دکتر بشیر خالقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وضعیت پروژه های راه سازی منطقه بصورت تذکر کتبی به اطلاع راه و شهرسازی رسیده و انتظار می رود اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه های راه سازی از محل اعتبارات ملی در سریع ترین زمان ممکن از سوی این وزارتخانه تامین و برای رفاه حل مردم منطقه جنوب استان بکار گرفته شود.
وی با بیان اینکه مردم از وضعیت جاده‌ ها هستند اظهار کرد: تذکری دیگر به وزیر راه و شهرسازی به نارضایتی شدید مردم بخش خورش‌ رستم از وضعیت جاده هشجین - سرچم داده شده است.
نماینده خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر وضعیت نامناسب جاده‌ های بین‌ شهری و روستایی در خلخال و بی‌ توجهی وزارت راه و شهرسازی به این موضوع گفت: برغم تذکرات کتبی و پیگیری های مختلف جاده‌ های قدیمی منطقه همچون خلخال - گیوی و خلخال - هشجین هم وضعیت مناسبی نداشته و احتیاج به مرمت و آسفالت دارند.
خالقی بیان کرد: از سوی دیگر، میانگین شاخص برخورداری مردم منطقه از راه آسفالت روستایی پایین‌ تر از میانگین آسفالت راههای روستایی سایر مناطق کشور و استان اردبیل است که انتظار داریم برای ارتقای آسفالت راههای روستایی قدم‌ های موثرتری برداشته شود.
وی گفت: پروژه راه سازی مسیر 12 کیلومتر جاده هشجین به قزل ‌اوزن بیش از سه سال است که بلاتکلیف رها شده و این مساله مردم منطقه را بشدت ناراضی کرده به ‌گونه ‌ای که از طریق تشکیل کمپین‌ پیگیر موضوع هستند و ما از وزیر راه و شهرسازی انتظار داریم از طریق اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل این مشکل را برای همیشه برطرف کنند.
وی با انتقاد از طولانی شدن زمان اجرای سد گیوی و نیز آغاز نشدن عملیات اجرایی پروژه پایاب این سد اظهار کرد: با وجود این‌ که حدود سه سال از اتمام عملیات ساخت سد گیوی سپری شده، اما هنوز هیچ برنامه‌ ای برای احداث پایاب این سد وجود ندارد و سرنوشت سدی که می‌ تواند نیاز آبی 10 هزار هکتار از اراضی پایاب سد در منطقه جنوب استان را را تامین کند همچنان نامعلوم است.
خالقی گفت: این موضوع نیز به صورت تذکر کتبی به وزیر نیرو داده شده و انتظار می رود با توجه به اهمیت سد گیوی در رونق اقتصادی مردم منطقه و ایجاد اشتغال پایدار برای بخش بزرگی از بیکاران در عرصه کشاورزی و باغداری وزارت نیرو نسبت به تامین اعتبار برای آغاز عملیات اجرایی پروژه پایاب سد گیوی اقدام کند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم تخصیص آب به بسیاری از سدهای معیشتی روستاهای منطقه از جمله مرشت ، سنگ‌ آباد ، نیلق، زرج ‌آباد ، گزاز، نیاخرم، اندبیل و مجره و با وجود برخورداری منطقه از منابع آبی کافی و تولید سالانه بیش از 500 میلیون متر مکعب آب در شهرستان های خلخال و کوثر افزود: در حالی که بیکاری مردم به یکی از مهم ‌ترین معضلات منطقه تبدیل شده، تخصیص آب مورد نیاز سدهای معیشتی یاد شده و بهره ‌برداری از این‌ سدها می تواند نقش مهمی در بحث اشتغال ‌زایی ایفا کند بنابراین از وزیر نیرو انتظار می رود در حل مشکل این تخصیص آب این سدها سریع اقدام کند.
شهرستان های خلخال و کوثر در جنوب اردبیل از جمله شهرستان های کشور هستند که از نظر توسعه بسیار در سطح پایین قرار گرفته اند.
بر اساس آمار شاخص بهره مندی مردم این 2 شهرستان از امکانات موجود از جمله آب ، گاز ، راه و کشاورزی بسیار پایین تر از سایر مناطق استان و کشور است.
در سال های اخیر جمعیت شهرستان های خلخال و کوثر به بیش از نصف کاهش یافته و روند مهاجرت جمعیت همچنان روبه رشد است.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.