مهدی بخشی سرپرست فرمانداری نیر در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا گفت: نیر را می توان از معدود شهرستانها در استان اردبیل و در ایران زمین دانست که دارای جاذبه های سیاحتی متنوع در دو قسمت طبیعی و باستانی است.
وی با اشاره به پیشینه غنی تاریخی نیر و ازسوی دیگر طبیعت دلپذیر و آبگرم های معدنی متعدد در گوشه و کنار این شهرستان اظهار کرد: آنچه را که سایر نقاط استان اردبیل ازجمله سرعین، مشگین شهر، نمین ، اردبیل و کوثر هر کدام به شکل جداگانه در حوزه سیاحت دارند شهرستان نیر به تنهایی داراست.
وی ادامه داد: شهرستان نیر مجموعه ای از آب های معدنی گرم ، آثار تاریخی با قدمت زیاد ، طبیعت و چشم اندازهای بسیار دیدنی و دلپذیر و تولید انواع فرآورده های خوراکی سنتی از انواع میوه ها گرفته تا مواد لبنیاتی را داراست.
وی یادآوری کرد: چشمه های آب معدنی شهرستان نیر بر خلاف شهر سرعین که در محدوده شهر جمع هستند در نقاط مختلف شهرستان واقع شده و هر کدام از آنها دارای خاصیت های درمانی و فیزیکی متفاوت اند.
وی تشریح کرد: از گذشته های دور آنگونه که شایسته است از ظرفیت گردشگری شهرستان نیر استفاده درست و برنامه ریزی شده انجام نگرفته و این در حالی است که داشته های شهرستان نیر در این بخش در صورت مطالعه ؛ برنامه ریزی و اجرای طرح های مفید با جذب تعداد زیادی از جهانگردان خارجی و نیز میهمانان و گردشگران داخلی علاوه بر خود منطقه موجبات رفع مشکل بیکاری ، جلوگیری از مهاجرت ساکنان منطقه به تهران و شهرهای بزرگ و سرعت بخشیدن به رونق اقتصادی استان اردبیل را فراهم می نماید.
سرپرست فرمانداری نیر با بیان اینکه بیشترین منطقه نمونه گردشگری استان اردبیل در نیر واقع است گفت: در این شهرستان 6 منطقه نمونه گردشگری به تصویب رسیده است.
بخشی ازجمله آثار مهم باستانی و تاریخی برجای مانده در این شهرستان را شامل تپه تاریخی بوینی یوغون در حاشیه روستای کورعباسلو ؛ غار باستانی روستای گلستان ؛ غار دوقلوی روستای اوجغاز ؛ تپه نوالار ؛ و ... غیره دانست.
آب های معدنی برجلو ؛ سقزچی ؛ قینرجه و چندین چشمه و استخر آب معدنی سرد و گرم دیگر در روستاهای منطقه ازجمله قوتورسوئی روستای آقچای علیا ،منطقه سیاحتی و تفریحی بولاغلار (چشمه ها) دهکده توریستی سبلان و گستره وسیعی از چشم اندازهای زیبای طبیعی شامل کوهپایه ها ، چمنزارها ، رودخانه ها ، تپه ها و ... از جاذبه های سیاحتی شهرستان نیر در حوزه طبیعت هستند.
به گفته بخشی، غار دست ساز باستانی روستای گلستان یکی از غارهای منحصر به فرد مربوط به دوره قبل از اسلام با خاصیت ویژه است.
وی افزود : همچنین غارهای دو قلوی روستای اوجغاز که یکی موسوم به شیرین و دیگری موسوم به فرهاد است و نیز تپه دست ساز اباذر از جمله داشته های شهرستان نیر در حوزه تاریخی هستند که تاکنون برای بسیاری از گردشگران و حتی برای بسیاری از ساکنان بومی منطقه ناشناخته مانده اند.
به گفته او متقاضیان فراوانی از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در اجرای طرح های حوزه گردشگری شهرستان نیر وجود دارند و تعدادی از این طرحها مصوب شده و درحال اجرا می باشند که از آن جمله می توان به مجموعه گردشگری دهکده توریستی سبلان ، کمپ گردشگری ، هتل و هتل آپارتمان ، مجتمع تفریحی شهرآفتاب و نظایر آنها اشاره نمود که بعضی از آنها اکنون فعال هستند.

** شهرک تخصصی آب نیر با ظرفیت اشتغالزایی فراوان
سرپرست فرمانداری نیر همچنین گفت: در مجموعه عظیم شهرک تخصصی آب این شهرستان تاکنون سه واحد تولید آب معدنی و انواع نوشیدنی های گازدار و بدون گاز فعال هستند و یک واحد دیگرنیز در دهه فجر امسال افتتاح می شود.
بخشی افزود: این شهرک که به خاطر داشتن شرایط محیطی منطقه ازجمله تامین آب مورد نیاز و اشتغالزایی فراوان دارای اهمیت فراوان است برای ساخت 18 واحد تولیدی در نظر گرفته شده و تاکنون هشت متقاضی داشته که نیمی از آنها به مرحله بهره برداری رسیده و بقیه درحال طی روند قانونی می باشند.
یک واحد تولید آب معدنی مستقر در این شهرک نیز طی دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.
وی بیان کرد: استاندار اردبیل در بازدید اخیر خود از این شهرک بر مشخص شدن تکلیف افرادی که مجوز سرمایه گذاری در این شهرک اخذ و تاکنون اقدامی در این زمینه نکرده اند تاکید کرد.

