به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، طوفان و سیل که خسارت زیادی به بخش آب شرب مشگین‌شهر وارد کرده است باعث شده تا هم‌اکنون صفهای طولانی در این شهرستان برای تامین آب شرب تشکیل شده و اهالی منطقه در حال‌حاضر با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم ‌کنند که طی مسافتی طولانی و انتظار برای پر کردن سطلهای آب از تانکرهای تعبیه شده در برخی محلهای معین از جمله این مشکلات است.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم نیز شامگاه امروز برای بررسی مشکل آب شرب و خسارت سیل و طوفان از نزدیک در میان اهالی مشگین‌شهر حاضر شد و برای تهیه گزارش با برخی اهالی منطقه به گفت‌وگو نشست.

یکی از اهالی مشگین‌شهر با بیان اینکه هنوز مشکل آب شرب مشگین‌شهر برطرف نشده است، افزود: برای تامین آب شرب صفهای طولانی در محلهای معین و مکانهای تانکر آب شرب تشکیل شده که این امر در هوای سرد نیز مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه سیل و طوفان شدید زندگی ما را مختل کرده است، گفت: در حال‌حاضر علاوه بر تامین آب هر از گاهی با قطعی برق نیز روبه‌رو هستیم که انتظار داریم تا مسئولان منطقه نیز هرچه زودتر اقدامات اساسی انجام دهند.

توزیع آب شرب رایگان با تانکر در مشگین‌شهر

با توجه به مشکلات آب شرب به وجود آمده بر اثر سیل و طوفان در مشگین‌شهر هم‌اکنون توزیع آب شرب از طریق تانکر در این منطقه انجام می‌شود که در این راستا اهالی با تشکیل صفهای طولانی منتظر تامین آب شرب هستند.

متاسفانه باوجود اینکه از چند روز پیش هشدارهایی برای وقوع سیل و طوفان در استان به ویژه شهرستان مشگین‌شهر انجام شده بود ولی اقدامات اساسی برای پیشگیری و مقابله آنچنان که در منطقه انجام نشد و هم‌اکنون اهالی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

یکی از اهالی شهرستان مشگین‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بیان کرد: شهرستان مشگین‌شهر همیشه بر اثر وزش باد شدید و طوفان خسارات زیادی را متحمل می‌شود ولی متاسفانه تاکنون مسئولان آنطور که باید اقدامات اساسی و تاثیرگذاری انجام نداده‌اند.

در حال‌حاضر باتوجه به بررسیهای خبرگزاری تسنیم مشکل آب شرب در مناطق مختلف شهری و روستایی مشگین‌شهر ادامه دارد و این امر اهالی را با نگرانی عدیده‌ای روبه‌رو کرده است که انتظار می‌رود مسئولان مربوطه هرچه زودتر برای برطرف‌سازی مشکل آب شرب چاره‌ای اساسی باندیشند.

مشکل آب شرب مشگین‌شهر تا صبح فردا برطرف می‌شود

علی رحیمی‌زاد، فرماندار مشگین‌شهر با حضور در جمع اهالی مشگین‌شهر اظهار کرد: در حال‌حاضر دستگاههای متولی به طور کامل برای حل مشکل آب شرب شهرستان مشگین‌شهر بسیج شده‌اند و انتظار داریم تا اواخر شب و نهایتا صبح فردا مشکل آب شرب منطقه برطرف شود.

وی با بیان اینکه در حال‌حاضر برخی مناطق شهرستان مشگین‌شهر به دلیل نبود آب شرب با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، ‌افزود: تمام تمهیدات لازم برای تامین آب شرب اهالی مشگین‌شهر انجام شده است و در حال‌حاضر آبرسانی از طریق تانکر در بین اهالی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: اهالی مشگین‌شهر به دلیل طوفان و سیل از دیشب با سختیهای زیادی مواجه شده‌اند که در این زمینه مسئولان مربوطه تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا این مشکلات در اسرع وقت برطرف شود.

در حال‌حاضر آب رودخانه‌های استان اردبیل به ویژه خیاوچایی مشگین‌شهر نیز بالا آمده و نیاز است اهالی هشدارهای دستگاههای اجرایی را جدی گرفته و از حضور در کنار این رودخانه‌ها خودداری کنند.

چیت‌چیان به مشگین‌شهر سفر می‌کند

فرماندار مشگین‌شهر از احتمال حضور چیت‌چیان،‌ وزیر نیرو در مشگین‌شهر خبر داد و گفت: فردا وزیر نیرو وارد اردبیل می‌شود و به احتمال زیاد از مناطق سیل زده و مشکل آب شرب مشگین‌شهر بازدید کند.

سیل و طوفان شدید که سرعت آن در مشگین‌شهر در روزهای گذشته به 130 کیلومتر در ساعت هم رسید باعث شکستن درختان و خسارات به مراکز تولیدی شد که پیش‌بینی شده است بیش از 3 میلیارد و 500 میلیون تومان به این منطقه خسارت وارد شده باشد.

از دیگر خسارتهای وارد آمده طوفان و سیل به مناطق مشگین‌شهر بخش آب شرب این منطقه بود که این امر نیز مشکلات اساسی را در منطقه به همراه داشته است.

