فرید سپری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کردستان با داشتن 66 واحد گلخانه ای در مساحتی بیش از 18.5 هکتار بوده که در آن محصولاتی مانند توت فرنگی، سبزی، صیفی و انواع گل های زینتی تولید می شود.
به گفته وی، در 12 واحد از این تعداد با مساحت بر 3.6 هکتار سالانه 424 تن توت فرنگی خارج از فصل و در چهار واحد با مساحت 1.5 هکتار بیش از یک میلیون و 610 هزار شاخه گل و گیاهان زینتی تولید و به بازار عرضه می شود.
وی افزود: بهره برداران 50 واحد نیز به تولید سبزی و صیفی در مساحت 13.6 هکتار و با سه هزار و 900 تن در سال مشغول به فعالیت هستند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: استان با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و اراضی مستعد، نیروی انسانی فنی و جویای کار، وجود دانش آموختگان بخش کشاورزی ظرفیت و پتانسیل مناسبی برای توسعه تولید محصولات گلخانه ایی از جمله توت فرنگی و گیاهان زینتی را دارد.
سپری افزود: کاهش مصرف آب به میزان یک دهم، افزایش عملکرد در واحد سطح به میزان 10 برابر، امکان کشت چند محصول در یک سال، تولید خارج از فصل و کشت بدون استفاده از خاک (هیدروپونیک) در مناطق دارای محدودیت از نوع خاک از جمله مزایای کشت محصولات گلخانه ای است.
وی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان و ایجاد اشتغال برای جوانان دانش آموختگان بخش کشاورزی، استفاده بهینه از منابع انرژی و کنترل بهتر آفات و بیماری ها را از دیگر مزایای توسعه کشت محصولات گلخانه ای نسبت به هوای آزاد عنوان کرد.
سپری افزود: با توجه به صرفه اقتصادی تولید و عرضه محصول خارج از فصل به ویژه توت فرنگی و گل شاخه بریده، از کلیه متقاضیان و سرمایه گذاران دعوت می شود با توجه به سهم جهاد کشاورزی از تسهیلات کم بهره صندوق توسعه ملی نسبت به احداث گلخانه اقدام کنند.
وی افزود: فرآیند صدور مجوز این واحدها برای تسریع به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی واگذار شده است و متقاضیان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به مدیریت های جهاد کشاورزی در شهرستان ها یا سازمان نظام مهندسی کشاورزی مراجعه کنند.
استان کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود و 110 هزار هکتار از اراضی به صورت آبی کشت می شود.
باغات کردستان نیز از اراضی آبی سهم 38 هزار هکتار دارند که سالانه بیش از 300 هزار تن انواع محصولات باغی در آنها تولید می شود.
3034/ 3020
**خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.