به گزارش ایرنا ، محرم جعفری روز پنجشنبه در نشست هم فکری با اعضای انجمن میراث فرهنگی بخش مشگین شرقی افزود: پس از آزاد سازی حریم درخت کهنسال انار با همکاری بخشداری و دهیاری این اثر ارزشمند به ثبت ملی می رسد.
او گفت: همچنین به منظور ساماندهی شهریری اثر باستانی مشگین شهر اعتبار مرمت اختصاص یافته و پوشش حفاظتی نیز اجرا می شود.
او ادامه داد: حفاظت از آثار تاریخی تنها وظیفه میراث فرهنگی نیست و انتظار می رود با توجه به گستره و تنوع آثار شهروندان نیز مشارکت کنند.
به گفته جعفری ، با هدف جلب مشارکت شهروندان، انجمن های میراث فرهنگی نقش کلیدی دارند و می توانند در مسیر تقویت و تحکیم هویت فرهنگی و حفاظت از آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی ادارات میراث فرهنگی را یاری کنند.
او افزود: انجمن های میراث فرهنگی در واقع امکانات و ظرفیت هایی هستند که از نیرو های مردمی و علاقمندان میراث فرهنگی تشکیل می‌شود که به صورت یک شبکه گسترده آموزش های لازم را در خصوص حفاظت از آثار تاریخی می بینند و با همکاری آنها میراث گرانبهای این مرز و بوم حفظ و حراست می‌ شود.
شهرستان مشگین شهر با 155 هزار نفر جمعیت در 90 کیلومتری شمال غربی اردبیل دارای آثار تاریخی متعدد از جمله قلعه قهقهه ، کاروانسرای قانلی بولاغ ، مقبره سیدسلیمان فخرآباد ، کهنه قلعه ، چند حمام قدیمی و آب های گرم معدنی شابیل و قینرجه است.
ده ها اثر باستانی و نیز سایت تاریخی شهر یئری با ده ها پیکره سنگی با حدود هشت هزار سال قدمت در این شهرستان واقع شده است.
شهرستان مشگین شهر با داشتن قابلیت های متعدد گردشگری از جمله آب های گرم معدنی ، کوهستان سبلان ، جنگل های بکر ارسباران و آثار متعدد باستانی و تاریخی توانسته نظر تعداد زیادی از سرمایه گذاران را به خود جلب کند.
چشمه آبگرم قینرجه با دمای 86 درجه داغ ترین چشمه معدنی جهان است و در سال های نه چندان دور اولین مجتمع آبدرمانی توسط دولت در این منطقه احداث شده است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.