سعد الله راعی، کشاورز مشگین شهری روز چهارشنبه گفت: برای تولید محصولات این مزرعه از کودهای شیمیایی و سمپاشی های متعدد استفاده نشده و محصولات تولیدی ارگانیک هستند.
او افزود: کشت این محصول در این مزرعه با توجه به کمبود شدید آب کشاورزی صرفه اقتصادی دارد و با استفاده از آبیاری قطره ای تیپ میزان مصرف آب به یک پنجم کاهش یافته است.
وی هزینه ای که برای هر هکتار آبیاری قطره ای صرف شده را 150 میلیون ریال ذکر کرد و گفت: با استفاده از این روش ضمن صرفه جویی قابل ملاحظه در آب مصرفی به میزان چشمگیری نیز هزینه کارگری آبیاری مزارع کاهش یافته است.
اسماعیل شیخ الاسلامی مدیر جهاد کاشاورزی مشگین شهر هم گفت: هندوانه در سال زراعی جاری در اراضی پایاب سد قره قیه از توابع مشگین شهر به صورت پایلوت به زیر کشت رفته است .
وی با اشاره به مدیریت بهینه مصرف آب در خصوص محصولات با نیاز آبی بالا اظهار کرد: با استفاده از سامانه آبیاری قطره ای و تیپ میزان آب مصرفی به یک پنجم کاهش یافته که از این لحاظ می توان گفت مشکلی در توسعه کشت محصول هندوانه وجود ندارد.
او بر لزوم استفاده از سامانه نوین آبیاری قطره ای زیر سطحی تاکید کرد و افزود: بر اساس نظر علمی متخصصان برای تولید یک کیلوگرم هندوانه تقریبا 450 لیتر آب نیاز است که در این سامانه آبیاری به یک پنجم کاهش یافته است.
مدیر جهاد کشاورزی مشگین شهر افزود: کشت هندوانه اشتغالزایی قابل ملاحظه ای دارد، در طرح پایلوت کشت هنودوانه که در 130 هکتار اجرا شد بیش از سه هزار کارگر مشغول بکار بوده اند و پیش بینی می شود یک هزار نفر روز نیز بصورت مستمر در این مزرعه مشغول بکار شده و 200 نفر نیز در مراحل بارگیری و حمل و ترانزیت این مزرعه مشغول کار شوند.
مشگین شهر در شمال غربی اردبیل قرار دارد.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.