به مناسب روز شیخ صفی‌الدین اردبیلی و هفته گرامیداشت استان اردبیل نشست تخصصی بازشناسی هویت تاریخی اردبیل در نگارخانه خطایی برگزار شد.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، در این نشست که با حضور تعداد زیادی از دانش‌آموزان مدارس شهر اردبیل و با محوریت معرفی جایگاه تاریخی این شهر برگزار شد، دوره‌های مختلف تاریخی اردبیل و هویت و قدمت معنوی و ارزشی آن مورد توجه و تاکید قرار گرفت.
عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی در این نشست با اشاره به فراز و نشیب تاریخی و سیر تحولی کشورمان بر محور آذربایجان اظهار کرد: با ورود مادها و پار‌س‌ها به فلات ایران که به عنوان گروه‌های دادار از آنها یاد می‌شود به تدریج اقتصاد یکجانشینی توسعه پیدا کرد و اولین نظام سیاسی نیز در قالب اتحادیه اقوام کوچرو در شمالغرب کشور و منطقه آذربایجان شکل گرفت.
کریم حاجی‌زاده با بیان اینکه ایرانیان از دیرباز و در قالب اعتقاد به اهورامزدا در حقیقت بر عناصر عقل و تدبر تاکید داشته و به هر شکل ممکن سعی کردند در مقابل حمله اسکندر از استقلال و خاک این کشور دفاع کنند، خاطرنشان کرد: حتی در حمله اعراب ایرانی‌ها فرهنگ اسلامی را پذیرش کرده اما همواره فرهنگ عرب را پس زدند و هیچ وقت نخواستند زیرسلطه اعراب بروند.
وی به محوریت خانقاه در شهر اردبیل و شکل‌گیری محلات مختلف بر همین اساس اشاره کرد و گفت: زمانی بر مدار پیر و مرداد صوفیان محلاتی همچون پیرعبدالملک، پیرشمس‌الدین، پیرمادر و پیرزرگر حول محور جمعه مسجد شکل گرفته سپس شاهد شکل‌گیری محلاتی با محوریت شاه به عنوان لقب شخصیت‌های معنوی هستیم که از آن جمله می‌توان به اقلیم شاه، معصوم شاه، عبدالله شاه، سلیمان شاه و ... اشاره کرد.
باستان شناس اردبیلی افزود: در طول تاریخ منطقه آذربایجان خدمات بی‌نظیری را برای دفاع از حدود و ثغور سرزمینی انجام داده به طوری که در سخت‌ترین مقطع تاریخی این کشور جوان کم سن و سال همچون شاه اسماعیل با سلحشوری و شجاعت خود مانع از تحقق امپراتوری عظیم عثمانی می‌شود.
حاجی‌زاده ادامه داد: ما امروز در این مقطه حساس به وجود چنین نوجوانان شجاع در رهایی این کشور از تهدید تمام دشمنان و زیاده‌خواهان نیاز داریم تا بتوانند به مانند شاه اسماعیل که در حفظ یکپارچگی این کشور و ترویج تشیع ناب نقش تاثیرگذار داشته در ایجاد وفاق، همدلی و تامین امنیت کشور نقش‌آفرینی بی‌بدیلی را داشته باشند.  
مدیر کل امور اجتماعی استانداری اردبیل نیز در این نشست اظهار کرد: ما رسالت تاریخی در معرفی و شناساندن ابعاد هویتی شهر اردبیل به نسل‌های بعدی داریم تا در این تحولات چشمگیر جایگاه استان اردبیل بیش از گذشته تبیین و تشریح شود.
شفیع شفیعی خاطرنشان کرد: ما در این برنامه که به همت انجمن جامعه‌شناسی توسعه پایدار استان اردبیل برگزار شد سعی کردیم تا برای نسل نوجوان و جوان خود هویت اصیل و ارزشی این دیار را تبیین و تشریح کنیم تا آنها به چنین گنجینه و میراث عظیم خود افتخار کنند.
وی بیان کرد: اردبیل در کنار همه مواهب طبیعی و خدادادی به سرمایه‌های بینظیر انسانی خود می‌بالد و نسل امروز و آینده به وجود چنین چهره‌های ارزشمند افتخار خواهد کرد.
مدیر کل امور اجتماعی استانداری اردبیل به مقطع حساس صفویه و جایگاه استان اردبیل در یکپارچگی و توسعه فرهنگ تشیع در سایه‌سار این حاکمیت مقتدر اشاره کرد و گفت: ما امروز چهار مرداد را از آن جهت گرامی می‌داریم که خاندان شیخ صفی‌الدین اردبیلی در این سرزمین بنیانگذار حرکت‌های بینظیر و تاثیرگذار بودند که آثار و زوایای آن را به راحتی می‌توان در این سرزمین ارزشی و الهی مشاهده کرد.
در این نشست تخصصی علاوه بر سخنرانی برنامه موسیقی برگزار و شرکت کنندگان با بازدید از بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی بیشتر و از نزدیک با این میراث جهانی آشنا شدند. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.