عباس جوشقانیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: برای نوعروسان تحت پوشش کمیته امداد، بسته های حمایتی، آموزشی و فرهنگی ارائه می شود و این افراد 32 ساعت آموزش در سه مقطع قبل، حین و بعد از ازدواج در زمینه های همسرداری، بهداشت روان، احکام و مسائل متاهلان، مهارت های زندگی، آموزش جوانان در شرف ازدواج و ملاک های انتخاب همسر دریافت می کنند.
وی اضافه کرد: این افراد می توانند از یک تا 10 جلسه مشاوره فرهنگی به صورت فردی و یا جمعی استفاده نمایند و همچنین به هر نوعروس 30 میلیون ریال و اگر یتیم باشد 50 میلیون ریال کمک بلاعوض و 50 میلیون ریال نیز وام قرض الحسنه پرداخت می شود.
وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون، 384 نوعروس تحت پوشش کمیته امداد با دریافت بسته های فرهنگی و نقدی به خانه بخت رفته اند.
جوشقانیان گفت: کمیته امداد برای پسرهایی که والدین آن ها تحت پوشش این نهاد است نیز کمک بلاعوض 15 میلیون ریالی در نظر گرفته است و از ابتدای سال تاکنون 119 هدیه ازدواج به این افراد پرداخت شده است.
وی با اشاره به ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد، بیان کرد: این نهاد، زنانی را که بنا به دلایلی سرپرست خانوار هستند، تشویق به تشکیل خانواه می کند و برای آنها نیز بسته های آموزشی و حمایتی در نظر گرفته است.
وی افزود: کمیته امداد برای زنان سرپرستی که اقدام به ازدواج نمایند، 15 ساعت دوره آموزشی، 30 میلیون ریال کمک بلاعوض و 50 میلیون ریال نیز وام قرض الحسنه در نظر گرفته است.
معاون کمیته امداد قم ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه، 46 زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد در استان قم ازدواج کرده اند.
وی گفت: کمیته امداد در قالب طرح دیگری با عنوان رجوع زوج هایی که طلاق گرفته اند، اقدام به برقراری سازش میان زوج هایی که به علت های مختلف از جمله اعتیاد و بیکاری از یکدیگر جدا شده اند، می نماید.
وی افزود: در این طرح نیز 30 میلیون ریال کمک بلاعوض و 50 میلیون ریال وام قرض الحسنه به خانواده ها پرداخت و بسته های فرهنگی نیز برای کمک به دوام زندگی این خانواده ها ارائه می شود.
جوشقانیان اضافه کرد: کمیته امداد کمک به ترک اعتیاد همسران معتاد و اشتغالزایی برای بیکاران را در اولویت قرار داده تا زمینه رجوع مجدد این افراد به خانواده هایشان فراهم شود.
وی با بیان این که سال گذشته پیوند مجدد 42 مورد از این زوج ها محقق شد، ادامه داد: امسال 100 مورد را در دستور کار داریم و تاکنون 25 مورد از این خانواده ها شناسایی شده اند که در مرحله پیگیری است.
وی به ازدواج سالمندان تحت پوشش کمیته امداد نیز اشاره و بیان کرد: این نهاد برای تامین نیاز روحی و عاطفی سالمندانی که بنا به دلایلی فاقد همسر هستند، زمینه ازدواج آن ها را فراهم می نماید و از ابتدای سال تاکنون 50 تن برای ازدواج اعلام آمادگی نموده اند.
جوشقانیان افزود: تاکنون 27 تن از این سالمندان ازدواج نموده اند و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری، 23 سالمند دیگر تحت پوشش کمیته امداد قم ازدواج نماید.
به گفته وی، کمیته امداد 10 میلیون ریال کمک بلاعوض برای این سالمندان در نظر گرفته است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مبلغی که برای کمک بلاعوض و وام قرض الحسنه برای ازدواج افراد تحت پوشش کمیته امداد در نظر گرفته می شود، زیاد نیست و امیدواریم با کمک خیران این مبالغ افزایش یابد.
در حال حاضر 20 هزار و 703 خانوار معادل 2.7 درصد جمعیت استان قم زیر پوشش کمیته امداد هستند که از این تعداد، 15 هزار و 60 خانوار معادل 1.9درصد جمعیت قم معیشت بگیر بوده و سایر خانوارها نیز از خدمات تک یا چند خدمتی امداد مثل درمان، فرهنگی و اشتغال بهره مند می شوند.
96 درصد از خانواده های زیر پوشش ساکن شهر و چهار درصد ساکن روستا هستند.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.