به گزارش ایرنا، مهرداد غضنفری روز دوشنبه در آیین تجلیل از کارمندان نمونه قم در تالار معصومیه فرمانداری اظهار داشت: مدیریت ها محدود است، ولی شاکله یک دستگاه دولتی را نیروی انسانی عظیم فعال در آن تشکیل می دهد.
وی در تبیین علت پایین بودن بهره وری دستگاه های اجرایی، بخش عظیمی از آن را بی توجهی مدیران دانست و افزود: زمینه ارتقای بهره وری را باید از طریق ایجاد نظام تشویق و ترغیب فراهم کرد.
معاون استاندار قم با اشاره به روایتی از امیرالمومنین (ع) مبنی بر این که باید نیکوکاران را از سهل انگاران تمیز دهیم، گفت: آموزه های دینی نقشه راه را برای ما فراهم کرده و باید از این ظرفیت برای ظهور و بروز قابلیت های نیروی انسانی استفاده کنیم.
غضنفری همچنین احیای نظام پیشنهادات را نیز برای بالابردن بهره وری نیروی کار اداره ها ضروری برشمرد و افزود: شاید یک مدیر به لحاظ کار و مشغله فراوان فرصت تدبیر و اندیشیدن را نداشته باشد، ولی یک کارمند ساده که مسئولیتی ندارد، بواسطه ذهن خلاق و جستجوگر خود ایده هایی را ارائه دهد که منجربه تحول در دستگاه مربوطه شود.
وی گفت: یکی از مباحث اساسی کشور صرفه جویی در منابع است و تمام ارکان نظام در رابطه با آن سخن می گویند، اما می توانیم با تعیین مشوق هایی از دیدگاه های کارمندان نیز در تصمیم گیری کلان استفاده کنیم.
وی موضوع آموزش حرفه ای در دستگاه های اجرایی را مورد توجه قرار داد و افزود: برغم آنکه اولویت هایی را برای توسعه اعلام می نماییم، ولی در انتقال مسئولیت ها به بخش خصوصی مشکل داریم و فکر می کنیم که این کار باعث کاهش اقتدار دولت می شود که به هیچ وجه این گونه نیست.
وی گفت: باید قابلیت های سرمایه گذاری در استان را بشناسیم و برای جذب سرمایه گذار جذابیت های لازم را ایجاد کنیم.
غضنفری اضافه کرد: تجهیز نیروهای دستگاه های اجرایی به دانش روز به منظور انجام بهتر و دقیق تر ماموریت ها و مسئولیت های خود ضروری است و برای تربیت چنین نیروهایی باید منابع مورد نیاز را فراهم کنیم.
معاون استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که برای انتخاب کارمندان نمونه از سوی متولیان امر دقت زیادی صورت گرفته است، افزود: با همراهی دستگاه های اجرایی سعی شد، بهترین ها بر اساس شاخص های مدنظر که مهمترین آن تکریم ارباب رجوع است، انتخاب شوند.
وی ادامه داد: در خصوص تکریم ارباب رجوع و ایجاد میز خدمت در اداره ها حساسیت های ویژه ای وجود دارد، چراکه اگر تمام فعالیت های دستگاه ها کسب رضایت مردم نباشد، کار آنها هیچ گونه موضوعیتی ندارد‌.

** رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی قم نیز در این آیین با اشاره به برگزاری جشنواره شهید رجایی اظهار داشت: این جشنواره همه ساله با هدف معرفی دستگاه های خدمت رسان و شناسایی و تقدیر خادمان به مردم و نظام اسلامی و بهبود عملکرد دستگاه های اجرایی برگزار می شود تا برترین ها در هفته دولت مورد تجلیل قرار گیرند.
سید حسن رضوی افزود: کار ارزیابی دستگاه های اجرایی استان از نیمه دوم سال 96 بر اساس شاخص های عمومی و اختصاصی آغاز و دوره های آموزشی نیز در اسفند سال گذشته برگزار شد.
وی افزود: پس از ارسال مستندهای لازم از سوی وزارتخانه ها و سازمان های مرکزی کار ارزیابی دستگاه ها صورت گرفت و در نهایت نظر استاندار در خصوص دستگاه های برتر اخذ، و جمع بندی نهایی آن در شورای توسعه مدیریت و منابع انسانی انجام شد و پنج دستگاه برتر در پنج گروه تخصصی و سه دستگاه نیز صرفا با توجه به شاخص های عمومی به عنوان دستگاه برتر انتخاب شدند.
رضوی افزود: به طور کلی به ازای هر پنج هزار تن از کارمندان استان یک کارمند به عنوان نمونه و دستگاه هایی که بیش از 50 کارمند داشتند نیز پنج تن به عنوان نمونه انتخاب شدند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت راهبردی نیروی انسانی برای سازمان ها افزود: باید روی این نیروها توجه ویژه داشته باشیم و بتوانیم از تلاش های آنها حداکثر بهره لازم را ببریم‌.
وی تصریح کرد: بعضا رویکرد سازمان ها در مورد نیروی انسانی مبتنی بر هزینه است، در صورتی یک سازمان پویا و توانمند است که به نیروی انسانی خود به عنوان یک سرمایه نگاه کند.

** استاد حوزه علمیه قم نیز با اشاره به شاخص های نیروی انسانی نمونه و نخبه، آگاهی را یکی از کلیدی ترین و اساسی ترین آنها دانست و افزود: انسان باید در حوزه ای که مسئولیتی را برعهده دارد، آگاهی و دانش لازم را نیز داشته باشد.
حجت الاسلام علی نظری منفرد اضافه کرد: اگر انسان دانش کافی در مورد کاری که انجام می دهد را نداشته باشد، به جای این که کار را درست انجام دهد راه رسیدن به هدف را طولانی می کند.
وی با اشاره به توصیه اسلام به علم و آگاهی افزود: اگر آگاهی در هر سطحی از مسئولیت باشد کار خوب پیش می رود و آسیب هایی که در کار برای انسان بوجود می آید نیز ناشی از عدم آگاهی است.
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که در کشورهای دیگر هدف از انجام کار عمل به تکالیف و وظایف ملی است، در حالی که ما کار کردن را یک وظیفه الهی می دانیم‌، افزود: داشتن احساس مسئولیت و برنامه ریزی نیز از دیگر شاخصه های یک نیروی کار موفق و شایسته است و مجموعه این ویژگی ها در کنار هم به لحاظ کمی و کیفی به ایجاد یک انسان نخبه منجر می شود.
7403 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.