به گزارش ایرنا ، حسین کربلایی خیاوی روز دوشنبه در جلسه بررسی راه های توسعه کشت کلزا افزود: کلزا گیاهی کم آب بر است و وقتی در تناوب با گندم قرار می گیرد باعث افزایش حاصلخیزی و تولید در واحد سطح می شود.
او گفت: کشت این محصول در راستای سیاست اصلاح الگوی کشت در تناوب با گندم قرار می گیرد و با استقبال خوبی نیز از سوی کشاورزان استان روبروست.
وی با اشاره به اینکه کشت کلزای استان در سال زراعی جدید با افزایش قابل ملاحظه به 30 هزار هکتار خواهد رسید ،گفت: مراکز تحقیقاتی با معرفی ارقام مقام و پر محصول و مدیریت هماهنگی ترویج با برگزاری کارگاههای آموزشی فنی کشت کلزا ، مدیریت حفظ نباتات با مبارزه اصولی و بموقع با آفات و امراض دوش به دوش بهره برداران و کلزا کاران در مزارع حضور خواهند یافت.
او بیان کرد: این استان با 19 هزار و 400 تن خرید کلزا در سال زارعی جاری در ردیف هشت استان برتر کشوری قرار گرفت.
به گفته وی ، اردبیل ، گلستان ، مازندران ، ایلام ، قزوین ، کرمانشاه ، فارس و خوزستان استان های برتر کشور در تولید کلزا محسوب می شوند که بیش از 80 درصد کلزای کشور را تولید می کنند.
او همچنین بیان کرد: شرکت کشت و صنعت مغان در سال زراعی جاری 51 درصد از کلزای تولیدی استان را به خود اختصاص داد و بیله سوار مغان نیز با برداشت سه هزار و 265 تن کلزا در بین شهرستان های استان مقام اول تولید را کسب کرد.
وی افزود: کلزا محصولی است که 40 تا 45 درصد روغن از آن استحصال می شود و دارای 25 تا 35 درصد نیز پروتئین است و با توجه به اینکه 90 درصد روغن نباتی کشور از خارج از کشور تامین می شود به همین دلیل توسعه کشت این محصول در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در این استان حائز اهمیت است.
کربلایی خیاوی گفت: کشت کلزا بیماری قارچی پاخوره گندم را به دلیل داشتن مواد تدخینی و تنباکویی در ریشه کلزا از بین می برد با از بین رفتن این بیماری قارچی گندم کاشته شده در تناوب بعدی دچار این بیماری قارچی نمی شود.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.