هادی ذبیحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با در اختیار گذاشتن سه راس بز نر داشتی نژاد مهابادی به گله داران در روستاهای منامین ، غفورآباد و قشلاق دیز حرفه بزداری به عنوان یک راه حل برای پایداری جوامع روستایی و عشایری در مقابل تغییرات آب و هوایی و بحران منابع آب و خاک مورد استفاده دامداران منطقه قرار گرفت.
وی گفت: این طرح با توجه به وقوع خشکسالی و کاهش سطح مراتع از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و با توجه به اینکه بز شرایط سخت محیطی را بخوبی تحمل کرده و سازگاری با همه شرایط آب و هوایی را دارد می توان از آن به عنوان مهم ترین دام سبک در شرایط تغییر اقلیم بهره برد.
وی در زمینه نژاد بز خلخالی اظهار کرد: شهرستان خلخال به عنوان خاستگاه بز نژاد خلخالی یکی از 22 اکوتیپ برتر بز کشور است و در برخی از روستاهای این شهرستان از جمله نوده ، گیلوان ، ماجولان ، تیل و برندق تعداد محدودی از گله های خالص بز خلخالی را می توان مشاهده کرد.
ذبیحی گفت: در حال حاضر جمعیت این دام در استان اردبیل یک میلیون و 112 هزار راس برآورد شده و جهاد کشاورزی نسبت به ایجاد نژادهای ترکیبی جدید از طریق آمیخته گری بزهای بومی خلخال با نزاد آلپاین و مهابادی به تعداد 400 راس اقدام کرده است.
او با بیان اهمیت اجرای طرح اصلاح نژاد بز خلخال در افزایش بهره وری دامی منطقه افزود: اخیرا پنج نفر از دامداران پیشرو و کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان در همایش بین المللی روز جهانی بز در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور شرکت کردند.
شهرستان خلخال در 115 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.