کارشناسان و فعالان زیست محیطی در استان اردبیل می گویند که تولید زباله در استان بیش از میانگین کشوری بوده و جمع آوری و دفن آن نیز در بسیاری از شهرها و روستاها غیر اصولی می باشد.
سرانه تولید پسماند در کشور حدود 256 کیلوگرم برای هر نفر در سال می باشد در حالی که این رقم در استان اردبیل برای هر نفر 275 کیلوگرم می باشد.

*** رها سازی زباله و مخاطرات آن بر محیط زیست استان
به گفته فعالان زیست محیطی، رها سازی زباله در بخش وسیعی از طبیعت و زیستگاه های حیات وحش بزرگترین مشکل زیست محیطی این استان است.
به گفته آنها ، رها سازی زباله ها در محیط های پیرامون شهرها و روستاها به جز آلوده کردن محیط زیست زندگی انسان ها بخش وسیعی از زیستگاه های حیات وحش استان را نیز آلوده کرده و ادامه زندگی حیوانات وحشی را در معرض خطر قرار داده است.
به گزارش ایرنا، عدم دفن اصولی زباله، استفاده نکردن از فناوری روز در ساماندهی و بازیافت زباله در بسیاری از شهرها هم اکنون به دغدغه جدی مسئولان و شهروندان استان تبدیل شده و در برخی از مناطق نیز منجر به ورود دستگاه قضایی به موضوع شده است .
هفته گذشته به دلیل آلودگی و تهدید بهداشت عمومی زباله و پسماندها در شهر گردشگری سرعین، شهردار این شهر با شکایت اداره کل حفاظت محیط زیست به مراجع قضایی معرفی ‌شد.
محمد خداپرست مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت که مکان فعلی دفن زباله در شهر سرعین فاقد مجوززیست ‌محیطی بوده و زباله‌های شهری به صورت غیر اصولی
و غیرفنی در این مکان تلنبار می شود.
وی تاکید کرد که نبود مدیریت صحیح جمع آوری و بی خطر سازی زباله در شهر سرعین باعث انتشار بوی نامطبوع شده و دود حاصل از سوزاندن زباله نیز آلودگی هوا را در پی داشته است.
فریدون بابایی، فرماندار خلخال جنوبی ترین شهرستان استان اردبیل نیز می گوید که نگهداری هزاران تن زباله رو باز در محلی در مجاورت شهر و در نزدیکی اماکن مسکونی سلامتی شهروندان این شهر را بشدت تهدید می کند.
به گفته شهروندان و مسئولان شهرستان خلخال؛ تلنبار شدن زباله در این مکان که در مجاورت شهر می باشد موجب تجمع حیوانات وحشی ، آلودگی محیط زیست ، افزایش سگ های ولگرد در شهر و تبدیل به محلی برای تهدید سلامت عمومی شده است.
در شمال استان و درشهرستان گردشگری مشگین شهر نیز زباله به دغدغه ای زیست محیطی تبدیل شده و رئیس اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان از بحرانی بودن وضعیت محل دفن زباله در روستای موئیل در دامنه کوه سبلان خبر می دهد.
یوسف محمدی گفت: با توجه به بازدید مکرر از محل دفن زباله موئیل و وجود شرایط بحرانی زیست محیطی در منطقه درخواست برخورد قانونی با دهیاری این روستا به مسوولان ذیربط ارائه شده است.
به گفته وی ، تخلیه زباله ها به صورت روباز در داخل مسیر گردشگری، خاک دهی نامناسب ، وجود حشرات و جانوران موذی، ورود احشام دامداران به محل تخلیه زباله و احتمال بروز خطرات بهداشتی و مخدوش کردن چهره طبیعت منطقه از جمله مشکلات موجود در محل دفن زباله این روستا می باشد.
در دیگر شهرهای استان اردبیل نیز زباله به نوعی یکی از دغدغه های زیست محیطی بوده و علاوه بر آلودگی هوا و بهداشت عمومی به زمین های کشاورزی استان نیز خساراتی وارد می کند.

*** چاره کار چیست؟ اقدام مسئولان در زمینه ساماندهی معضل زباله
کارشناسان محیط زیست معتقدند که فرهنگ سازی تولید کم زباله در بین خانوارها ، اجرای طرح تفیک زباله ، استفاده از فناوری های روز در جمع آوری و بازیافت زباله و نظارت دقیق بر مکان های انباشت زباله می تواند بعنوان راهکاری برای ساماندهی و مقابله با بحران زیست محیطی ناشی از پسماندها بکار گرفته شود.
حسن قاسم پورمعاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: اجرای طرح پسماند و بازیافت زباله ها با بهره گیری از توان و ظرفیت مالی بخش خصوصی به همراه اجرای طرح تفکیک زباله به عنوان دو راهکار مهم برای حل معضل رها سازی زباله ها در طبیعت در دستور کار اداره کل محیط زیست استان اردبیل قرار گرفته است.
او اظهار کرد: انتظار می رود با ترویج فرهنگ پیشگیری از رها سازی زباله در طبیعت در بین مردم قدم های مهمی در جلوگیری از آلودگی طبیعت ناشی از زباله ها برداشته شود.
فریدون بابایی فرماندار خلخال نیزمعتقد است که در صورت اجرای طرح تفکیک زباله در مبدا بیش از 70 درصد از معضل فعلی رها سازی زباله ها در طبیعت و آلودگی های زیست محیطی برطرف می شود.
وی با بیان اینکه 60 درصد زباله های تولیدی در این شهرستان قابل بازیافت هستند گفت: در صورت اجرای طرح تفکیک و راه اندازی سامانه بازیافت زباله علاوه بر حل معضل رها سازی زباله ها در طبیعت زمینه استفاده دوباره از زباله های بازیافتی فراهم و برای بخشی از بیکاران نیز امکان اشتغال فراهم می شود.

