کارگزار اشتغال استان اردبیل گفت: در 30 سال اخیر 400 هزر نفر از جمعیت استان اردبیل به دلیل مهاجرت به سایر مناطق کشور نقل مکان کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، اسلام محمدی در جلسه ماهانه اتاق بازرگانی اردبیل نما با محوریت اشتغال اظهار کرد: علت مهاجرت در استان اردبیل مورد بررسی قرار گرفته که عمده دلیل در این زمینه بیکاری و نبود فضای اشتغال است به طوری که ما ششمین استان مهاجرفرست کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه به غیر از پارس‌آباد و اردبیل ما در هشت شهرستان استان اردبیل با کاهش جمعیت روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: این در وضعیتی است که 2.25 دهم درصد رشد منفی جمعیت در مناطق روستائی استان اردبیل اتفاق افتاده است.

کارگزار اشتغال استان اردبیل یادآور شد: در 30 سال اخیر ما نیم درصد کل جمعیت کشور را در استان اردبیل در قالب مهاجرت به سایر مناطق از دست داده‌ایم به طوری که ما در اکثر روستاهای استان اردبیل با کاهش و یا مهاجرت کامل روبرو هستیم و بخش مهمی از این روستاها خالی از سکنه هستند.
 
محمدی بیان کرد: عمده مهاجرت‌ها از استان اردبیل به مقصد تهران، کرج، گیلان و آذربایجان شرقی اتفاق افتاده و در داخل استان نیز مهاجرت‌ها بیشتر به مقصد اردبیل بوده که یک روند فزاینده‌ای را در یک دهه اخیر در این حوزه شاهد هستیم.
 
وی با بیان اینکه یک سوم اشتغال استان در بخش کشاورزی است، تصریح کرد: این استان چهار درصد تولید محصولات کشاورزی کشور را عهده‌دار است و در کنار آن ما بالاترین کاربری اراضی کشاورزی را در کشور داریم به طوری که در آخرین ارزیابی‌ها اصلی‌ترین اشتغال در استان اردبیل در حوزه خرده‌فروشی است در حالی که به هیچ وجه توسعه و مداخله در این حوزه امکانپذیر نیست.
 
کارگزار اشتغال استان اردبیل اضافه کرد: سهم استان اردبیل از صنعت کشور 6 صدم درصد است در حالی که 95 درصد صنایع این استان کوچک و 5 درصد متوسط بوده و عمده صنایع نیز تا 65 درصد در شهرک‌های صنعتی مستقر شده و چندان اشتغال قابل ملاحظه‌ای را در حوزه صنعت در استان اردبیل به عینه مشاهده نمی‌کنیم.
 
محمدی گفت: در ایجاد اشتغال در کنار مزیت‌های گردشگری و کشاورزی استان اردبیل باید میزان توسعه‌پذیری، ایجاد جذابیت در سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش درآمد خانوارها باید مورد توجه قرار گیرد که البته اولین بار در قالب یک برنامه مطالعه شده ملی و استانی قرار است در بخش اشتغال هدفگذاری دست و واقع‌بینانه بر مبنای اولویت‌بندی رسته‌ها انجام شود که ما در کارگروه‌های اشتغال نیز این موضوع را به صورت دقیق مورد بررسی و پایش قرار می‌دهیم.
 
وی عنوان مهمترین رسته بخش کشاورزی را زراعت اعلام کرد و بیان داشت: این بخش که زمینه 100 هزار نفر اشتغال در استان را فراهم می‌آورد مورد توجه قرار گرفته به طوری که کشت محصولات باارزش افزوده بیشتر نظیر گیاهان دارویی، تولید بذر، زعفران و محصولا گلخانه‌ای مورد توجه قرار گرفته است.
 
کارگزار اشتغال استان اردبیل  ادامه داد: 70 درصد اراضی دیم استان اردبیل به کشت گندم، جو و حبوبات اختصاص یافته که هر کشاورز به ازای هر هکتار یک و نیم میلیون تومان درآمد به دست می‌آورد در حالی که با کشت زعفران از یک هکتار می‌تواند 30 میلیون تومان درآمد به دست آورد.
 
محمدی اولویت بخش کشاورزی را کشت گلخانه‌ای، اصلاح نژاد دام، تولید ژل رویال در زنبورداری و پرورش ملکه و تولید گره زهر زنبور و شرکت‌های یکپارچه‌ای کشت و صنعت دانست و بیان کرد: در بخش خدمات ورزشی و گردشگری نیز موضوع بوم‌‌گردی، طبیعت‌گردی با محوریت تورگردان‌ها مورد توجه است و در بخش خدمات بازرگانی نیز به جای خرده‌فروشی که بیشترین اشتغال استان در این حوزه است توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، توجه به شبکه توزیع و پخش، خدمات حمل و نقل، آی‌تی و تولید محتوا، نگهدار محصولات کشاورزی، توسعه مکانیزاسیون، توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی، صنایع غذایی و پوشاک، فرش و محصولات چرمی با هدف توسعه بازار و افزایش صادرات مورد توجه است.
 
وی خاطرنشان کرد: هدف ما جذب سرمایه‌گذاران واقعی است به طوری که ما به اندازه کافی در استان اردبیل تولید داریم اما در بازاریابی و حوزه تجارت با مشکلات و نارسائی‌هایی روبرو هستیم و هیچ نهاد، بندر و گمرک و فضای تجاری برای تقویت حوزه صادرات وجود ندارد.
 
کارگزار اشتغال استان اردبیل با بیان اینکه ما به شدت به حوزه خدمات و توسعه تجارت نیازمندیم، گفت: ضرورت دارد پایانه‌های صادراتی و بنگاه‌های فعال در این حوزه تقویت شود و در حوزه اشتغال فراگیر آماده پرداخت تسهیلات کلان در این حوزه هستیم. محمدی در پایان اظهار کرد: ما در بخش کسب و کار به زنجیره ارزش افزوده و همچنین ارتقای تدریجی توانمندی‌های استان در بخش‌های مختلف توجهی جدی داریم و سعی‌مان بر این است تا با یک راهکار مناسب از رسته‌های شغلی جدید حمایت کنیم
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.