محمد خداپرست روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: با نظر مشاور و کارشناسان پارسال 2 هزارو 500 قطعه و امسال نیز 15 هزار قطعه اردک ماهی برای احیای دریاچه نئور رها سازی شده است.
وی اظهار کرد: چرخه زیست محیطی دریاچه نئور مطابق نظر مشاور اصلاح و اجرا شده و با توجه به موفقیت های بدست آمده در آستانه دستیابی به کنترل ماهی مهاجم کاراس در نئور هستیم.
وی با اشاره به اینکه از سال های گذشته چرخه ‌زیست ‌محیطی دریاچه با ورود ماهی مهاجم کاراس دچار اختلال شده بود، بیان کرد: از سال 93 مطالعه چگونگی مقابله با این اختلال به پژوهشکده آبزی آب های داخلی ایران داده شد تا راهکارهای احیای این دریاچه منحصر بفرد را انجام دهد.
وی اضافه کرد: بعد از بررسی کارشناسی و علمی، این پژوهشکده 2 راهکار پیشنهاد داد که یکی حذف فیزیکی با استفاده از تور و دیگری مبارزه بیولوژیکی با گونه مهاجم بود.
وی ادامه داد: از پارسال پاکسازی فیزیکی با همکاری افراد بومی و همچنین مبارزه بیولوژیکی با استفاده از اردک ماهی در برابر گونه مهاجم انجام شده تا با تغذیه از گونه مهاجم کاراس جمعیت این گونه کاهش یابد.
خداپرست با بیان اینکه با رها سازی 2 هزارو 500 قطعه اردک ماهی در سال گذشته دریاچه رصد و پایش شد، افزود: بعد از مدتی در بررسی اردک ماهی های رها سازی شده مشاهد شد که این ماهی ها رشد قابل قبولی داشته و حتی از شکم آنها ماهی گونه مهاجم کاراس نیز پیدا شد.
مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان اردبیل با اشاره به اینکه اردک ماهی گونه مهاجم است، گفت: در آخرین نمونه برداری از اردک ماهی های رها شده در دریاچه نئور مشاهده شد که طول بعضی از آنها به 30 سانتیمتر نیز رسیده است.
وی اظهار کرد: اگردر یخبندان زمستان اردک ماهی ها دوام آورده و در دریاچه باقی و تکثیر شوند می توان با قاطعیت گفت که این طرح موفق بوده و کاراس مهاجم در آستانه کنترل بوده و چرخه زیست محیطی دریاچه نئوراصلاح شده است.
وی ارزش غذایی و قیمت اردک ماهی های رها سازی شده در دریاچه نئور را بیشتر از ماهی قزل آلای رنگین کمان ذکر کرد و گفت: با تعادل سازی اکوسیستم طبعیت و جمعیت ماهی کاراس در دریاچه می توان در آینده حتی ماهی قزل‌ آلای رنگین‌کمان که زمانی در دریاچه پرورش می یافت دوباره رها سازی کرد اما اولویت در این دریاچه پرورش اردک ماهی می باشد.
وی بیان کرد: با پرورش و افزایش جمعیت اردک ماهی و در آینده احتمالا قزل آلا زیرساخت ‌های گردشگری منطقه بهبود یافته و علاقمندان به صید ماهی با قلاب می‌ توانند به منطقه سفر کنند.
دریاچه نئور در 48 کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به ‌طرف خلخال در یکی از دره ‌های کوهستان باغرو در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار دارد. مساحت آن بیش از 210 هکتار بوده و مشتمل بر 2 دریاچه کوچک و بزرگ است که در فصل بهار به هم می‌پیوندند و دریاچه واحدی را با عمق متوسط 5 متر بوجود می آورندست.
بارندگی مناسب و وجود چشمه‌های فراوان سبب پایداری وضعیت دریاچه شده ضمن آنکه هوای مطبوع منطقه زمینه بسیار مناسبی برای جذب گردشگر به ویژه در اوقات گرم سال را فراهم کرده است .
محدوده دریاچه نئور به دلیل ضوابط خاص موجود بر این منطقه به‌عنوان یک منطقه حفاظت شده زیست‌محیطی تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و شکار هر گونه پرنده آبی در این دریاچه ممنوع است.
/6016/6130
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.