**طرح تصفه خانه نیربرای تامین آب بهداشتی برای شهروندان
به گفته سرپرست فرمانداری نیر، طرح تصفیه خانه فاضلاب این شهر با پیشرفت فیزیکی 80 درصد یکی از طرح های مهم در دست اجرا برای تامین آب شرب بهداشتی و پاک برای مردم است.
بخشی ادامه داد: تاکنون برای احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر نیر اعتباری بالغ بر 35 میلیارد ریال هزینه شده و برای اتمام آن 30 میلیارد ریال دیگر نیاز است.
وی بیان کرد: همچنین 23 کیلومتر از شبکه فاضلاب شهر نیرهم اجرا شده و پنج کیلومتر باقی مانده نیز به سرعت در حال اجراست.
به گفته وی ، تاکنون برای احداث شبکه فاضلاب شهر نیر با پیشرفت فیزیکی 77 درصد 30 میلیارد ریال هزینه شده و برای اتمام آن نیز 15 میلیارد ریال نیاز است.
بخشی اضافه کرد: خط انتقال این پساب 9.5 کیلومترو با پیشرفت فیزیکی 50درصد است و تاکنون برای اجرای آن یک 10 میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن نیز 10 میلیارد ریال اعتبار نیاز می باشد

** اشتغال فراگیر نیر با 52 طرح مصوب
فرماندار نیر همچنین از تصویب 52 طرح در ارتباط با طرح اشتغال فراگیر در این شهرستان خبر داد.
بخشی افزود: مجموع مبلغ تسهیلات این طرح ها 280 میلیارد ریال با ایجاد اشتغال برای 363 نفر می باشد که طرح های پیش بینی شده برای این شهرستان 100درصد تهیه و مصوب شده است.
به گفته وی ، حوزه شهرک صنعتی ، طرح های کشاورزی ، گردشگری و خدماتی از جمله طرح های مصوب در قالب اشتغال فراگیر می باشد.

** راه ارتباطی کریق به آرموداغ و کاهش مسافت اردبیل با پایتخت
فرماندار نیر با اشاره به اقدام های انجام شده در حوزه راهسازی این شهرستان گفت: جاده روستای کریق به روستای آرموداغ در 2 استان اردبیل و آذربایجان شرقی از ویژگی های ناهمواری و توپوگرافیکی بسیار مطلوب برای ارتباط 2 استان و زنجان برخوردار است و فاقد گردنه های سخت گذر ؛ سراشیبی ها تند ؛ پیچ و خم های زیاد بوده و به همین علت به ابنیه فنی مانند پل و تونل نیاز ندارد.
وی اظهار کرد: مجموع فاصله این راه از سه راهی روستای کورعباسلوی نیر تا میانه 20 کیلومتر است که با پیگیری های انجام شده تاکنون پنج کیلومتر از آن در حوزه نیر آسفالت و مقداری نیز در حوزه میانه زیرسازی و آسفالت شده است.
وی ادامه داد: این راه به دلایلی که اشاره شد بسیار اقتصادی است و با بهره برداری از آن که انتظار می رود تا سال 1398 عملی شود مسیر اردبیل به تهران 90 کیلومتر نسبت به مسیر سرچم کاهش می یابد.
وی همچنین گفت : جاده نیر - کوراییم بازسازی شده و قرار است راه ارتباطی کوراییم و خلف لو که ارتباط مستقیم این بخش با جاده سرچم را فراهم می کند آسفالت گردد.
وی با اشاره به خدمات ارایه شده به روستاهای این شهرستان گفت: 90 درصد 101 روستای شهرستان نیر از گاز طبیعی بهره مند شده اند.
به گفته وی، در بیش از 70 درصد از روستاهای نیر دست کم یک قسمت از طرح هادی اجرا شده و در مجموع هم به خاطر اجرای این طرح ها و هم بازسازی و مقاوم سازی منازل روستایی پس از زلزله ویرانگر دهم اسفند 1375 روستاهای این شهرستان از نظر ساختمان واحدهای مسکونی و وضعیت عمرانی به شکل نسبی در شرایط خوب قرار دارند.

** 37 طرح در دهه فجر در نیر افتتاح می شود
فرماندار نیر گفت: تعداد 37 طرح خدماتی، عمرانی و اقتصادی در ایام الله دهه مبارک فجر در این شهرستان افتتاح و مورد بهره برداری قرار می گیرد.
بخشی افزود : این طرح ها در زمینه های مختلف شامل پنج فقره طرح اشتغالزایی ، 13 فقره در حوزه خدمات و بقیه عمرانی هستند.
وی با اشاره به اینکه ساختمان مدارس ، واحدهای آموزشی ، راه روستایی ، آسفالت معابر شهر کورائیم و پایان کوچه های خاکی این شهر و چند طرح دیگر از جمله آنهاست اظهار کرد : برای اجرای مجموع این طرح ها 198 میلیارد ریال هزینه شده است.
شهرستان نیر با 20 هزار نفر جمعیت در 40 کیلومتری غرب شهر اردبیل واقع است که 6 هزار نفر از این تعداد در دو شهر نیر و کورائیم و بقیه در روستاها ساکنند. این شهرستان از پیشینه تاریخی غنی و دیرینه برخوردار بوده و زادگاه اشخاص و اقوام تاثیرگذار و دارای وجهه های ارزشمند دینی و انسانی است.
گفت و گو : مسعود وسیله / سیفعلی موسی زاده
6019/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.