به گزارش خبرنگار ایرنا، نقشه های هواشناسی از فروکش تدریجی تندباد که از اوایل هفته جاری در منطقه اردبیل وزیدن گرفته است در ساعات آینده حکایت دارند.
این تندباد که گاهی با تبدیل به توفان 100 کیلومتری سبب بروز خسارات به درختان، مبلمان شهری و نیز مشکلاتی برای ساکنان اردبیل و شهرستانهای نمین ، نیر ، سرعین ،گرمی و مشگین شهر شده بود با افزایش نسبی دمای هوا سبب ذوب برف ها در گستره دشت اردبیل شده است.
در این حال با فرود یک ناوه عمیق و همراهی آن با هوای سرد عرض های بالاتر، الگوی مناسبی برای آغاز بارش برف همراه با کولاک از نخستین ساعات جمعه پیش رو در منطقه اردبیل شکل گرفته است.
انتظار می رود که از عصر فردا (پنجشنبه) با نفوذ پیش درآمد ناوه، روند کاهش تدریجی دما و افزایش ابر و مه و بارش خفیف برف از بلندی های شرق اردبیل و نواحی منتهی به استان گیلان آغاز و رفته رفته دامنه آن از اوایل جمعه بر گستره دشت اردبیل و سایر نقاط این استان کشیده شود.
بر اساس پیش بینی هواشناسی اردبیل حجم بارش برف قابل انتظار (با احتمال رخداد 90 درصد) در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان 30 تا 40 سانتیمتر، در مناطق مرکزی و جنوبی 10 تا 20 سانتیمتر و در شمال استان 5 تا 10 سانتیمتر خواهد بود.
مدیرکل مدیریت بحران اردبیل با استناد به اطلاعیه امروز هواشناسی مبنی بر رخنهء هوای سرد و ناپایدار به منطقه از جمعه تا یکشنبهء آینده به ساکنان این استان هشدار داد.
مسعود امامی یگانه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باتوجه به اینکه این اولین برف قابل ملاحظه از ابتدای فصل سرما تاکنون در استان اردبیل خواهد بود ممکن است به خاطر کولاک ، سرمای شدید و یخبندان در گذرگاههای درون و برون شهری به خصوص در جاده های منطقه سبب بروز مشکلات و اختلال در تردد رهگذران پیاده و سواره شود.
وی همچنین خواستار رعایت نکات ایمنی در رانندگی ، توجه به تذکرات ماموران راهداری و پلیس راه ، همراه داشتن زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی به هنگام مسافرت در جاده های منطقه، کنترل دمای مکان های حساس به سرما ، استفاده بهینه از انرژِی سوختی با توجه به گستردگی سرما در قسمت وسیعی از کشور و احتمال کاهش فشار گاز شهری شد.
اردبیل به خاطر موقعیت جغرافیایی از وضعیت جوی بسیار متغیر برخوردار است. پیشینیان منطقه که تقسیم بندی هایی درباره فصول سال دارند بر این باورند که چهار روز مانده از چله بزرگ (هفتم تا دهم بهمن) و چهار روز ابتدایی چله کوچک (یازدهم تا چهاردهم بهمن) موسوم به چهار چهار سخت ترین روزهای زمستان منطقه از نظر اوج برف ؛ سرما و کولاک به شمار می آید.
خبرنگار : مسعود وسیله** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6019/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.