معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به ضرورت اجرای مدیریت سبز در دانشگاه‌های کشور تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، معصومه ابتکار در نشست با اساتید دانشگاه‌های استان اردبیل گفت: دولت یازدهم بنایش از ابتدا حرکت دانش‌بنیان بوده تا مبتنی بر پژوهش و دانش روز مسیر و توسعه کشور را به سمت توسعه پایدار و رشد کشور را به سمت رشد سبز ببرد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، محیط زیست و امور بین‌الملل در شرایط دشواری کار خود را شروع کرد، افزود: دولت یازدهم خوشبختانه توانست در ابعاد و عرصه‌های مختلف گام‌های مهمی بردارد.

ابتکار سند فرابخشی برنامه ششم توسعه کشور را از مهمترین تحولات این دولت عنوان و تصریح کرد: برای اولین بار یک سند فرابخشی محیط زیست داریم و این سند تکلیف دستگاه‌های مختلف را از نظر شاخص‌های زیست محیطی مشخص می‌کند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه دانشگاه ها می‌توانند در این زمینه نقش راهبردی و کلیدی را در این خصوص داشته باشند، افزود: با این کار دانشگاه‌ها می‌توانند در سطح ملی و منطقه در فرآیندهای توسعه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: همه دستگاه‌ها از جمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عضو کمیته ملی توسعه پایدار هستند و اهداف هفده‌گانه را دنبال می‌کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی از رویکردهای مهم بحث نگاه علمی به مسائل محیط زیست است، تصریح کرد: خوشبختانه در سه و نیم سال گذشته فعالیت‌های خوبی در این زمینه در دانشگاه‌ها انجام شده است.

ابتکار با بیان اینکه کارگاه‌های مختلف پژوهشی در عرصه محیط زیست برگزار شده است، افزود: تفاهم‌نامه خوبی نیز با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امضا شده که یک فرآیند آن مدیریت سبز در دانشگاه است.

وی با بیان اینکه در فضای دانشگاه‌ها باید مدیریت سبز اجرا شود، گفت: برای دانشگاه‌ها دستورالعمل ویژه وجود دارد تا مدیریت انرژی، آب، پسماند و تفکیک از مبدا انجام شود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه اجرای دولت الکترونیک دستاورد بزرگ دولت یازدهم است که دستگاه‌های اجرایی به ویژه دانشگاه‌ها باید در اجرایی کردن آن پیشگام باشند، افزود: امسال اولین جشنواره دانشگاه سبز با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجرا شد و امید می‌رود دانشگاه‌های استان اردبیل نیز در این زمینه فعال شده و دستاوردهای خوبی داشته باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه باید تشکیل تشکل‌های دانشجویی و اساتید و حمایت از نوآوری‌ها در دانشگاه‌ها مدنظر قرار گیرد، گفت: حوزه محیط زیست از لحاظ توجه به فناوری‌های نوین حوزه بسیار مهمی است؛ چراکه دانشگاه‌های ما می‌توانند از این بابت مبدا تحول باشند و راهکارهای آنها برای کشور راهشگا باشد.

وی با بیان اینکه برای حمایت از فناوری‌های سبز در قالب استارت‌آپ‌های سبز آمادگی داریم، افزود: بحث اقتصاد سبز نیز در دانشگاه‌ها باید مدنظر قرار گیرد؛ چراکه امروز اقتصاد دنیا به سمت اقتصادی می‌رود که اقتصاد دوار باشد.

ابتکار با بیان اینکه برای مبارزه با پدیده گرد و غبار اعتباراتی از صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده است، گفت: محیط زیست مساله‌ای فرابخشی و ملی بوده و مشارکت مردم در این عرصه بسیار کلیدی است.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه زیرساخت‌ها در دولت یازدهم تقویت شده است، افزود: 14 لایحه در مجلس داریم که تعدادی تصویب شده و تعدادی نیز در آستانه تصویب قرار دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر مشارکت در تعیین سرنوشت انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، تصریح کرد: مدیریت شهری و روستایی بسیار مهم است و در این راستا باید افراد توانمند و آماده فداکاری را انتخاب کنیم.

وی اظهارامیدواری کرد: در انتخابات ریاست جمهوری نیز که مظهر کامل مردم‌سالاری دینی است، بتوانیم در استان و کشور انتخاباتی سالم، آزاد و پرشوری داشته باشیم و مردم از حق خود برای تعیین سرنوشت و سلیقه مورد نظر برای اداره کشور پای صحنه بیایند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.