قادر هنرمند روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به ظرفیت های گردشگری ییلاق های دامنه های سبلان ،بزقوش و باغرو اجرای چندین طرح توریستی در این ییلاق ها مد نظر است که با اتمام مطالعات عملیاتی خواهد شد.
وی افزود: با هدف تسریع در اجرای طرح توریسم عشایری استان تفاهم نامه ای بین اداره کل امور عشایری و اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان امضا شده و در آن علاوه بر شناسایی قابلیت های منطقه و عشایر توسعه منابع مالی آن نیز پیش بینی شده است.
مدیرکل امور عشایر استان اردبیل گفت: با اجرای طرح های توریستی در مناطق عشایری همچنین جاذبه‌های گردشگری عشایر شاهسون معرفی خواهد شد .
هنرمند بیان کرد : با توجه به سکونت 15 هزار خانوار عشایر در پنج شهرستان، عشایر می‌تواند یکی از محورهای توسعه گردشگری استان اردبیل باشد.
هنرمند افزود: با وجود اینکه جاذبه‌های متعددی در نوع زندگی، فرهنگ و آداب ‌و رسوم عشایر مشاهده می‌شود اما معرفی‌ها به حد کافی نبوده و لازم است با همکاری دستگاه‌ها جاذبه‌ها بیش از گذشته معرفی شود.
عشایر استان اردبیل سالانه 12 هزار تن گوشت قرمز ، 43 هزار تن شیر ، پنج هزار و 400 تن پنیر و یک هزار و 500 تن پشم و 14 هزار متر مربع صنایع دستی از جمله انواع فرش ، گلیم و جاجیم تولید می کنند که نقش بسزایی در رشد اقتصادی آن دارند.
این عشایر که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا نیمی از سال را در قشلاق های مغان و نیمی دیگر را در ییلاق های ارتفاعات و در دامنه های سبلان، بزقوش و باغرو سپری می کنند. ایل شاهسون سومین ایل بزرگ کشور است و جمعیت عشایر استان اردبیل 66 هزار و 500 نفر و در قالب 12 هزار و 800 خانوار بوده که به نگهداری 1.5 میلیون راس دام مشغول هستند.
عشایر استان از 45 طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و 527 اوبا ، 527 قشلاق ، 237 ییلاق ، هفت زیست بوم و 51 سامانه زندگی می کنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل 6.5 درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل 6درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.
خبرنگار:یعقوب شاددل**انتشاردهنده:عارف شیرزاد
7110/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.