به گزارش ایرنا ، خلیل نیکشاد روز یکشنبه در جلسه بررسی و احصای طرح های اشتغالزایی کشاورزی افزود: پتانسیل بخش کشاورزی استان در ایجاد اشتغال ، کارآفرینی و بکارگیری نیروهای بیکار بسیار بالاست.
وی از جمله صنایع مهمی که می تواند در بخش کشاورزی باعث ایجاد اشتغال و رونق تولید شود را صنایع تبدیلی و تکمیلی دانست و اظهار داشت: میزان تولید محصولات کشاورزی 4.5 میلیون تن می باشد که از این میزان یک میلیون و 300 هزار تن خوراک صنایع تبدیلی و تکمیلی است.
او گفت: مشکلی پیش روی سرمایه گذاران در گسترش صنایع تبدیل و تکمیلی وجود ندارد و مراحل قانونی و اداری طرح ها در کمترین زمان ممکن و با دقت انجام می گیرد زیرا اینگونه سرمایه گذاری ها علاوه بر ایجاد اشتغال از هدر رفت محصولات تولیدی و ضایعات پس از تولید جلوگیری کنند.
رییس جهاد کشاورزی استان در ادامه سخنان خود افزود: در سال زراعی گذشته 269 هزار اصله نهال درختان مثمره در بین بهره برداران توزیع شد که همین میزان برای تعداد 260 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرد.
نیکشاد گفت: ایجاد اشتغال و بکارگیری نیروهای بیکار و جوان در بخش صنعت دام و طیور با جدیت دنبال می شود طوری که در 15 روز گذشته با راه اندازی 12 واحد مرغ تخمگذار و واحدهای پرورش بره و گاوداری که بیش از 10 سال بود که به صورت غیر فعال و راکد مانده بودند، برای بیش از 150 نفر اشتغال ایجاد شده است.
وی افزود: امسال بیش از 450 هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان خریداری و به استان های معین ارسال شد و 350 نفر از کارشناسان و کادر اجرایی این سازمان نیز به مدت 2 ماه درگیر کارهای خرید این محصول بودند.
به گفته او ، در سال جاری در سطح 26 هکتار اقدام به کشت گیاهان دارویی شد که هر یک هکتار کشت آن برای سه نفر اشتغال ایجاد می کند.
وی همچنین بیان کرد: در سال جاری بیش از 480 تن پیاز زعفران در استان توزیع شده که هر هکتار آن برای تعداد 3 نفر ایجاد اشتغال می کند.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
7117/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.