رسول فرهادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 180 حلقه از این چاه‌های غیرمجاز پلمپ شده کهگیلویه و بویراحمد در سه ساله گذشته صورت گرفت.
وی اظهار کرد: پلمپ چاه‌های آب غیرمجاز با هدف کاهش افت سفره‌های زیرزمینی انجام می‌شود.
وی با یادآوری افت 17 متری آب در منطقه کلاچوی کهگیلویه و 16 متری در منطقه امامزاده جعفر و افت نسبی آب‌های زیرزمینی در دشت باشت نسبت به میانگین بلندمدت گفت: صیانت از آب سفره‌های زیرزمینی نیازمند توجه بیشتری است.
فرهادی تعداد چاه‌های غیرمجاز آب در کهگیلویه و بویراحمد را یک هزار حلقه برآورد کرد.
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: 600 حلقه چاه غیرمجاز در بخش کشاورزی و 400 حلقه چاه غیرمجاز در بخش صنعت این استان وجود دارد.
فرهادی تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد دارای 2 هزار و 500 حلقه چاه آب است که سالانه‌ها 300 میلیون مترمکعب آب از آنها استحصال می‌شود.
فرهادی بیان کرد: از مدار خارج کردن سالانه تعدادی از چاه‌های آب غیرمجاز رویکرد اصلی حفاظت از سفره‌های آب زیرزمینی این استان است.
وی افزود: کشت محصولات پربازده که نیاز به مصرف آب کمتری دارند از برنامه‌هایی است که برای بهره‌وری بهتر از منابع آب در دستور کار متولیان است.
فرهادی از رسانه‌های ارتباط جمعی خواست برای با اطلاع رسانی به‌موقع در راستای مشارکت بیشتر مردم به‌ویژه کشاورزان با هدف بهینه سازی الگوی مصرف آب تلاش بیشتری کنند.
کهگیلویه و بویراحمد با میانگین بارش 640 میلیمتری یکی از استان‌های پرآب کشور است.
این استان با یک درصد از خاک کشور و 10 درصد از روان آب‌های کشور را دارد.
رودخانه‌های فصلی و دائمی کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و 400 کیلومتر طول دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.