معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: طرح تدوین درج نشانگرهای رنگی با هدف افزایش آگاهی مصرف کنندگان و اصلاح الگوی مصرف در ارتقا سلامت طراحی و تدوین شده است
.
 
به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، دکتر ارزان لو در آستانه روز جهانی غذا در جلسه با تولیدکنندگان مواد غدایی و لبنی استان اردبیل با بیان این مطلب گفت: برچسب گذاری غذا اصلی ترین وسیله تبادل اطلاعات ما بین تولید کننده و فروشنده غذا با خریدار و مصرف کننده است.
به گفته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل  نشانگر رنگی تغذیه راهنمای سریع برای انتخاب غذای سالم است و بیش از 90 درصد محصولات تولیدی در استان اردبیل دارای نشانگر رنگی تغذیه است.
وی یاد آور شد: از طریق جدول نشانگرهای رنگی مصرف کننده میزان مصرف قند، نمک، چربی و اسید چرب ترانسی که از طریق مصرف فرآورده های غذایی دریافت و رژیم غذایی روزانه خود را مدیریت می کند.
ارزان لو رنگ قرمز در این نشانگر تغذیه نشانه زیاد بودن، رنگ زرد یا نارنجی نشانه متوسط بودن و رنگ سبز نشانه کم بودن قند، نمک، چربی و یا اسید چرب ترانسی در مواد خوراکی است.
 
وی با اشاره به نظارت های بازرسین این سازمان گفت: بازرسان معاونت غذا و دارو تمام محصولات سلامت محور را در سطح عرضه مورد بررسی قرار داده و در صورت مشاهده اقلام فاقد برچسب اصالت اقدام به جمع آوری کالا می کنند.
  
ارزان لو با بیان اینکه کنترل 25 درصد بیماری های غیر واگیردار در اختیار وزارت بهداشت و 75 درصد مابقی عوامل در اختیار تولید کنندگان و سایر سازمان ها است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بخش زیادی از کالاهای مصرفی از سایر کشورها وارد کشور ما می‌شود، کنترل و نظارت سازمان های ذی ربط بخصوص سازمان غذا و دارو از اهمیت بیشتری برخوردار است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل  با بیان اینکه از 202 واحد تولیدی دارای پروانه از معاونت غذا و داروی در استان 77 واحد غیرفعال است، اضافه کرد: در نیمه اول سال جاری 271 مورد بازرسی از واحدهای تولیدی انجام شده که ازین تعداد 48 مورد تخلف به مراجع قضایی معرفی شده است.
وی در ادامه وجود برچسب های اصالت بر روی کالاهای وارداتی را یکی از راه های اطمینان از اصالت و سلامت این گونه کالاها دانست و افزود: شناسه اصالت 16 رقمی، منحصر به ‌فرد و متناظر با UIDکه مختص هر واحد فرآورده است که با لایه‌ای پوشانده شده و پس از برداشتن این لایه توسط مصرف‌کننده آشکار خواهد شد.

وی اضافه کرد: برچسب اصالت دارای ویژگی هایی است که کلیه عرضه کنندگان و مصرف کنندگان اقلام سلامت محور را قادر می سازد اصالت کالا را مورد بررسی قرار داده و پس از حصول اطمینان از اصالت کالا اقدام به خریداری و مصرف کالای مورد نظر کنند.
وی ادامه داد: با استعلام از طریق آدرس http://www.ttac.ir و یا با وارد شدن به آدرس فوق و وارد کردن هرکدام از کدهای مورد نظر در محل خاص خود اصالت کالای خریداری شده را می توان استعلام کرد.
ارزان لو با اشاره به اینکه از طریق سامانه پیام کوتاه و یا تلفن گویا نیز می توان اصالت کالا را استعلام کرد، گفت: برچسب های اصالت یک کد 16 رقمی بوده و توسط لایه ای پوشانده شده است که پس از خراشیدن و برداشتن این لایه توسط مصرف کننده آشکار خواهد شد که این شناسه را می توان از طریق شماره پیامک 20008822 و یا شماره تلفن گویا 0216185 مورد بررسی و کنترل قرار داده و از اصالت کالای خریداری شده اطمینان حاصل کنند. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.