رضا کریمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بحث انتقال آب ارس به این شهرها بحث تازه ای نیست بلکه از سالیان قبل مطرح بوده ولی انتقال آن تنها برای شرب آن هم بر اساس حقابه مقدور است.
وی اضافه کرد: مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در چند روز اخیر با مسوولان وزارت نیرو جلسه داشتند و در آن جلسه موضع ما مشخص شد.
کریمی با بیان اینکه حقابه 2 استان از ارس مشخص است افزود: هیچ یک از استان ها بیش از حقابه حق استفاده و بهره مندی از آب این رودخانه را ندارند.
نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حقابه استان از رودخانه ارس به میزان 49 درصد است و مازاد آن به استان های دیگر از جمله آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با هدف شرب قابل انتقال است.
کریمی گفت: برای انتقال آب ارس به استان آذربایجان شرقی هم دنبال بررسی کارشناسی هستیم که آیا واقعا به منظور تامین آب شرب این طرح اجرا می شود یا با اهداف غیر شرب و اگر با هدف آب شرب نباشد قطعا نمایندگان استان در مجلس جلوی آن را گرفته و مخالفت خود را اعلام خواهیم کرد.
وی بیان کرد: در حوزه آذربایجان دشت فراوان است ولی دشت مغان درجایگاه دشت مادر است اگر انتقال آب ارس به منظور تامین آب دشت باشد باید این اولویت را به مغان داد.
عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی با هر گونه انتقال آب ارس برای تامین آب دشت مخالف هستند ولی بر اساس حقابه استان ها این انتقال با هدف شرب امکان پذیر است.
کریمی درباره نگرانی های مردم استان از انتقال آب ارس به تبریز گفت: شهروندان استان نگران این موضوع نباشند و مطمئن باشند که نمایندگان اجازه نمی دهند حق و حقوق استان از حقابه ارس پایمال شود.
ارس مهم‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه شمالی ایران در منطقه آذربایجان است که از غرب جلفا تا اصلاندوز مغان (استان اردبیل) در طول نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان جریان دارد. ارس که در زبان آذربایجانی 'آراز' گفته می‌شود، پس از طی مسافتی، سرانجام به دریای خزر می‌ریزد.
خبرنگار: یعقوب شاددل ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
7110/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.