به گزارش ایرنا، مناطق جنگلی فینارود خوجین واندبیل خلخال از پاییز گذشته به آفت پروانه دم قهوه ای آمریکایی آلوده شده و بخش وسیعی از آن در معرض آسیب جدی قرار گرفته است.
شهامت هدایت روز سه شنبه در جریان بازدید از این مناطق افزود: در صورت ادامه برودت نسبی هوا ازبین رفتن بخش مهمی از آفت مناطق جنگلی آلوده دور از انتظار نیست.
وی در عین حال تشریح کرد: در شرایط آب و هوایی سرد فعلی به علت پناه بردن آفت به داخل لانه های تنیده شاخه درختان، مبارزه بیولوژیکی با این افت امکان پذیر نیست.
وی اظهار کرد: به دلیل گسترش آفت در بخش وسیعی ازجنگل درختان بلوط منطقه مقابله مکانیکی واستفاده از روش بریدن شاخه های آلوده وسوزاندن آنها نمی تواند روش مناسبی برای ازبین بردن آفت باشد و بر این اساس استفاده از روش مبارزه بیولوژیکی با استفاده از محلول خاص در دستور کار اداره کل منابع طبیعی استان اردبیل قرار گرفته است.
هدایت با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی استان به تنهایی قادر به محلول پاشی سطح وسیعی از مناطق آلوده به آفت پروانه دم قهوه ای نیست، اظهار کرد: برای اجرای طرح مبارزه با این آفت پای کار بودن تمامی دستگاه های اجرایی شهرستان ضروری است.
او گفت: با گرم شدن هوا در روزهای آینده وبیرون آمدن شفیره ها از داخل لانه ها، مرحله اول مبارزه بیولوژیکی با استفاده از تراکتورو ماشین آلات سم پاشی اداره کل منابع طبیعی وسازمان جهاد کشاورزی استان آغاز وسپس منطقه غیر قابل نفوذ جنگل با استفاده از یک فروند پهباد ودر مدت 10 روز محلول پاشی خواهد شد.
به گفته وی ، ریشه کنی کامل این آفت از منطقه جنگلی خلخال نیازمند اجرای مراحل بعدی طرح در سال های آتی است.
در جریان این بازدید، فرهاد عبدالعلی پور مدیر کل مدیریت بحران استان اردبیل نیز با اعلام آمادگی برای همکاری جهت مبارزه با آفت جنگلی پروانه دم قهوه ای در خلخال گفت: برای این منظور باید کارگروه تخصی مخاطرات کشاورزی شهرستان دست بکار شده وبا استفاده از ظرفیت وتوان لجستیکی همه دستگاه های اجرایی به مقابله با آفت بپردازد.
فریدون بابایی فرماندار خلخال نیز گفت: آلودگی جنگل های خلخال به این آفت از پائیز سال گذشته آغاز وامسال شدت گرفته و به همین منظور شورای هماهنگی مدیریت بحران از ابتدای سال درخواست کمک از مرکز استان را برای مبارزه با این افت در دستور کار خود قرار داده است.
خلخال در جنوب اردبیل و در همسایگی استان گیلان قرار ارد. این شهرستان با برخورداری از بیش از 45 هزار هکتار جنگل بیش از 85 درصد از جنگل های استان اردبیل را به خود اختصاص داده و بیش از 21 درصد از مراتع حاصلخیز این استان نیز در این شهرستان واقع شده است.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.