به گزارش ایرنا ، به تازگی با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری در هیجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار تهران از 64 دستاورد پژوهشی و فناوری منتخب مراکز دانشگاهی و پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، مؤسسات تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان رونمایی شد که گندم تولیدی استان اردبیل نیز در بین آنها بود.
شرکت آذر کشت ایرانیان در حال حاضر تنها بخش خصوصی فعال در تحقیقات اصلاح نباتات گیاهان زراعی در کشور بوده و در پارک علم و فناوری اسستان اردبیل مستقر است.
فعالیت های این شرکت،اجرای پژوهش های تقاضا محور در زمینه اصلاح، تولید و تجاری سازی بذور ارقام جدید مناسب برای شرایط کم آبیاری و تحمل به تنش خشکی می باشد.
در این خصوص طرح های کلان ملی اصلاح گندم نان و تولید بذور مناسب برای شرایط کم آبیاری اراضی حوزه آبریز دریاچه ارومیه و منطق دیم اقلیم سرد و معتدل سرد کشور در حال اجرا هستند.
این شرکت برای اجرای طرح های علمی- کاربردی از حمایت ستاد احیای دریاچه ارومیه، معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی و پارک علم و فناوری استان اردبیل بهره می برد. طرح های به نژادی گندم و جو با همکاری مراکز تحقیقات کشاورزی استان های اردبیل و آذربایجان غربی در منطقه اردبیل، دشت مغان و میاندواب اجرا می شوند.
با اجرای طرح کلان ملی ایجاد ارقام گندم پیش بینی می شود ارقام گندم نان با خصوصیات متفاوت از نظر میزان عملکرد، مقاومت به زنگ ها، کیفیت نانوایی و خصوصیات زراعی مطلوب برای شرایط کم آبیاری در اراضی آبی استان های شمالغرب برای شرایط یک تا دو نوبت آبیاری در بهار معرفی شوند که نسبت به ارقام متداول منجر به صرفه جویی به طور متوسط 3نوبت آبیاری شوند.
همچنین انتظار می رود با در نظر گرفتن 10 درصد افزایش عملکرد دانه در هکتار در مقایسه با ارقام رایج منطقه از طریق معرفی لاین های پر محصول مناسب کم آبیاری در استان های اقلیم سرد شمالغرب کشور حدود 660 هزار تن افزایش تولید گندم حاصل شود.
در اقلیم سرد کشور سالیانه حدود 800هزارهکتار گندم کشت می شود که چنانچه لاین های جدید حدود 60درصد اراضی را به خود اختصاص دهند با در نظر گرفتن 10درصد افزایش عملکرد در هکتار،سالیانه حدود 160هزار تن افزایش تولید ایجاد خواهد شد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6016/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.