به گزارش ایرنا از دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل ، سردار حسین عبدی روز پنجشنبه در همایش گفتمان سازی و اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر در این دانشگاه افزود: از دیدگاه روانشناسی اعتیاد به نیاز مصرف کننده منتهی می شود که در این صورت فرد معتاد نیازمند موادی برای رفع نیازهای خود است تا حالات درونی کاذب در خود را برطرف کند.
وی گفت: واکنش اجتماعی مردم در قرون نسبت به مقوله اعتیاد متفاوت بوده طوری که اغلب به این مساله از دیدگاه شخصی نگاه کرده و از بعد اجتماعی به اعتیاد بعنوان جرم و عمل قابل مجازات نگاه کرده اند
وی به ظرفیت های نهفته در دستگاه های اجرایی بویژه آموزش و پرورش، دانشگاه ها و دستگاه های مرتبط با امور جوانان در حوزه آگاه سازی اشاره و اظهار کرد: سازمان های مردم نهاد سازمان های پنهان در ارتقای سلامت جامعه هستند که به صورت داوطلبانه ایجاد شده و مستقل از دولت هستند و با نفوذ در لایه های مختلف مردم می توانند خلا های موجود در بحث پیشگیری از اعتیاد را پر کنند.
عبدی بیان کرد: سمن ها می توانند با توجه به گستردگی و نفوذ خود در جامعه سیاست عدالت ترمیمی را در خصوص اصلاح کردن افراد بزهکار به درستی اجرا کنند.
مدیرکل بهزیستی استان اردبیل نیز در این همایش گفت: هر قدر برنامه های نشاط آور و سالم در جامعه اجرا کنیم و زمینه های شادی و نشاط و تخلیه هیجان های جوانان را فراهم کنیم بهتر می توانیم از اعتیاد جوانان پیشگیری کنیم.
بهزاد ستاری به تحقیقات انجام گرفته در سال 95 در این زمینه اشاره کرد و افزود: تحقیق شیوع شناسی اعتیاد در خانواده که جامعه آماری آن بالغ بر 60هزار نفر بود به پیمایش عمومی در حوزه علل و انگیز های اعتیاد پرداخت که از میان 9 عامل بررسی شده چهار عامل تفریح و سرگرمی، جلب توجه، مشکلات اجتماعی و بیکاری با 84 درصد مهم ترین عوامل و انگیزه های جوانان در مبتلا شدن به اعتیاد بودند.
وی نقش دستگاه هایی چون بهزیستی، صدا و سیما و حتی نیروی انتظامی در این زمینه را مهم دانست و گفت: اثرسنجی برنامه های اجرایی توسط دستگاه های اجرایی در زمینه جوانان و سلامت اجتماعی باید مورد بررسی قرار گیرند تا با قطع برنامه های بی اثر و کم اهمیت به سمت گسترش برنامه های تاثیرگذار در این حوزه حرکت کنیم.
همایش یکروزه گفتمان سازی و اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر با مشارکت فرمانداری، ستاد مبارزه با مواد مخدر استان، نیروی انتظامی و اداره کل بهزیستی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل برگزار شد.
استان اردبیل در مقایسه با دیگر مناطق کشور از نظر شیوع اعتیاد و قاچاق مواد مخدر در وضعیت سفید قرار دارد. تعداد دقیق معتادان در استان مشخص نیست اما تخمین زده می شود سه درصد جمعیت استان به نوعی با مشکلات مواد مخدر درگیر باشند.
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.