با نزدیک شدن به روز انتخابات، نقش رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما به عنوان رسانه ملی و خبرگزاری‌های رسمی پر رنگ‌تر می‌شود.

به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، با نزدیک شدن به روز انتخابات، نقش رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما به عنوان رسانه ملی و خبرگزاری‌های رسمی پر رنگ‌تر می‌شود.

استفاده از ظرفیت صدا و سیما برای تبلیغات و ارائه برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یکی از راه‌های مطلوب می‌باشد که عموم مردم می‌توانند به راحتی از آن استفاده کرده و موجب صرفه‌جویی در بسیاری از امور گردد.

ازین رو رسانه‌های همگانی در ایجاد نشاط، شور، شوق و مشارکت همگانی و بسیاری از رفتارهای جمعی و حتی رفتارهای فردی تأثیرگذارند.

 

رسانه ملی می‌تواند راهبرد انتخابات را با در نظر گرفتن منافع و مصالح عمومی رقم زند

پدرام موسوی مدرس دانشگاه‌های اردبیل در گفت‌و‌گو با ایسنا، منطقه اردبیل با بیان اینکه صدا و سیما به عنوان رسانه ملی و کارکردهای سیاسی- اجتماعی آن، می‌تواند بر شاخص‌هایی چون مشارکت عموم مردم در انتخابات، شفاف‌سازی در حوزه برنام‌های آتی کاندیداها، تنویر افکار عمومی و جلب اعتماد افکار عمومی نقش بسزایی دارد، گفت: رسانه ملی می‌تواند راهبرد انتخابات را با در نظر گرفتن منافع و مصالح عمومی رقم زند.

وی با بیان اینکه کاندیداها هر چه قدر با رعایت اخلاق پیشروی نموده و صرفا بر قابلیت‌های خود تاکید کنند، فضایی مناسب برای مشارکت سیاسی ایجاد خواهند نمود، افزود: بالطبع این موضوع منجر به تبلیغات سیاسی از نوع سفید خواهد بود.

 

صدا و سیما به دلیل میلی بودن نقش خود را به خوبی ایفا نمی‌کند

محمدحسین دیده‌بان فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با ایسنا، منطقه اردبیل با بیان اینکه در جهان امروزی تبلیغات و رسانه جایگاه ویژه به خود باز کرده است، افزود: دهکده جهانی بیشترین رویکردش همان اطلاع ‌رسانی و انتشار اطلاعات در بعد جهانی است  .

وی با بیان اینکه با گسترش شهرها و در گذر از جامعه سنتی به جامعه نیمه مدرن و صنعتی نمی‌شود نقش رسانه را در انتخابات نادیده گرفت، تاکید کرد: اما مدت‌هاست صداو سیما به دلیل میلی‌بودن راه خود را از راه مردم جدا کرده و نمی‌تواند نقش خود را به خوبی بازی کند.

دیده‌بان اضافه کرد: چه در انتخابات سال 76 چه در انتخابات 84 صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بی طرفی را اصلا رعایت نکرد که هیچ، بلکه به عنوان یار کاندیداهای اصولگرا مانند ناطق نوری و احمدی‌نژاد و هم‌اکنون دو چندان برای رئیسی وارد عمل شده است  .

این فعال سیاسی با بیان اینکه ملت ما بالاخص سردمداران و کاندیداها باید در رعایت ادب و اخلاق اسلامی پیشتاز باشند، افزود: البته رعایت ادب و اخلاق اسلامی انتظار تمام مردم بوده و هست و شاید سر منشا فتنه‌ای را که دارند داد میزنند، بی‌اخلاقی‌های احمدی‌نژاد می‌شود نام برد.

