احمد شهریار روز یکشنبه در جریان بازدید معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از باغات میوه شهرستان های خلخال و کوثر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این شهرستان با توجه به اولویت دهی به تولید محصولات کشاورزی کم آب بر و توسعه کشت محصولات گلخانه ای در راه اندازی گلخانه و تولید محصولات گلخانه ای مرغوب موفق عمل کرده است.
وی گفت: طرح تغییر الگوی کشت و جایگزینی محصولات کشاورزی کم آب بر همچون زعفران در استان اردبیل نیز از طرح های موفق سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل است که در این زمینه نیز جهاد کشاورزی خلخال با تولید زعفران مرغوب و ترویج کشت این محصول در بین کشاورزان این شهرستان موفق به کسب رتبه دوم استان شده است.
وی اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل قصد دارد با ایجاد خزانه و نهالستان گردو و به و نیز توسعه باغات این 2 محصول باغی در خلخال و کوثر سطح تولید آن را به 2 برابر در سال های آینده افزایش دهد.
شهریار گفت: به همین منظور کار اصلاح نژاد درختان گردو با اجرای طرح سرشاخه زنی با هدف جایگزینی ارقام مقاوم در مقابل سرما و همچنین توزیع نهال های دیر برگ ده و دیر گل ده در بین گردوکاران خلخال در سال جاری در این شهرستان اجرا شده است.
او افزود: این طرح در سطح 500 هکتار از 2 هزار و 200 هکتار مجموع باغات گردوی خلخال اجرا شده است.
فرماندار خلخال نیز در این بازدید گفت: توسعه کشت محصولات کشاورزی جدید از جمله بادام زمینی ، زعفران ، زیتون و پسته در مناطق نیمه گرمسیری و مستعد این شهرستان در دستور کار کارگروه کشاورزی قرار دارد.
فریدون بابایی افزود: تلاش می شود تا با استفاده از ظرفیت علمی 350 تحصیل کرده در رشته کشاورزی و منابع طبیعی سطح زندگی و اقتصاد مردم را با افزایش و تولید محصولات کشاورزی گرانقیمت رونق دهیم.
وی بزرگترین مانع و مشکل بر سر راه تولید کنندگان کشاورزی و باغی در خلخال را عدم تخصیص آب مصرفی تولید کنندگان کشاورزی از آب تولیدی این شهرستان ذکر کرد و گفت: از 3.5 میلیون متر مکعب آب تولیدی سالانه خلخال مقدار بسیار محدودی برای کشاورزی ، شرب و صنعت مورد استفاده قرار گرفته و بیشترین حجم آب تولیدی از طریق رودخانه قزل اوزن از دسترس کشاورزان منطقه خارج می شود.
علیرضا علیپور ، فرماندار کوثر هم گفت: از مجموع 53 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان 47 هزار هکتار دیمی است.
وی افزود: کشاورزان و باغداران این شهرستان با وجود بهره مندی از منابع آبی کافی و تولید سالانه 1.5 میلیون متر مکعب آب از تخصیص آب کشاورزی کافی بی بهره اند.
وی خواستار تخصیص آب مورد نیاز برای رونق کشاورزی کوثر شد و گفت: 9 سد کشاورزی معیشتی این شهرستان فاقد پایاب مناسب بوده و با وجود پایان یافتن عملیات اجرایی احدث سد گیوی هنوز عملیات اجرایی پایاب سد و لوله های انتقال آب کشاورزی اجرا نشده است.
خلخال و کوثر در جنوب اردبیل قابلیت های زیادی در بخش کشاورزی دارند، در حال حاضر 25 درصد از کل باغات مثمره میوه استان اردبیل در 2 شهرستان خلخال و کوثر واقع شده است.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.