به گزارش ایرنا ، بهبود علیزاده روز چهارشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خلخال افزود: در اثر بارش برف ، یخبندان ، افت دمای هوا تا 10 درجه زیر صفر و حاکمیت هوای سرد در منطقه 100 درصد محصولات باغی و 50 درصد محصولات زراعی این شهرستان از بین رفته و خسارات سنگین مالی متوجه باغداران و کشاورزان شده است.
وی با بیان اینکه درصد بسیار کمی از محصولات کشاورزی و باغی شهرستان زیرپوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار دارد، خواستار جبران بخشی از خسارت های مالی وارده به باغداران و زارعان از محل کمک های بلاعوض دولتی شد.
وی همچنین با بیان اینکه بیش از 50 درصد باغ های گردوی استان اردبیل در این شهرستان واقع شده، گفت: سرمای بهار امسال 100 درصد محصول گردو را در سطح 2 هزار و 250 هکتار از بین برد.
فرماندار خلخال نیز در این جلسه از نحوه پرداخت خسارت بیمه محصولات کشاورزی انتقاد کرد و گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی متعهد به پرداخت خسارات وارده به بیمه شدگان بوده و تاخیر در انجام این کار خلاف مقررات است.
فریدون بابایی افزود: نتیجه تاخیر و تعلل در پرداخت بیمه به خسارت دیدگان از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی افزایش بی اعتمادی کشاورزان و باغداران به این نوع بیمه و در نتیجه کاهش سطح بیمه محصولات است.
او اظهار کرد: با توجه به تغییر اقلیم و وقوع حوادث سرمازدگی محصولات کشاورزی و باغی اجرای طرح تغییر و اصلاح الگوی کشت محصولات زراعی ، جایگزینی ارقام جدید و مقاوم در برابر سرما و ترویج فرهنگ بیمه محصولات در بین کشاورزان و زارعان منطقه با توجه به محدودیت کمک های دولتی به خسارت دیدگان ضرورت دارد.
وی با تاکید بر لزوم آمادگی مسئولان دستگاه های اجرایی عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران برای رویارویی با حوادث قهری و پیش بینی نشده گفت: در برگزاری مانور ایمنی جاده ساعت صفر خلخال نمره برخی از مسئولان این شورا صفر بود چرا که برخی در این مانور غیبت داشته و برخی نیز بسیار با تاخیر در صحنه مانور حاضر شدند.
خلخال در جنوب اردبیل دارای 49 هزار هکتار اراضی مستعد برای کشت انواع محصولات کشاورزی و باغی است که از این میزان هفت هزار و 400 هکتار را باغ های میوه مناطق نیمه گرمسیری و سردسیری تشکیل می دهند.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.