مرکز پیش دبستانی با مجوز رسمی از اداره کل آموزش و پرورش قم فعالیت خواهند نمود.
وی تصریح کرد: در مواردی که کودک واجد شرایط سنی برای ثبت نام در پایه اول ابتدایی است، خانواده ها به دلایل غیرمنطقی درخواست دارند فرزندشان در دوره پیش دبستانی ثبت نام شود که این مساله ممنوعیت قانونی دارد.
وی افزود: یک سال تاخیر در ورود به مدرسه، دلیل منطقی لازم دارد و فقط دانش آموزانی که در سنجش سلامت مشخص شود که دارای مشکل هستند، می توانند با نامه رسمی در پایه پیش دبستانی تحصیل نمایند.
پناهنده در ادامه با بیان این که یکی از سیاست های وزارتخانه آموزش و پرورش مداخله به هنگام است، گفت: مداخله به هنگام یعنی تشخیص مشکلات اساسی در کودکان که مانع آموزش استاندارد آن ها می شود و وقتی در دوره پیش دبستانی تشخیص داده شود زمان کافی برای برطرف کردن آن وجود دارد.
وی افزود: امسال دومین سالی است که سنجش سلامت در دوره پیش دبستانی از اول شهریورماه اجرا می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به اهمیت دوره پیش دبستانی در شکل گیری شخصیت کود کان، همایشی در استان یزد با عنوان «هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی» با مشارکت همه معاونان آموزش ابتدایی استان ها برگزار خواهد شد.
معاون آموزش و پرورش قم ضمن درخواست از معلمان برای شرکت در این همایش، افزود: این همایش 12 محور دارد و فرهنگیان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به پایگاه اطلاع رسانی www.hkiip97.ir مراجعه نمایند.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.