به گزارش ایرنا ، فریدون بابایی روز پنجشنبه در بازدید از این گلخانه افزود: فاز اول دومین گلخانه تولید گل رز هلندی خلخال در زمینی به مساحت یک هزار متر مربع با تولید 14 هزار بوته گل رز در سال راه اندازی شده که در آینده با اجرای فازهای بعدی و طرح توسعه آن این گلخانه به سه هزار متر مربع گسترش خواهد یافت.
وی گفت: سرمایه گذار بخش خصوصی این واحد تولیدی برای راه اندازی و تجهیز آن چهار میلیارد و 500 میلیون ریال سرمایه گذاری کرده که از این 2 میلیارد و 600 میلیون ریال بصورت تسهیلات بانکی از محل تسهیلات توسعه طرح های روستایی از سوی مدیریت جهاد کشاورزی خلخال در اختیار این سرمایه گذار قرار گرفته است.
بابایی اظهار کرد: با راه اندازی این گلخانه برای پنج نفر بصورت مستقیم ایجاد اشتغال شده و با اجرای طرح توسعه آن نیز تعداد افراد مشغول بکار در این واحد تولیدی کشاورزی به 15 نفر در آینده افزایش خواهد یافت.
فرماندار خلخال از حمایت های ویژه دولت از سرمایه گذاران طرح های روستایی خبرداد و گفت: در این راستا تسهیلات بانکی ارائه شده به مجریان طرح های اشتغال زای روستایی با چهار تا 6 درصد نرخ سود بانکی صورت گرفته و مجریان این طرح ها در کنار برخورداری از تسهیلات بانکی ارزان قیمت از خدمات رایگان مدیریت جهاد کشاورزی نیز در طول زمان اجرای طرح بهره مند می شوند.
وی با اشاره به ظرفیت و قابلیت های مناسب موجود در منطقه خلخال برای راه اندازی مراکز تولید محصولات کشاورزی گلخانه ای افزود: پس از اجرای طرح موفق گلخانه تولید گل رز هلندی در روستای خوجین خلخال این گلخانه دومین گلخانه تولید گل رز هلندی استان اردبیل است که در روستای طولش از توابع بخش مرکزی این شهرستان راه اندازی می شود.
فرماندار خلخال از تلاش برای راه اندازی شهرک گلخانه ای این شهرستان خبر داد و گفت: اقدامات لازم برای راه اندازی این شهرک در مساحتی به وسعت 23 هکتار انجام شده و با تخصیص آب مورد نیاز آن از سوی اداره امور آب شهرستان این شهرک احداث و در اختیار متقاضیان و مجریان طرح ها گلخانه ای قرار خواهد گرفت.
شهرستان خلخال در 115 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.
در سال های اخیر توسعه کشت متراکم و استفاده حداکثری از منابع آب و خاک و افزایش در استان اردبیل با جدیت دنبال می شود و اگر تولید سبزی و صیفی در محیط های گلخانه ای استان انجام شود سالانه در مصرف حدود سه میلیارد مترمکعب آب صرفه جویی خواهد شد.
به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی استان اردبیل ، اگر تولیدات سیفی و جالیزی در این استان به کشت محصولات گلخانه ای هدایت شود سه میلیارد متر مکعب آب در مصرف آب صرفه جویی و 200 هزار هکتار از اراضی آزاد خواهد شد.

خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.