'مطبوعات و مکتوبات محلی در استان اردبیل، به میزانی که از نظر کمی رشد داشته اند به همان نسبت از نظر کیفی سقوط کرده اند، رشد افسار گسیخته تعداد نشریات محلی در استان بدون توجه به اینکه چه پروسه ی طاقت فرسایی باید طی شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود، سبب شده تا اکثر نشریات محلی به جهت عدم بسترسازی مناسب قبل از اخذ مجوز و بسیاری دلایل دیگر در شروع راه به بن بست خورده و از ادامه مسیر باز بمانند.
در شرایط فعلی که ارگان های دولتی با محدودیت های مالی دست به گریبان هستند، انتظار حمایت از ارگان های دولتی کاری بیهوده می باشد، تنهاترین، بهترین و کاربردی ترین روش جهت کمک به نشریات فعال استان این است که هر هفته یا حداکثر هر 10 روز هیاتی متشکل از دو عضو خانه مطبوعات، یک نفر از هیات رئیسه خانه و یک نفر از معاونت مطبوعاتی ارشاد با بررسی وضعیت نشریات محلی از نظر مولفه هایی نظیر تیراژ، نقد سازنده، تولید محتوا، آگاه سازی مردم و ... علاوه بر اینکه نشریات فعال و پویا را در این زمینه شناسایی کرده و با ارائه بسته های تشویقی، این نشریات را در جهت ادامه روند رو به جلو و تداوم انتشار یاری نمایند،در ثانی سـازمان هــا و ارگانهــای دولتی را نیــز یاری نمایند تا براساس همین آمارها و در دعوت و همفکری با رسانه های فعال و تاثیر گذار استان حق و حقوق آنها حفظ شده و جایگاه نشریات استان بیشتر از این تنزل نیابد.
عوامــل متعددی سبب شده است کــه نشریات محلی استان با خلاء هایی بسیاری مواجه شوند، بی توجهی به خواسته های مردم و آگاه سازی آنها، نبود تکنولوژی و امکانات لازم، کم توجهی به جذاب نویسی از جمله خلاء های موجود محسوب می شوند.
بی برنامگی و رواج روزمرگی در کنار تعریف نشدن منابع مالی برای تداوم حیات نشریات محلی و عدم حمابت صریح و قانونی از مطبوعات توسط مقامات قضایی نیز از دیگر خلاءهای عمده مطبوعات محلی می توان قلمداد کرد. اکثر نشریات محلی به صورت سیستماتیک نقش، کارآیی و تاثیرات خود را از دست داده و از رسالت اصلی خود دور مانده اند.
تعامل دوسویه ای با نهاد های دولتی و مردمی دیده نمی شود و این موارد سبب شده است که خروجی نشریات با استقبال ضعیفی از سوی مخاطبان مواجه شود.
این روال کار به علت اینکه افراد مشغول در حوزه روزنامه نگاری، مهارت و زبدگی کافی را ندارند علاوه بر بهره دهی ضعیف، نفراتی که در این مجموعه ها تربیت می شوند نیز فاقد نوآوری، تخصص و مهارت هستند. در سالهای دور برای 10 نشریه بیش از 50 خبرنگار فعال بودند و متاسفانه امروزه برای بیش از 50 نشریه 10 خبرنگار فعال هستند.خبرنگاران دیروز مدیران مسئول امروز شده اند و جامعه مطبوعاتی استان از نبود خبرنگاران با استعداد و کوشا در رنج است.
البته مدیران مسئول کنونی که سالها به عنوان خبرنگار در نشریات فعالیت می کردند نیز به علت اینکه اصول خبرنگاری و قواعد آنرا نتوانسته اند به صورت علمی و کاربردی یاد گرفته و بر میزان تجربیات خود بیفزایند، در زمان حاضر که خود صاحب نشریه هستند نیز قادر نخواهند بود به تربیت و آموزش افراد علاقه مند به خبرنگاری بپردازند.تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی یافتن نفراتی علاقه مند به خبرنگاری و دارای تحصیلات مرتبط با این رشته و آموزش آنها توسط مدیران مسئولی که در این زمینه حرفهایی برای گفتن دارند می باشد در غیر این صورت خلاء خبرنگاران کار بلد در آینده، نشریات محلی استان را با چالشی عظیم روبرو خواهد کرد. کما اینکه وضعیت فعلی خود گویای ورود نشریات محلی به این بحران می باشد. وضعیت برگزاری جشن روز خبرنگار و نحوه حضور در جلساتی که بعد از روز خبرنگار با دعوت از نشریات در دفاتر نمایندگان و برخی سازمان ها برگزار شد، نیاز به خانه تکانی اساسی و نهادینه کردن کار تشکیلاتی منسجم بیش از پیش احساس می شود.
/6016/7110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.