دکتر غلامرضا بیشکول از کارشناسان شیلات روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در روش های قبلی تکثیر ماهی قزل آلا معمولا از ماهی مولد نر و ماهیان ماده استفاده می شود.
وی افزود: از لحاظ آماری 50 درصد از ماهیان بدست آمده در این روش نر و 50 درصد دیگر ماده می باشند.
وی گفت: با توجه به اینکه ماهیان نر زود به بلوغ جنسی می رسند معمولا ضریب تبدیل غذا به گوشت در آنها کمتر است و بیشتر دچار بیماری می شوند.
دکتر بیشکول اظهار کرد: اخیرا با هدف یکسان سازی جمعیت ماهیان سردابی آن دسته از ماهیان نری که در ابتدای تغذیه بودند از طریق هورمون تراپی و با استفاده از هورمون آلفا متیل تستسترون ، القا به نر شدند.
وی افزود: با توجه به اینکه این نوع ماهیان مجرای اسپرم بر ندارند از طریق باز کردن شکم بیضه ماهی خارج و اسپرم بدست آمده که حامل کروموزم ایکس می باشد با تخمک ماهی ماده تلقیح می شود.
او گفت: جمعیت بدست آمده از این تلقیح کاملا ماده می باشد که علاوه بر بازار پسندی مناسب در مقابل انواع بیماری ها نیز مقاوم است و دیرتر استارت جنسی می زند.
وی تشریح کرد: سالانه بیش از 2 میلیارد قطعه تخم چشم زده به ایران وارد می شود که علاوه بر خروج مقادیر قابل توجهی ارز انواع بیماری های آبزیان خارجی را با خود به داخل کشور منتقل می کند.
وی اظهار امیدواری کرد با توسعه این روش کشور از واردات تخم چشم زده همسان بی نیاز شود.
در حال حاضر سالانه بیش از 15میلیون قطعه انواع بچه ماهی در استان اردبیل تولید می شود که بیش از 80 درصد آن مربوط به شهرستان مشگین شهر می باشد.
مشگین شهر در 90 کیلومتری شمال غربی اردبیل قرار دارد.
خبرنگار: جواد دهقانی ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7117/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.