به گزارش ایرنا ، دل انگیز مسروری روز یکشنبه در آئین گرامیداشت سالروز جهانی معلولین افزود: از 800 معلول شناسایی شده دارای معلولیت های مختلف خلخال هم اکنون 300 نفر زیرپوشش اداره بهزیستی این شهرستان قرار دارند.
وی گفت: پرونده 250 معلول نیز تکمیل شده و با توجه به محدودیت های اعتباری این معلولان تا زمان صدور مجوز لازم از سوی اردبیل همچنان در انتظار پذیرش در بهزیستی خواهند ماند.
وی با بیان اینکه اشتغال و مسکن معلولان خلخال بزرگترین مشکل این قشر است اظهار کرد: در حالی که قانون اختصاص سه درصد از استخدامی ها و جذب ادارات و دستگاه های دولتی به معلولان در کشور از مدتها پیش تصویب شده و به مرحله اجرا رسیده این قانون از گذشته ها شامل حال معلولان این شهرستان نشده است.
مسروری اظهار کرد: هم اکنون بیشتر معلولان خلخال نیازمند مسکن هستند ولی محدودیت زمین دولتی بهمراه بالا بودن نرخ اراضی شخصی مانع از دستیابی بهزیستی به هدف مسکن دار شدن معلولان شده است.
وی همچنین با بیان اینکه قانون مناسب سازی در بیشتر ساختمان ادارات دولتی و عمومی خلخال اجرا نشده از آغاز عملیات اجرایی طرح مناسب سازی ساختمان اداری بهزیستی خلخال پس از گذشت 26 سال از عمر این ساختمان در سال جاری خبر داد.
او گفت: اجرای پروژه احداث رمپ و آسانسور در این ساختمان با پیگیری های نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس و تامین اعتبار لازم امکان پذیر شده است.
فریدون بابایی ، فرماندار خلخال نیز در این آئین با تاکید بر اینکه حمایت از معلولان این شهرستان در اولویت کاری فرمانداری قرار دارد افزود: حل مشکلات اساسی معلولان از جمله اشتغال ، مسکن و درمان نیازمند اصلاح قوانین ساختاری مربوط به معلولان در سطح کلان کشوری است.
وی افزود: در حالی که مجموع اعتبارات سالانه خلخال 280 میلیارد ریال است که همه ساله 50 درصد آن تخصیص داده می شود و حل این حجم از مشکلات جامعه با 140 میلیارد ریال اعتبار سالانه بعید بنظر می رسد دولت هر سال 430 میلیارد ریال به این شهرستان یارانه نقدی پرداخت می کند.
حجت الاسلام امیر رشتبری ، امام جمعه خلخال هم گفت: در 6 سال گذشته حتی 6 معلول نیز در دستگاه های اجرایی این شهرستان جذب نشده اند.
او افزود: حتی در صورت عملی شدن قانون جذب 3 درصدی ادارات دولتی از بین معلولان در این شهرستان مشکل این حجم از معلولان بیکار خلخال حل نخواهد شد.
وی گفت: باید در فکر زمینه سازی اشتغال جمعیت معلول با استفاده از راهکارهایی همچون خود اشتغالی و یا راه اندازی واحدهای تولیدی اشتغال زا با سرمایه گذاری بخش خصوصی بود.
وی اظهار کرد: در شرایط سخت اقتصادی فعلی کشور که دولت به ناچار از بودجه و اعتبارت بسیاری از دستگاه های اجرایی کسر می کند انتظار از دولتمردان پرهیز از کسر بودجه بهزیستی و در حد امکان افزایش اعتبارات و نیازهای مالی این دستگاه اجرایی و حمایتی معلولان و محرومان جامعه است.
شهرستان خلخال با 95 هزار نفر جمعیت در 115 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.