کارشناسان اقتصادی براین باور هستند که شعار حمایت از کالای ایرانی در صورتی تحقق می یابد که خرید محصول داخلی بعنوان یک فرهنگ در ذهن و افکار تک تک شهروندان نهادینه شده و در کنار آن دولت نیز گام های اساسی برای حمایت عملی از تولید کنند داخلی و ایجاد زمینه های رقابت با محصولات خارجی را فراهم سازد .
اما اینکه خرید و حمایت از محصول ایرانی به یک فرهنگ غالب در جامعه تبدیل شود تنها با شعار امکان پذیر نبوده و این امر می بایست به یک باور عمومی تبدیل شود و این باور و اعتماد تنها از طریق ارتقای کیفیت کالا و قیمت های مناسب شدنی است.
یک کازشناسی اقتصاد در این باره به ایرنا گفت: در حال حاضر کالاهای ایرانی در مقایسه با کالاهای خارجی از کیفیت پایینی برخوردار بوده و با این وضعیت نمی توان انتظار خرید کالای ایرانی را از مردم داشت .
شهروز نیرومند افزود: مردم زمانی از کالای ایرانی استقبال می کنند که کیفیت آن از کالای خارجی برتر و یا دست کم نزدیک باشد، وضعیت بازار امروزی نیز این اقعیت را نشان می دهد ، برخی از برندهای داخلی بواسطه کیفیت خوب مشتریان ثابت خود را دارند.
وی بیان کرد: تولید محصولات با کیفیت نیازمند نیروی کار ماهر، مواد اولیه با کیفیت ، تجهیزات و تکنولوژی مدرن و قابل رقابت با محصولات خارجی بوده و تا زمانی که این امر محقق نشود، نمی توان مردم را مجبور به خرید کالای ایرانی کرد.
اکبر سرباز فروشنده پوشاک در این باره گفت: در حال حاضر بازار ایران مملو از اجناس خارجی بوده و در بازار پوشاک مردم به خرید کالاهای کشور همسایه بزعم کیفیت خوب آن گرایش دارند.
وی افزود: در وضعیت کنونی ضایقه مردم در کوتاه مدت برای خرید کالای ایرانی متمایل نمی شود مگر اینکه این باور در مردم ایجاد شود که کیفیت کالای ایرانی برتر از کالای خارجی است.
سرباز بیان کرد: اگر می خواهیم مردم به سمت خرید کالای ایرانی جذب شوند، بهترین راهکار کیفی سازی محصولات داخلی است چراکه وقتی مردم کالای ایرانی را با کیفیت تر کالای خارجی ببینند دیگر سراغ کالای خارجی نمی روند.
وی بعنوان نمونه می توان به محصولاتی چون برنج ، فرش ، پسته ، زعفران وبرخی محصولات خانگی ... اشاره کرد که بواسطه کیفیت فارغ از تبلیغات در اولویت خرید مردم قرار دارد و محصولات مشابه خارجی به سختی توان رقابت با آنها را دارند.
در عین حال به اعتقاد برخی کارشناسان، در کنار توجه به کیفیت، جلوگیری از واردات بی رویه کالاهای بنجل و بی کیفیت نیز می بایست مد نظر مسئولان باشد، بسیار اتفاق افتاده که کالاهای خارجی هر چند بی کیفیت بواسطه ارزانی و قیمت پایین به رقیبی مزاحم برای محصول داخلی تبدیل شده و موجب آسیب دیدن آن شده است.
آسیب هایی که محصولات چینی به برخی از صنایع دستی با کیفیت ایران زده نمونه ای از این مهم می باشد و ضروری است در بحث حمایت از کالای ایرانی این امر مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
در این حال داوود شایقی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل در این باره به ایرنا گفت: حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی موجب رونق اقتصاد ملی است و این مهم در سایه توجه به اصل تولید با کیفیت و مقبول عموم مردم امکانپذیر است.
وی بیان کرد: مقام معظم رهبری که در یک دهه اخیر همواره شعار سال را بر پایه اقتصاد و ارتقای معیشت مردم با تکیه بر مولفه اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی و خرید کالای ایرانی مطرح کردند به نظر می‌رسد در سال 97 نیز در جلب مشارکت همه مردم و مسئولان شعار «حمایت از کالای ایرانی» را انتخاب کردند تا همه را متوجه این اصل اساسی کنند که رونق اقتصادی متکی به حمایت از تولید داخلی است.
او تاکید کرد که در تحقق شعار امسال در کنار برنامه‌ریزی‌ ها در حمایت از کالای ایرانی و به تحرک واداشتن چرخه تولید ملی سعی خواهد شد تا براساس هدف گذاری‌های مسئولان ملی و استانی زمینه‌ای فراهم شود تا بیش از هر زمان دیگر اهداف مورد نظر در این زمینه با حمایت از سرمایه‌گذاران و ایجاد زیرساخت‌های لازم با همراهی رسانه‌ها در تبلیغ و ترویج این موضوع مهم به ثمر بنشیند.
رضا کریمی نماینده مردم اردبیل،نیر ،نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که برای حمایت از کالای ایرانی لازم است برنامه مدونی برای ارتقای کیفیت کالاهای تولیدی کشور صورت گیرد تا زمینه استقبال مردم از کالاهای داخلی و صادرات محصولات تولیدی به خارج کشور فراهم شود .
