به گزارش ایرنا ، بشیر خالقی روز پنجشنبه در جریان سفر اعضای کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی به خلخال افزود: قرار گرفتن 37 درصد از مساحت کل شهرستان خلخال تحت مدیریت حفاظت محیط زیست باعث شده تا سرمایه گذاری ها در این شهرستان عملی نشود.
وی همچنین اضافه کرد: با وجود تولید سالانه بیش از 500 میلیون متر مکعب آب در 2 شهرستان واقع در جنوب استان به دلیل تخصیص نیافتن آب تولیدی منطقه جهت مصارف مختلف به اهالی منطقه، این شهرستان ها تبدیل به منطقه مهاجر فرست استان اردبیل شده طوری که جمعیت خلخال از 300 هزار نفر سالیان گذشته به 85 هزار نفر کاهش یافته است.
وی گفت: در صورتی که روند فعلی ادامه یابد خالی شدن روستاها از سکنه و افزایش روند مهاجرت ازاین شهرستان به مناطق برخوردار کشور دور از انتظار نیست.
فرماندار خلخال نیز در جلسه ای که در کارگاه سد بفراجرد خلخال تشکیل شد با درخواست از نمایندگان مجلس برای حل مشکلات کشاورزان این شهرستان در بخش تسهیلات بانکی و تخصیص آب مورد نیاز گفت: در جریان زلزله اخیر خلخال 20 درصد از اماکن دامی شهرستان خسارت دیده و انتظار می رود با توجه نمایندگان مجلس بخشی از خسارت وارده به دامداران با کمک های دولتی جبران شود.
فریدون بابایی افزود: در حال حاضر برای تکمیل طرح احداث سد بفراجرد و خطوط انتقال آب این سد به تصفیه خانه شهر خلخال 550 میلیارد ریال اعتبار ملی مورد نیاز است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در این دیدار گفت: در شرایط فعلی دولت به تنهایی قادر به حل حجم سنگینی از مشکلات اقتصادی نبوده و نیازمند همکاری نمایندگان مجلس و مردم است.
علی بختیاری در حاشیه سفر اعضای این کمیسیون به شهرستان خلخال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امروز دولت با مشکلات بسیار جدی اقتصادی مواجه بوده و انتظار حل حجم سنگینی از مشکلات در بخش های مختلف از جمله کشاورزی دور از انصاف بوده و نمایندگان مجلس با همراهی مردم باید کمک کار دولت باشند.
وی از شناسایی بیش از 350 هزار حلقه چاه عمیق غیر مجاز در کشور خبرداد و گفت: زمانی که باید جلوی این تخلفات گرفته می شد اقدامی نکردند و امروز هم با توجه به اینکه این چاهها وسیله تامین معاش بسیاری از خانواده های روستایی شده اقدام برای مسدود کردن آنها بسیار سخت شده است.
نماینده مردم بافت، راور و برزویه استان کرمان با اشاره به بروز آتش سوزی ها در منابع طبیعی اظهار داشت: در حال حاضر میزان خسارت وارده آتش سوزی مراتع کشور سنگین تر از خسارت وارده از جانب چرای بی رویه دام در اراضی ملی است.
وی با بیان اینکه مسوولان منابع طبیعی و محیط زیست در استان های کشور نباید سد راه سرمایه گذاری بخش خصوصی شوند، گفت: قانون راه سرمایه گذاری در اراضی ملی را به سرمایه گذاران مشخص کرده و در هیچ شرایطی نباید مسوولان اجرای قانون را بهانه ای برای مقاومت در برابر سرمایه گذاری قرار دهند.
به گزارش ایرنا ، در این سفر که چهار نماینده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس حضور داشتند اعضای کمسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از چند طرح کشاورزی از جمله بزرگترین گلخانه تولید گل رز هلندی استان اردبیل در روستای خوجین و نیز از طرح احداث سد بفراجرد و تامین کنده آب شرب شهر و 150 هکتار از اراضی کشاورزی پایاب بازدید کردند.
خلخال در جنوب اردبیل واقع است.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6016/7119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.