به گزارش ایرنا ، قدرت الله شاکرنژاد روز دوشنبه در نشستی با متخصصان مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاد دانشگاهی اردبیل به اجرای طرح حمایت مالی از زوجین نابارور در مرکز درمان ناباروری قفقاز با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و افزود: در سال گذشته 95 زوج در قالب این طرح از 85 درصد تخفیف در هزینه های درمانی بهره مند شدند که امسال این تعداد به 220 زوج رسیده است.
به گفته وی ، این مرکز یکی از مجهزترین مراکز درمان ناباروری کشور است و امکانات و تجهیزات آن مطابق با استاندارهای چنین مراکزی است.
وی به فعالیت هفت مرکز درمان ناباروری وابسته به جهاد دانشگاهی در سطح کشور خبر داد و گفت: جهاد دانشگاهی به دنبال ارتقای کیفیت خدمات درمانی در این مراکز است تا بتواند میزان رضایت مراجعه کنندگان را بالا ببرد.
مدیرکل دفتر تخصصی پزشکی جهاد دانشگاهی همچنین با اشاره به وجود سه میلیون زوج نابارور در کشور افزود: با توجه به نرخ بالای ناباروری در استان اردبیل ضرورت دارد فعالیت های مرکز درمان ناباروری قفقاز گسترش یابد.
شاکرنژاد مهم ترین مشکل مرکز درمان ناباروری قفقاز را فضای فیزیکی محدود آن دانست و اظهار کرد: باید برای رفع این مشکل، دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی و مسوولان استانی چاره ای بیاندیشند تا ارائه خدمات به زوجین نابارور در اسرع وقت و بدون کوچک ترین مشکلی انجام گیرد.
او افزود: در حال حاضر جهاد دانشگاهی تعامل خوبی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در سطح استان ها با دانشگاه های علوم پزشکی دارد و با اعتماد سازی به دنبال تقویت این تعاملات است.
او گفت: جهاد دانشگاهی فقط به دنبال ایجاد مرکز درمان ناباروری نیست تصریح کرد: این نهاد سعی دارد در این مراکز ضمن انجام امور درمانی ، فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی مورد نیاز کشور را انجام دهد تا به راهکارهای نوینی در رفع مشکلات نازایی زوجین دست یابد.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل نیز در این نشست از تشکیل بیش از 20 هزار پرونده برای مراجعه کنندگان به مرکز درمان ناباروری قفقاز خبر داد.
مهران اوچی اردبیلی افزود: 19 درصد از این تعداد مربوط به اتباع خارجی است و طبق اعلام خانواده ها، درمان بیش از 700 زوج موفقیت آمیز بوده و بیش از 300 نوزاد هم با روش های درمانی متولد شده است.
وی اظهار داشت: با توجه به نرخ ناباروری در استان اردبیل، فعالیت مرکز درمان ناباروری از ضرورت های استان محسوب می شد به همین خاطر جهاد دانشگاهی با ایجاد مرکز درمان ناباروری قفقاز این خلاء را جبران کرد.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل فضای فیزیکی مرکز درمان ناباروری را با توجه به حجم فعالیت آن ناکافی دانست و گفت: در تلاش هستیم به کمک مسوولان استان مکانی مناسب و در شان مراجعه کنندگان این مرکز فراهم کنیم تا ارائه خدمات ، کاملا استاندارد و به بهترین نحو صورت گیرد.
وی به استفاده از فاکتورهای رشد پلاکتی (PRP) برای درمان شکست مکرر لانه گزینی در انتقال جنین در مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاد دانشگاهی اردبیل اشاره کرد و افزود: استفاده از این روش در IVF با افزایش میزان چسبندگی دیواره رحم، عمل لانه گزینی جنین را تا حد زیادی بالا برده است.
فعالیت مرکز آموزش علمی - کاربردی جهاد دانشگاهی استان اردبیل از سال 89 آغاز شده و 6 رشته گرافیک ، حسابداری دولتی ، نرم افزار کامپیوتر ، فناوری اطلاعات و مهندسی تکنولوژی اطلاعات در این مرکز دایر بوده و 314 نفر در این رشته ها مشغول به تحصیل هستند.
برنامه های پژوهشی گیاهان دارویی ، پژوهش در فعالیت مهندسی بافت استخوان و راه اندازی مرکز درمان ناباروری قفقاز از جمله فعالیت های شاخص جهاد دانشگاهی استان اردبیل است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: عارف شیرزاد
6018/1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.