به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، ربعلی جهانی افزود: علت کاهش سطح زراعت گندم در این شهرستان ، افزایش سطح زیر کشت محصولاتی چون کلزا است.
وی با اشاره به ادامه خرید گندم مازاد بر نیاز مصرف کشاورزان در این شهرستان گفت: خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در شهرستان بیله سوار از مرز 150هزار تن گذشته و خرید از کشاورزان در برخی مناطق شهرستان بیله سوار ادامه دارد.
وی افزود:خرید در 11 مرکز به صورت شبانه روزی ادامه دارد و بیش از 700دستگاه کمباین بومی و مهاجر کار برداشت محصولات را بر عهده دارند
جهانی با تاکید بر پرهیز از آتش زدن کاه و کلش مزارع گندم گفت: خاک محیط زنده ای است که با آتش کشیدن آن ، تمامی موجودات زنده آن از بین رفته و آسیب های جبران ناپذیری به خاک حاصلخیز وارد می شود.
جهانی بیان کرد: موجودات مختلفی از جمله باکتری ها ، قارچ ها ، کرم ها و تجزیه کننده ها در خاک زندگی می کنند که این موجودات در حاصلخیزی خاک زراعی نقش مهمی دارند و کشاورزان با آتش زدن مزارع به یکباره تمامی این عوامل مهم را نابود می کنند .
وی گفت: به کشاورزان توصیه می‌شود با مصرف کود فرآیند پوسیده شدن بقایای گیاهی در خاک را سرعت بدهند و مواد غذایی را در خاک مهیا کنند تا گیاه از عناصر موجود در خاک استفاده کند.
شهرستان بیله سوار در شمال اردبیل واقع شده است . این شهرستان 40 درصد از گندم استان اردبیل را تولید می کند .
خبرنگار: مینا میرقاسمی** انتشار دهنده : گیتی طالبی
3006/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.