وی با تاکید بر کاهش واردات کالاهای خارجی افزود: به منظور رونق تولیدات داخلی لازم است از ورود کالاهای نامرغوب خارجی به کشور جلوگیری شود .
کریمی بیان کرد: اگر کیفیت کالاهای ایرانی در مقایسه با کالاهای خارجی بیشتر شود مردم هیچ وقت سراغ خرید کالای خارجی نمی روند بنابراین برای حمایت از کالای ایرانی ضروری است تولید کنندگان اقدام به ارتقای کیفیت کالا های تولیدی خود توجه کافی داشته باشند.
وی به فرهنگ سازی استفاده از کالای ایرانی اشاره کرد و افزود: رسانه ها همان طور که در پیشبرد اهداف اقتصادی ، سیاسی ،اجتماعی و فرهنگی پیشقدم هستند می توانند در تنویر افکار عمومی و ترغیب مردم برای استفاده از کالای ایرانی و همچنین ترغیب و تشویق تولید گنندگان به کیفی سازی محصولات خود نقش ایفا کنند.
وی حمایت از کالای ایرانی را منوط به اصلاح قوانین دانست و گفت: مجلس شورای اسلامی در حمایت از تولید داخلی نسبت به اصلاح قوانین و مقررات به نفع تولیدکنندگان کشور اقدام می کند.
محمد فیضی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و امور محاسبات مجلس شورای اسلامی هم گفت: کمیسیون ویژه حمایت از کالای ایرانی در مجلس شورای اسلامی با هدف تحقق شعار و نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری راه اندازی می شود.
وی افزود: حمایت از کالای ایرانی نه تنها بخش تولید را پویا و سرزنده نگه می دارد بلکه بازار مصرف را نیز به سمت ثبات و امنیت اقتصادی می کشاند.
فیضی با بیان اینکه خرید و حمایت از کالای ایرانی همچنین باعث ایجاد کار و اشتغال و سرمایه گذاری در کشور خواهد شد، ادامه داد: مجلس آماده همراهی کامل با دولت برای تحقق و اجرای کامل این شعار کلیدی و اساسی مقام معظم رهبری است تا بتوان اقتصاد کشور را شکوفا و بارور کرد.
نماینده اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: ارتقای کیفیت کالاهای ایرانی سنگ بنای حمایت از کالای تولید داخل است تا کشورهای دیگر نتوانند کالاهای دسته چندمی خود را به صورت قاچاق وارد کشور کنند و این گونه به اقتصاد ما ضربه بزنند.
وی اضافه کرد: جهش اقتصادی در کشور نیازمند حمایت مردم و دولت از تولیدکنندگان داخلی است اما حمایت از کار و سرمایه ایرانی باید به ارتقای کیفیت محصولات ایرانی نیز منجر شود.
فیضی اظهار کرد: تولید ملی باعث اشتغالزایی، کارآفرینی، اثرات مثبت در اقتصاد و حتی کاهش تورم می‌شود اما باید ضمن حمایت از کالای ایرانی وظایف جدیدی برای برخی از نهادها تعریف کنیم تا بتوانند با نظارت بیشتر کیفیت تولیدات داخل را ارتقا دهند.
قاسم رحیمی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل نیز گفت: خرید کالای ایرانی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود، مردم می بایست به این باور برسند که مصرف کالای داخلی موجب رونق تولید و در نتیجه ایجاد فرصت های بیشمار شغلی برای جوانان می شود.
وی افزود: برای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی، مردم ودولت بازیگران اصلی هستند، دولت از طریق اقداماتی همچون مبارزه جدی وعملی با قاچاق کالا و رانت اطلاعاتی ومالی، مدیریت جدی بر واردات کالا، تلاش جهت ایجاد ثبات پایدار در قیمت ارز وهمچنین کاهش منطقی نرخ تسهیلات در راستای توجیه پذیر کردن فعالیت های اقتصادی می تواند در این زمینه نقش آفرینی کند.
رحیمی اضافه کرد: مردم هم با تعصب وتلاش در خرید کالای ایرانی و پرهیز از مصرف کالای قاچاق وخارجی می توانند در تحقق این امر خطیر موثر باشند.
وی درباره ارتقاء کیفیت کالای ایرانی نیز گفت: بسیاری از کالاهای داخلی در مقایسه با کالاهای خارجی از کیفیت خوبی برخوردار هستند ولی به دلایلی فرهنگی که به غلط در جامعه ترویج شده، محصول ایرانی نتوانسته چندان در بین افراد جامعه برای خود بازار پایداری پیدا کند.
مدیر کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل اضافه کرد: فعالان و تولید کنندگان داخلی نیز در تحقق این مقوله نقش وسهم سنگینی بر عهده دارند و برای تولید کالای با کیفیت باید از نیروی توانمند، دانش و فناوری نوین ، مواد اولیه مناسب بویژه در زمینه کالا های غذایی وخوراکی استفاده کنند.
وی تاکید کرد که ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در واحدهای تولیدی با مشارکت دانشگاهها امری ضرروی است در غیر این صورت در تولید کالای باکیفیت موفق نخواهیم بود.
مقام معظم رهبری سال جدید را سال حمایت از کالای ایرانی نام گذاری کردند .
گزارش :یعقوب شاددل
/6016/ 7110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.