مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از صادرات 5 میلیون و 329 هزار و 360 قطعه جوجه یک روزه از ابتدای سال‌ جاری خبر داد و افزود: 208 فقره گواهی حمل بهداشتی بین المللی دامپزشکی برای این منظور صادر شده است.

به گزارش ایلنا، صادق صالحی در جمع خبرنگاران عمده‌ترین واردکننده جوجه یکروزه از استان را کشورهای ارمنستان، ترکمنستان و آذربایجان عنوان کرد و افزود: استان اردبیل یکی از استان‌های مهم در تولید و عرضه جوجه یکروزه برای بازارهای داخلی و نیز یکی از عمده ترین قطب‌های صادرات جوجه یکروزه در کشور است.

وی افزود: ما هم اکنون به کشورهای همسایه جوجه یکروزه صادر می‌کنیم و آمادگی داریم به سایر کشورها نیز در این زمینه ارائه خدمات کنیم و همین روند را در سالجاری بعنوان سال اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال و نیز در سالهای آینده ادامه خواهیم داد.

مدیرکل دامپزشکی استان همچنین از صادرات 2 هزار و 128 تن پا و پنجه مرغ طی 76 فقره گواهی حمل بهداشتی بین المللی دامپزشکی به مقصد شکورهای ویتنام و هنگ کنگ خبر داد و افزود : به دلیل مرغوبیت بالا و رعایت استانداردها ، شاخص ها و الزامات بهداشتی دامپزشکی ، پای مرغ تولیدی استان در این کشورها مشتریان زیادی دارد.

این مقام مسئول در دامپزشکی با بیان اینکه دامپزشکی استان به سیستم یکپارچه قرنطینه مرزی کشور متصل است و همه مجوزهای بهداشتی و قرنطینه ای حمل و جابجایی دام و فرآورده های خام دامی پس از انجام آزمایشات و نمونه برداریهای لازم صادر می شود، دو مؤلفه نظارتهای دقیق دامپزشکی و ارتقاء شاخص های بهداشتی را از عوامل مهم رشد صادرات در منطقه دانست و افزود : از ابتدای سالجاری روند روبه رشدی را در این حوزه داشته ایم.

صادق صالحی

دکتر صالحی با تأکید بر اینکه نظارت بهداشتی و کیفی بر صادرات انواع محصولات و فراورده های خام دامی به خارج از کشور و صدور مجوزهای صادراتی یکی از مهمترین وظایف دامپزشکی است، خاطرنشان کرد: صادرات محصولات دامی با افزایش بهره‌وری تولید افزایش می‌یابد و اگر این افزایش، بهداشت محور، سلامت‌گرا و صادرات محور باشد یکی از ظرفیت‌های مثبت در راستای ارتقاء شاخص های تولید ملی محسوب می شود.

وی کشور همسایه عراق را یکی از کشورهای وارد کننده گوشت مرغ منجمد از استان بر شمرد و افزود : در ده ماهه سالجاری 144 هزار و 528 کیلوگرم مرغ منجمد طی 6 فقره گواهی حمل بهداشتی بین المللی دامپزشکی به این کشور صادرات داشته ایم و با توجه به شرایط خوب تولید در زمینه گوشت سفید مصمم هستیم با رعایت الزامات و مقررات بهداشتی بخشی از مازاد گوشت مرغ تولیدی استان را به این کشور صادر کنیم.

مدیرکل‌دامپزشکی استان ادامه داد: در همین مدت‌طی 30 فقره گواهی‌حمل بهداشتی، 692 تن آلایش غیرخوراکی تحت نظارت بهداشتی و کیفی کارشناسان این اداره کل به مقصد کشورهای ترکیه و ارمنستان صادر شده است.

وی مجموع گواهی‌های حمل بهداشتی بین المللی دامپزشکی صادر شده برای این محصولات را 320 فقره عنوان کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.