علیرضا دباغ عبداللهی روز یکشنبه در جلسه ستاد ساماندهی فعالان صنایع دستی استان افزود: حمایت‌ های دولتی باید در مسیر پشتیبانی از فعالان عرصه صنایع دستی و بخش‌ های مختلف در این حوزه باشد.
وی گفت: در اقتصاد دنیا بازاریابی جدای تولید است و سیستم فروش به شکل مجزا در قالبی متفاوت مورد توجه قرار گرفته که در این زمینه به سلایق و علایق مخاطبان در فروش محصولات توجه می‌شود.
به گزارش ایرنا از میراث فرهنگی اردبیل ، وی بر لزوم حضور فعالان صنایع دستی در نمایشگاه ‌های داخلی و خارجی تاکید کرد و افزود: این اداره کل در برخی موارد بصورت رایگان برای صنعتگران استان غرفه تهیه کرده و هزینه ‌های حمل و نقل آنها را نیز تامین کرده است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار داشت: باید حمایت ‌های دولتی از صنایع دستی در مسیری قرار بگیرد که صنعتگران روی پای خود بایستند و آرام آرام گام‌ های بزرگی را در مسیر تحول و توسعه این بخش بردارند.
او تشریح کرد: ورود نابجای سیستم دولتی به این بخش در حقیقت اجحاف در حق هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی است و بالاتر از حمایت دولتی باید تشکل‌ ها و انجمن ‌های غیردولتی در این زمینه شکل گرفته و حامی فعالان این بخش باشد.
او گفت: در قالب مجموعه دولتی با ارائه برنامه‌ های آموزشی از ظرفیت‌ های خوب صنایع دستی استان حمایت می شود طوری که بیشتر آموزش‌ ها در مراکز مجاز و رسمی رایگان انجام می ‌شود.
دباغ عبداللهی افزود: بر اساس تفاهم‌ نامه ‌ای که با یکی از شرکت ‌ها به امضا رسیده قرار شده به شکل یارانه ‌دار این شرکت ابزارها و ادوات مورد نیاز فعالان این حوزه را تامین کرده و روش آموزش استاد - شاگردی به شکل گسترده توسعه یابد.
وی حمایت دولتی دیگر را در قالب پوشش بیمه‌ ای شاغلان این بخش ذکر کرد و گفت: در این استان بیش از سه هزار و 841 فعال صنایع دستی زیرپوشش بیمه قرار گرفته ‌اند که این افراد از بیمه بیکاری و مستمری و بیمه درمان بهره‌ مند هستند.
وی تشریح کرد: از طریق صندوق کارآفرینی امید و بر اساس تفاهم‌ نامه امضا شده تسهیلاتی به متقاضیان پرداخت می ‌شود و اخیرا نیز در قالب اشتغال فراگیر و توسعه روستایی منابع اعتباری خوب با نرخ سود 6 درصد برای فعالان این بخش در حال پرداخت است.
اردبیل از استان های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می کنند.
بیش از 120 هزار نفر در استان اردبیل در تولید بیش از 62 رشته متنوع صنایع دستی اشتغال دارند.
چرم و ملیله اردبیل ، معرق نمین ، مرصع سنگ و معرق سنگ خلخال ، گلیم عنبران ، جاجیم بافی ، قالی بافی ، پالاز بافی ، ورنی بافی ، تراش شیشه ، مسند بافی ، سفالگری ، چاقو سازی ، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.