مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از مرمت پل تاریخی سیدآباد در شهر اردبیل خبر داد.

به گزارش ایلنا، کریم حاجی زاده  با اعلام این خبر تصریح کرد: این پل تاریخی در سال 1348 به شماره 887 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.

وی با اذعان به اینکه پل سید آباد منتسب به دوره صفوی است، افزود: این پل محله‌های سید آباد و پیرمادر را به هم متصل می‌کند.

به گفته مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان طول پل 24.5 متر و عرض آن 4.5 متر است که شامل سه دهانه آجری با قوس های شاخ بزی کند و موج شکن‌های سنگی است.

حاجی زاده با بیان اینکه این پل با یک دهانه بزرگ در وسط و دو دهانه متقارن کوچکتر در کناره ها اجرا شده است، ادامه داد: بزرگی دهانه وسط پل باعث شیب‌دار شدن عرشه پل شده‌است.

وی در خصوص اقدامات تعمیر و مرمت این پل تاریخی تصریح کرد: در سال جاری جهت رفع نشست پی ها که به دلیل آب شستگی بستر بود، شهرداری اردبیل بستر پل را اصلاح کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اقدامات این اداره کل را نیز شامل برچیدن طاق دهانه کناری مشرف به محله سید آباد و بازسازی مجدد دهانه عنوان کرد.

به گفته  حاجی زاده علاوه بر این برای حذف رطوبت و سبک سازی پل، عرشه به طور کامل جمع آوری شده و با طاق دزدی و بتن بلوکه جایگزین شد و پس از اصلاح شیب بندی نسبت به عایق کاری و حفاظ بتنی آن اقدام شد.

وی افزود: بدنه اصلی پل اعم از نمای اصلی طرفین و زیرطاق‌ها با تعویض آجرهای فرسوده و اصلاح بندکشی و تعمیر ترک‌های موجود مرمت شده‌است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.