** آموزش و فرهنگ سازی عامل مهم در کاهش تولید زباله
شهردار اردبیل نیز در زمینه مخاطرات زباله و راههای کنترل آن بر لزوم مدیریت پسماند و فرهنگ سازی کاهش تولید زباله تاکید می کند.
حمید لطف اللهیان گفت: با کاهش تولید زباله هزینه هنگفت امور پسماند می تواند صرف توسعه شهر شود ، کاهش تولید زباله اولین قدم در مدیریت پسماند است ، پسماندها یک تهدید محیط زیستی است و کاهش آن نیاز به فرهنگ سازی همگانی و توجه ویژه شهروندان دارد.
او همچنین سبک زندگی امروزی و استفاده بی رویه از محصولات پلاستیکی را از دیگر دلایل افزایش زباله عنوان کرد و افزود: کیسه‌های پارچه‌ای بعنوان یک جایگزین مناسب و یک راهکار پیشگیرانه و کاهشی می تواند بسیار موثر باشد.
وی با بیان اینکه هر اردبیلی روزانه 700 گرم زباله تولید می‌ کند، گفت: روزانه 350 تن و سالانه 130 هزار تن زباله در اردبیل تولید می ‌شود که جمع ‌آوری این حجم از زباله کار سختی است.
رحیم لاهوتی فر سرپرست دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اردبیل نیز بر اهمیت و ضرورت ارائه آموزش های لازم در حوزه پسماند، توجه ویژه به تداوم آموزش ها و ساماندهی مناسب محل های دفن زباله بر اساس شاخصه های زیست محیطی تاکید می کند.
رحیم لاهوتی فر گفت: با مدیریت پسماند شهرهای استان بر اساس مطالعات و شاخص های زیست محیطی مشکلات و معضلات به مراتب کمتری در این حوزه خواهیم داشت.

** تولید برق از زباله یکی از راهکارهای کاهش مخاطرات زباله
در این حال با توجه به تاکید کارشناسان بر ایجاد مجتمع بازیافت و تولید برق از زباله شهری در مدیریت پسماندها، اقدام هایی در این راستا در برخی از شهرها شروع شده است.
فرهاد عبدالعلی پور فرماندار نمین با بیان اینکه نخستین نیروگاه تولید برق با سوخت زباله در این شهرستان احداث می شود افزود: این نیروگاه با 170 میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی و شرکت دانش بنیان و با ظرفیت تولید پنج مگاوات برق راه اندازی می شود.
وی با بیان اینکه این نیروگاه در شش ماه آینده به بهره برداری کامل می رسد افزود: با راه اندازی این نیروگاه روزانه بین 10تا 30 تن زباله شهری خریداری شده و منبع درآمد شهرداری ها نیز محسوب می شود.

** تدوین طرح جامع مدیریت پسماند شهرهای استان اردبیل
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل نیز برای مهار مشکل زباله ها در استان از تدوین طرح جامع مدیریت پسماندهای شهرهای استان خبر می دهد.
محمد خداپرست گفت: مطالعه طرح جامع مدیریت پسماند مشگین شهر و خلخال به پایان رسیده و پیگیری لازم برای پایان طرح جامع مدیریت پسماند در شهرهای اردبیل، پارس‌آباد و گرمی ادامه دارد.
وی افزود: دفع زباله های شهری و روستایی باید به روش صحیح و بهداشتی باشد تا باعث آلودگی زیست محیطی نشود چرا که شیوه نامناسب دفع و دفن زباله با سلامت و بهداشت عموم مردم در ارتباط است.
وی با تاکید بر لزوم تشکیل مستمر کارگروه مدیریت پسماند در استان اظهار کرد: کارگروه مدیریت پسماند در استان و شهرستان هر سه ماه یک بار تشکیل جلسه داده و در این جلسات موضوعات و مشکلات مدیریت پسماندهای شهری، پسماندهای صنعتی، پسماندهای کشاورزی، پسماندهای ویژه و پسماندهای بیمارستانی مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای لازم ارائه می شود.
وی افزود: مکان یابی محل‌ دفن زباله در شهرهای نیر، خلخال ، پارس ‌آباد و گرمی در حال انجام و گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی شهر بیله سوار در مرحله بررسی و طرح در کارگروه ارزیابی اثرات زیست محیطی قرار دارد.
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان با اشاره به اینکه در تمام بیمارستان ‌های استان زباله های عفونی بی‌خطرسازی می‌شود، گفت: مرکز بی‌خطر سازی پسماندهای پزشکی توسط بخش خصوصی نیز در شهر اردبیل فعال است و زباله‌ های مراکز بهداشتی و درمانی بی‌ خطر می‌شود.
او افزود: در بحث پسماند کشاورزی، برگزاری کمیته پسماند کشاورزی، تشکیل کلاس‌های آموزشی و ترویجی و نظارت بر جمع ‌آوری پسماندهای ویژه کشاورزی از جمله برنامه ها در این حوزه است.
خداپرست همچنین با اشاره به لزوم مدیریت صحیح پسماند کشاورزی گفت: 47 نفر از متخلفان که مبادرت به دفع غیر اصولی نایلون های مورد استفاده در کشت جالیزی در شهرستان های پارس آباد و بیله سوار کرده بودند و نیز 81 پرونده برای عاملان آتش زدن ضایعات کشاورزی در سال 96 تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شدند.
گزارش : مینا میرقاسمی / سیفعلی موسی زاده
3006/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.