وزیر نیرو با جدیت پیگیر مشکلات آب شرب شهرستان مشگین‌شهر است

میدانی، ‌معان وزیر نیرو در بازدید از منطقه سیل زده و خسارت دیده مشگین‌شهر اظهار کرد: وزیر نیرو با جدیت پیگیر مشکلات آب شرب شهرستان مشگین‌شهر و خسارت وارده بر اثر طوفان و سیل به این منطقه است که در این زمینه تمهیدات لازم انجام شده است.

وی افزود: در حال‌حاضر تمام امکانات لازم در اختیار مسئولان متولی قرار داده شده تا هرچه زودتر مشکل آب شرب شهرستان مشگین‌شهر را برطرف کنند که نیروهای ستاد بحران نیز در آماده‌باش کامل به سر می‌برند.

معاون وزیر نیرو بیان کرد: متاسفانه بر اثر سیل و طوفان در برخی از استانهای کشور از جمله اردبیل خسارات زیادی به مناطق وارد آمده است که انتظار داریم با برنامه‌ریزیهای انجام شده خسارتهای وارده بررسی و هر چه زودتر تصمیمات و راهکارهای اساسی در این زمینه اتخاذ شود.

میدانی از تشکیل جلسه شورای اداری با حضور وزیر نیرو برای بررسی مشکلات و خسارت سیل و طوفان در اردبیل خبر داد و گفت: خوشبختانه سیل و طوفان در اردبیل تلفات جانی نداشته است که به برخی از قسمتها از جمله مراکز تولیدی، بخش آب شرب و کشاورزی خساراتی وارد آمده که این خسارتها نیز در حال بررسی است.

تمهیدات لازم برای حل مشکل آب شرب اهالی مشگین‌شهر انجام شد

مجید خدابخش، استاندار اردبیل نیز باحضور در مشگین‌شهر از نزدیک در جریان مشکلات پیش روی آب شرب اهالی مشگین‌شهر قرار گرفت و نسبت به حل مشکل آب شرب تا پایان وقت شب در مشگین‌شهر قول مساعد داد.

وی در جریان این بازدید در مشگین‌شهر تصریح کرد: مشکل تصفیه‌خانه مشگین‌شهر نیز در حال بررسی است و از فردا اهالی این منطقه می‌توانند بدون هیچ دغدغه‌ای از آب شرب این شهرستان استفاده کنند.

استاندار اردبیل از تماس تلفنی رئیس جمهور، حسن روحانی برای اطلاع از خسارت سیل و طوفان و وضعیت موجود در استان اردبیل خبر داد و اظهار کرد: در این زمینه وزیر نیرو نیز فردا در اردبیل حضور می‌یابد تا تصمیمات لازم برای پرداخت هزینه‌های خسارت دیدگان انجام شود.

نبود لا‌یروبی رودخانه‌ها مشکل اساسی منطقه

اهالی شهرستان مشگین‌شهر و برخی روستاهای اردبیل نیز یکی از مشکلات اساسی را نبود لایروبیهای به موقع و دیواره در رودخانه‌های استان اردبیل و منطقه عنوان کرده و افزودند: متاسفانه به دلیل نبود دیواره و لایروبی آب رودخانه‌ها در هنگام سیل و طوفان سطح آب به طور غیر طبیعی بالا می‌آید که این امر خطرات زیادی را برای منطقه دارد.

امامی یگانه، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل نیز از وارد شدن بیش از 8 میلیارد تومان خسارت بر اثر طوفان و سیل در اردبیل خبر داد و گفت: بیشترین خسارت وارد شده در استان اردبیل مربوط به شهرستان مشگین‌شهر است.

وی بیان کرد: در حال‌حاضر قطعی برق در استان اردبیل به ویژه در شهرستان مشگین‌شهر موردی بوده است و تنها مشکل منطقه آب شرب است که این امر نیز با جدیت پیگیری می‌شود تا هر چه زودتر به طور کامل برطرف گردد.

سیل و طوفان شدید خاطرات تلخ و سختیهای زیادی را برای مردم استان اردبیل به ویژه مشگین‌شهریها در چند روز گذشته رقم زد و اهالی با سختیهای زیادی دست و پنجه نرم کردند.

در حالی که از چند روز پیش سازمان هواشناسی استان در مورد بروز سیل و طوفان در استان اردبیل هشدار داده بود ولی متاسفانه آنچنان که اقدامات پیشگیری برای مقابله با این بحران انجام نشد.

گرچه سیل و طوفان در اردبیل خسارت جانی به دنبال نداشت ولی در این میان بخش کشاورزی و آب شرب برخی مناطق خسارات فراوانی دید و نیز شاهد قطعی برق و شکستن درختان در سطح شهر بودیم.

باتوجه به وضعیت طبیعی در هر آن امکان‌ وقوع بلاهای طبیعی از جمله طوفان، سیل و زلزله وجود  دارد ولی نیاز است مسئولان استان برای پیشگیری و مقابله با این بحرانها و کاهش خسارات اقدامات تاثیرگذاری انجام دهند تا مردم با سختیهای این چنینی مواجه نشوند.

گزارش از اکبر رزمی

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 617555
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.