 

ورود بی‌طرفانه صدا و سیما به انتخابات تاثیر مثبتی در حضور مردم بر سر صندوق‌های رای دارد

محمدحسن پستی معاون سیمای صدا و سیمای مرکز اردبیل در گفت‌و‌گوی اخیر خود با ایسنا، منطقه اردبیل با بیان اینکه اعتماد مردم به صدا و سیما سرمایه ارزشمندی است که با هیچ موضوع دیگری قابل مقایسه نیست، گفت: حتی به رغم انبوه رسانه‌های مجازی و فعالیت‌های گسترده شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها و شبکه‌های متعدد ماهواره‌ای هنوز اعتماد مخاطبان و کاربران به صدا و سیما کاهش نیافته است  .

وی افزود: حتی به جرات می‌توان گفت در میان انبوه اخبار ضد و نقیض منتشره در فضای مجازی و مغرضانه شبکه‌های ماهواره‌ای این اعتماد بیشتر هم شده است .

معاون سیمای صدا و سیمای مرکز اردبیل ادامه داد: از طرفی ورود بی‌طرفانه صدا و سیما به مقوله انتخابات و همچنین نقش‌آفرینی در آماده‌سازی مخاطبان از وضعیت کاندیداها، پخش برنامه‌هایی نظیر مناظرات تلوزیونی کاندیداها سبب جلب توجه و اعتماد مردم به این رسانه شده است و این دستاورد در حضور و مشارکت بر سر صندوق‌های رای تاثیر مثبت خواهد داشت.

 

صدا و سیما نقش پررنگی در جلب اعتماد مردم دارد

محمدرضا ندیمی دفرازی دانشجوی کارشناسی‌ارشد علوم سیاسی دانشگاه محقق اردبیلی نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا، منطقه اردبیل گفت: رسانه‌های ارتباط جمعی به عنوان هدایت‌کننده افکار عمومی و پل ارتباطی دو سویه میان مردم و مسئولان همواره نقش خود را در عرصه های مختلف به درستی و یقین انجام داده‌اند و نقش صدا وسیما در اطلاع‌رسانی امری ثابت شده است؛ چراکه در دسترس‌ترین و در عین حال پرمخاطب‌ترین می‌باشد؛ لذا نقش پررنگی در جلب اعتماد مردم دارد .

وی افزود: در یک فضای اجتماعی سالم و دوستانه و با اعتماد بالا، نسبت به فضای بدون اعتماد و افترا، رغبت  و متعاقب آن اعتمادی ایجاد می‌کند که انگیزه حضور در انتخابات و انجام وظایف اجتماعی را ارتقا می‌دهد .

ندیمی دفرازی تصریح کرد: به نظر می‌رسد با این شرایط اجتماعی و جایگاه حساس ایران در منطقه برای مقابله با دشمنان خارجی باید با هر وسیله ممکن مردم را برای شرکت در انتخابات ترغیب و تشویق کرد تا آنها بدانند که مردم همیشه و در همه حال پشتیبان نظام و حساس به آینده خود هستند.

این دانشجوی کارشناسی‌ارشد علوم سیاسی دانشگاه محقق اردبیلی تاکید کرد: پس با این اوضاع اجتماعی و سیاسی نقش صدا وسیما و هواداران یک کاندیدا نقش پر رنگ‌تری برای ایجاد انگیزه و شور و شوق انتخاباتی در میان مردم دارند، تا مردم با انتخاب و ایجاد بستر مناسب برای مشارکت در انتخابات یکبار دیگر ‌مشارکت عظیمی ایجاد کنند، تا هم پشتوانه محکمی برای کاندیدای منتخب شود و هم دشمنان مایوس و ناامید گردند.‌

 

صدا و سیمای میلی یا بی‌طرف؛ مساله این است!

با این وجود عده‌ای از فعالان سیاسی، دانشگاهیان و اقشار مختلف مردم صدا و سیما را میلی دانسته و کارکرد آنرا صرفاً به نفع جریان سیاسی خاصی می‌دانند، در عوض عده‌ای نیز آن را بی‌طرف می‌دانند.

حال باید منتظر ماند و دید که صدا و سیما و حتی سایر رسانه‌های رسمی در یک هفته باقیمانده به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری چگونه عمل می‌کنند؟

 

گزارش از: علی انوار    خبرنگار ایسنا-منطقه اردبیل


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.