به گزارش ایرنا ، فرهاد عبدالعلی پور روز سه شنبه در جلسه شورای حفاظت منابع آب نمین افزود: وضعیت بارندگی و سطح برداشت از آب های زیرزمینی در دشت اردبیل به سطح هشدار رسیده است.
وی با اشاره به اینکه میزان بارش نزولات جوی در شهرستان نمین در سال آبی جاری 2.7 میلی متر بوده اظهار کرد: این میزان در مدت مشابه سال گذشته 5.4 میلی متر بوده است که کاهش قابل توجهی را نشان می دهد.
فرماندار نمین افزود: با ادامه این روند و برداشت بی رویه و غیر قانونی از سفره آب های زیرزمینی دشت اردبیل در سال های آینده با مشکل تامین آب شرب مواجه خواهد شد.
عبدالعلی پور همچنین اظهار کرد: در سال جاری 4.1 هکتار از بستر رودخانه های این شهرستان رفع تصرف و آزادسازی شد.
وی افزود: 19.5 کیلومتر دیگر از حریم رودخانه های شهرستان نمین در دست اقدام برای آزادسازی بستر ، لایروبی و بازگشایی است.
فرماندار نمین همچنین گفت: در 2 ماه گذشته با شناسایی و انسداد هشت حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان نمین حدود 500 هزار متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.
فرماندار نمین با اشاره به وجود چند حلقه چاه غیرمجاز در داخل شهرک صنعتی شماره 2 اردبیل، خواستار تعیین تکلیف این چاه ها شد.
وی به میزان بالای هدررفت پساب صنعتی در شهرک صنعتی شماره 2 اردبیل اشاره کرد و افزود: در حالی که صنایع بسیاری در محدوده شهرستان نمین به آب نیازمندند متاسفانه برنامه ای برای استفاده از پساب صنایع در این شهرک صنعتی وجود ندارد.
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز در این جلسه گفت: در قالب برنامه های متعدد از جمله چاپ کتابچه و بروشور و توزیع آن در بین مردم نسبت به وضعیت بحرانی منابع آب در استان هشدار داده ایم.
محمد نوتاش با اشاره به ظرفیت بالای ائمه جمعه در جهت انتقال مفاهیم و پیام های آب به مردم افزود: در جلسات متعددی که با این روحانیون داشته ایم خواستار انتقال وضعیت موجود به مردم شدیم.
نوتاش از امضای تفاهم نامه طرح نجات دانش آموزی آب (داناب) در روزهای اخیر خبر داد و گفت: با توجه به امضای این تفاهم نامه بین اداره کل آموزش و پرورش استان و شرکت آب منطقه ای اردبیل بالغ بر 54 هزار دانش آموز دوره اول متوسطه در استان آموزش های لازم در خصوص وضعیت منابع آب و همچنین شیوه های انتقال مفاهیم مرتبط را خواهند دید.
او همچنین گفت: شرکت آب منطقه ای اردبیل امسال تفاهم نامه ای با دانشگاههای محقق اردبیلی و آزاد اسلامی استان منعقد کرده تا از پتانسیل علمی ، آموزشی و پژوهشی این دانشگاهها برای کاهش بحران آب بهره مند شود.
وی همچنین به طرح دیوار نویسی توسط روابط عمومی شرکت در روستاهای استان اشاره کرد و گفت: امسال در چند روستای پرجمعیت استان شعارهای صرفه جویی در منابع آب با هدف همراهی و همکاری مردم بر روی دیوارها چاپ شد تا از این طریق مردم بیشتر در جریان وضعیت منابع آبی استان قرار بگیرند.
در سال های اخیر مسوولان استان اردبیل از تنش بی آبی خبر می دهند که از چند سال پیش استان را تهدید می کند و اگر مدیریت مصرف ، بازیابی و تقویت سفره های زیر زمینی و مهار و ساماندهی روان آب ها صورت نگیرد می تواند به بحرانی جدی تبدیل شود.
هشت شهر از 25 شهر استان هم اکنون با تنش آبی مواجه می باشند، اردبیل، نمین، عنبران، مشگین شهر،لاهرود، گیوی، خلخال و فخرآباد شهرهای گرفتار با تنش آبی هستند و در برخی از آنها در تامین کافی آب شرب نیز مشکلاتی وجود دارد.
تعداد روستاهای دارای مشکل آب در استان نیز رقم قابل توجهی را شامل می شود و برخی آمارها تعداد روستاهایی که آب آنها با تانکر تامین می شود را 70 روستا ذکر می کنند.
خبرنگار: ساسان رحمتی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
7120/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.