اصغر سلیمان‌زاده روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد 391 چاه غیرمجاز مسدود و 144 چاه غیرمجاز باقی‌مانده هم تا اوایل سال آینده مسدود خواهند شد.
وی با اشاره به راهکارهای احیای منابع آب استان افزود: در چند سال اخیر در کنار انسداد چاه‌های غیرمجاز نصب کنتورهای هوشمند به تعداد یکهزار و 400 مورد و 15 طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی نیز در استان اجرا شده است .
سلیمان زاده گفت: طرح های تعادل‌بخشی منابع آب در دشت اردبیل در حال اجرا است تا جریان منفی اضافه برداشت‌ها در این دشت متوقف شود.
وی با بیان اینکه دشت اردبیل در حوزه آب‌های زیرزمینی با مشکل روبرو است گفت: برای حل این مشکل راه‌حل‌های متعددی پیش‌بینی شده و شرکت آب منطقه‌ای نیز طرح های تعادل بخشی را در حال اجرا دارد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: با اجرای این طرح ‌ها تا 25 سال آینده روند اضافه برداشت و فرایند منفی آب در دشت اردبیل از بین خواهد رفت و امید است در قالب اجرای این طرح ها بتوانیم تعادل‌بخشی منابع آب را در استان شاهد باشیم.
سلیمان‌زاده با اشاره به ساماندهی رودخانه های استان افزود: طول رودخانه‌های استان اردبیل 3 هزار و 400 کیلومتر است که 77 کیلومتر از این رودخانه‌ها بهسازی شده و یک هزار و 900 کیلومتر نیز عملیات تعیین بستر و حریم آن به انجام رسیده است.
وی با بیان اینکه با اجرای طرح‌های تعیین بستر و حریم رودخانه‌ها یک هزار هکتار از اراضی آزاد سازی شده است، گفت: تمام تلاش بر این بوده است تا نقاط حادثه‌خیز را در مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها از بین ببریم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به روان آب‌ها در استان اردبیل گفت: روان آب‌ها 30 تا 40 درصد کاهش پیدا کرده است به طوری که 2 میلیارد مترمکعب آب سطحی و بیش از 100 میلیون مترمکعب آب زیرزمینی کاهش یافته است.
سلیمان‌زاده با بیان اینکه 85 درصد مصرف آب استان از منابع سطحی و 15 درصد منابع زیرزمینی است، گفت: 92 درصد آب مصرفی استان در بخش کشاورزی و 8 درصد مابقی در بخش صنعت و شرب است.
وی احداث 48 سد در استان اردبیل با حجم 303 میلیون مترمکعب و بهره‌برداری از پنج شبکه مدرن و نیمه مدرن را یادآور شد و گفت: در حال حاضر 13 هزار بهره‌بردار از این شبکه ها استفاده می‌کنند و بزرگترین شبکه آبیاری نیز در مغان با 81 هزار هکتار فعال است.
وی از تکمیل و افتتاح سد احمدبیگو، تازه کند و عمارت و آبگیری این سدها تا پایان امسال خبر داد و گفت: چندین سد کوچک نیز در شهرهای مختلف استان اردبیل در حال اجرااست.
خبرنگار:یعقوب شاددل**انتشاردهنده:عارف شیرزاد
7110/ 1257



.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.