هادی ذبیحی روز سه شنبه افزود: اصلاح و احیای باغ های گردو در سال های گذشته با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان در این شهرستان با جدیت دنبال می شود.
او اظهار کرد: با اجرای آخرین یافته های علمی و فنی محققان استان و عمل به آنها می توان گامی بزرگ در گسترش باغ های گردوی شهرستان برداشت.
ذبیحی گفت: تاج بری و سرشاخه کاری و جایگزین ارقام چندلر وفرانکت وژنوتیپ های برتر گردو در باغ های این شهرستان در دست اجراست که پس از پایان کار در سال های آینده شاهد افزایش درآمد سالانه باغداران گردو کار در منطقه خواهیم بود و این باغ ها را به سودمندی و بازده مطلوب اقتصادی خواهیم رساند.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی خلخال ، وی در زمینه خصوصیات برتر ارقام جدید گردو افزود: گردوی فرانکت واریته ای است قدیمی و بومی فرانسه ، این واریته با توجه به عوامل محدود کننده خاک و اقلیم برای اغلب مناطق گردو خیز بخصوص برای احداث نهالستان های نیمه گسترده تا گسترده در سطح وسیع و تجاری ، به منظور تهیه گردوی خشک و تازه و مغز گردوی مرغوب بسیار مناسب و قابل توصیه است.
گردو فرانکت زود به بار می نشیند و میزان محصول تولیدی آن سه تا پنج تن می باشد ، شرایط آب و هوایی و میکروکلیمایی منطقه خلخال برای توسعه کشت این رقم در باغ ها بسیار مناسب است.
گردوی رقم چندلر نیز علاوه برداشت خصوصیات رقم فوق الذکر رقم امید بخش و برترین رقم تجاری بشمار می رود.
شهرستان خلخال در 115 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.