رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) به ضرورت توجه به وظیفه اجتماعی موزه در جهان امروز تاکید کرد. 
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، سیداحمد محیط طباطبایی در نشست تخصصی موزه ها و مراکز علم در دانشگاه محقق اردبیلی موزه را محل تذکر و یادآوری معرفی کرد و گفت: موزه در حالت کلی جایی است که فراموشی را از بین برده و آگاهی را جایگزین آن می کند. 
وی افزود: اردبیل از زمانی که به لحاظ سیاسی و تقسیمات کشوری تبدیل به استان شده است، میراث طبیعی و تاریخی آن با فعالیت های دانشگاه محقق اردبیلی یک وزنه علمی و جایگاه قابل تاملی داشته است. 
محیط طباطبایی با اشاره به فعالیت های موزه تاریخ علوم اردبیل، تصریح کرد: یک بخشی از فعالیت های این موزه باید در راستای آموزش و تعلیم باشد. 
رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) گفت: فرهنگ ایرانی فرهنگ همزیستی بوده و تفاوت آشکاری با فرهنگ اروپایی دارد.   وی با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی عین توسعه است، افزود: توسعه اتفاق نیفتاده، چون این توسعه مبتنی بر مسائل زیست محیطی و غیره نبوده است، پس اگر توسعه مبتنی بر فرهنگ و طبیعت باشد، پایدار خواهد بود. 
محیط طباطبایی با بیان اینکه توسعه از دروازه میراث فرهنگی و طبیعی عبور می کند، اضافه کرد: متاسفانه دانشگاه ها از بحث مهندسی ایرانی دور شده اند، ولی با توجه به اینکه موزه یک نوع رفتار علمی است، پس می تواند این مساله را جبران کند. 
رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) با تاکید بر اینکه داشتن نگاه موزه ای در افراد بسیار مهم است، گفت: موزه باید جنبه علمی، ذهنی و کاربردی داشته باشد.   وی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها باید علم، فناوری و نگاه موزه ای را به دانشجویان بیاموزند، افزود: جای خرسندی است که دانشگاه محقق اردبیلی با تاسیس موزه تاریخ علوم متوجه این نکته مهم شده است. 
محیط طباطبایی تاکید کرد: وظیفه اجتماعی موزه در جهان امروز بسیار بالاتر از وظیفه هنری آن است. 
گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه از دو سال گذشته جرقه تاسیس موزه تاریخ علوم در دانشگاه توسط  محمد انوار زده شد، گفت: این موزه یک سال پس از تاسیس توسط کمیته ملی موزه های ایران در بین موزه های دولتی کوچک  به عنوان موزه برتر کشور شناخته شد. 
وی ادامه داد: موزه تاریخ علوم اردبیل توانست از هفت شاخص که برای انتخاب موزه های برتر تعیین شده بود، در چهار شاخص رتبه اول را کسب کند. 
صادقی با بیان اینکه پاسداری از هویت محلی، استانی و قومی بر عهده دانشگاه ها است، افزود: اگر ملت و دانشگاهی فاقد موزه باشد، در حقیقت افتخارات خود را به گورستان سپرده و نابود خواهد شد. 
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه فضای فیزیکی موزه تاریخ علوم اردبیل در آینده نزدیک توسعه خواهد یافت، گفت: در حال حاضر موزه های کوچک دانشکده ای نیز در دانشگاه محقق اردبیلی راه اندازی می شوند که به صورت نرم افزاری به موزه تاریخ علوم اردبیل متصل خواهند شد تا به عنوان بخشی از موزه فعالیت کنند. 
وی با بیان اینکه تاکنون در دانشکده علوم موزه سنگ شناسی توسط دکتر سهرابی و در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی کلکسیون گیاهان دارویی توسط مهندس بدرزاده راه اندازی شده است، تاکید کرد: این موزه های کوچک به عنوان بخشی علمی و نوعی آزمایشگاه برای دانشگاه عمل خواهند کرد.   کریم حاجی زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز با بیان اینکه  انسان ها برای رصد تحولات زندگی طولانی خود نیازمند مخزنی خارج از وجود خود هستند، افزود: موزه ها همین مخازن هستند که باید آنها را قدر بدانیم. 
وی تصریح کرد: احداث، تکمیل، نگهداری و بهره برداری از دانش حرفه ای موزه داری یکی از بنیادی ترین کارهایی است که جامعه بشری باید سرلوحه کار خود قرار دهد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.