مدیر کل میراث فرهنگی اردبیل گفت: پل سید آباد منتسب به دوره صفوی در اردبیل مرمت شد     به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، کریم حاجی زاده با بیان این مطلب گفت: پل تاریخی  سید آباد منتسب به دوره صفوی در سال 1342 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بطوریکه این پل محله های سید آباد و پیرمادر را به هم متصل می کند. 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: طول پل 24.5 متر و عرض آن 4.5 متر است که شامل سه دهانه آجری با قوس‌های شاخ بزی کند و موج شکن‌های سنگی است. 
حاجی زاده با بیان اینکه این پل با یک دهانه بزرگ در وسط و دو دهانه متقارن کوچکتر در کناره‌ها اجرا شده است، ادامه داد: بزرگی دهانه وسط پل باعث شیب دار شدن عرشه پل شده است. 
وی در خصوص اقدامات تعمیر و مرمت این پل تاریخی، تصریح کرد: در سال جاری جهت رفع نشست پی‌ها که به دلیل آب شستگی بستر بود، شهرداری اردبیل بستر پل را اصلاح کرد. 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اقدامات این اداره کل را نیز شامل برچیدن طاق دهانه کناری مشرف به محله سید آباد و بازسازی مجدد دهانه عنوان کرد.
به گفته حاجی زاده علاوه بر این برای حذف رطوبت و سبک سازی پل، عرشه به طور کامل جمع آوری شده و با طاق دزدی و بتن بلوکه جایگزین شد و پس از اصلاح شیب بندی نسبت به عایق کاری و حفاظ بتنی آن اقدام شد.   وی بیان کرد: بدنه اصلی پل اعم از نمای اصلی طرفین و زیرطاق‌ها با تعویض آجرهای فرسوده و اصلاح بندکشی و تعمیر ترک‌های موجود مرمت شده است. 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یادآور شد: مطابق هماهنگی‌های صورت گرفته مقرر شده سنگ فرش عرشه پل مطابق طرح این اداره کل توسط شهرداری اجرا شود. 
حاجی زاده با تاکید به ضرورت تامین اعتبار مرمت پل‌های تاریخی و با تقدیر از همکاری شهرداری اردبیل در مرمت و تعمیر این پل تاریخی ابراز امیدواری کرد این روند برای مرمت پل های تاریخی دیگر در سطح شهر اردبیل تداوم یابد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.