در سال 94 تعداد 144 نفر در اثر تصادفات جاده ای استان اردبیل جان خود را از دست دادند که این میزان در سال 95 به 139 نفر رسیده است.
در سال 94 استان اردبیل رتبه برتر کشوری در کاهش تلفات جاده ای را کسب کرد.
جاده سرچم اردبیل ،سربند اردبیل و جاده اردبیل - مشگین شهر از جاده های حادثه خیز این استان است و در بین آنها محور سربند - اردبیل بیشترین آمار تصادفات جاده ای را داراست.
واژگونی خودروها بیشترین فراوانی در تصادفات فوتی و تخطی از سرعت مطمئنه هم بیشترین علت تصادفات جاده ای برآورد شده است.
***
پارس آباد مغان در شمال استان اردبیل و مجاورت جمهوری آذربایجان و حاشیه رودخانه مرزی ارس واقع است.
رودخانه ارس درشمال استان اردبیل و در مرز مشترک با جمهوری آذربایجان قرار دارد.
جنگل های دو طرف رود ارس مامن و زیستگاه اصلی انواع پرندگان و جانواران وحشی از جمله گراز، خوک ، شغال و روباه است و این آتش سوزی ها موجب از بین رفتن و تخریب زیستگاه ها و تلف شدن شمار قابل توجهی از این حیوانات وحشی می شود.
***
17.5 درصد از مساحت استان اردبیل جز مناطق شکار ممنوع است.
سه منطقه حفاظت شده در محدوده این استان واقع است ، منطقه حفاظت شده آق داغ به مساحت 93 هزار و 800 هکتار در شهرستان خلخال ، منطقه حفاظت شده مغان در محدوده بیله سوار و پارس آباد مغان به مساحت 35 هزار هکتار و منطقه حفاظت شده نئور به مساحت چهار هزار و 200 هکتار که بخشی از منطقه وسیع حفاظت شده لیسار استان گیلان است.
کوه سبلان از ارتفاع سه هزار و 600 متر به بالا و غار یخگان در محدوده شهرستان خلخال نیز جزو آثار طبیعی ملی ثبت شده استان اردبیل هستند.
همچنین پنج منطقه شکار ممنوع در استان برای حفظ گونه ها از خطر انقراض مشخص شده است: منطقه شکار ممنوع شورابیل در اردبیل با 200 هکتار مساحت، گندیمن در مشگین شهر با 30 هزار هکتار، دربند مشکول در گیوی با 23 هزار هکتار، انزان در مشگین شهر به مساحت 42 هزار و 500 هکتار و خروسلو در بیله سوار به مساحت 16 هزار و 600 هکتار نیز جز مناطق شکار ممنوع ثبت شد.
چند عرصه تالابی نیز در استان اردبیل شناسایی شده که از جمله می توان به دریاچه نئور، شورابیل، میل مغان، پته خور و توپراق کندی اشاره کرد.
یک هزار و 163 گونه مهره دار در کشور داریم که حدود 30 درصد از این گونه ها در استان اردبیل مشاهده شده و شامل 43 گونه از پستانداران، 257 گونه پرندگان، 15 گونه ماهی بومی، 29 گونه خزنده و 6 گونه دوزیست می باشد.
از میان هشت تا 10 هزار گونه گیاهی موجود در کشور نیز حدود یک هزار و 200 گونه در استان وجود دارد که بیش از 400 گونه گیاهی با خواص درمانی شناسایی شده اند و حدود 98 گونه نیز منحصر به فرد این استان است.
***
گزارش ایرنا ، در سال 95 در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید در جهت فعال کردن واحدهای راکد تولیدی استان اردبیل گام های موفقی برداشته شده و به گفته مسوولان 240 واحد راکد و نیمه راکد با استفاده از تسهیلات 2 هزار و 100 میلیارد ریالی دولت تدبیر و امید فعال شدند.
***
استان اردبیل یک میلیون و 50 هکتار مرتع ییلاقی، قشلاقی و میان بند و 65 هزار هکتار جنگل دارد و در دولت یازدهم موضوع مقابله جدی با زمین خواری کلید خورد.
شواهد از اقدام های عملی دولت تدبیر و امید در جهت رفع تخریب و تصرف منابع طبیعی از جمله در استان اردبیل حکایت می کند اما ادامه روند تخریب و تصرف ها نشانگر ناکافی بودن اقدام ها و لزوم همکاری و هماهنگی بین دستگاهی است.
اقدام های صورت گرفته یک بخشی از ماجراست اما برخورد قاطع با متخلفان و سودجویان نقش مهمی در آزادسازی منابع تصرف شده و جلوگیری از دست اندازی بیش از پیش به منابع طبیعی می تواند ایفا کند که این امر جزو وظایف دستگاه قضا عنوان می شود.
کاهش فرآیند طولانی رسیدگی به پرونده های ارجاعی، حذف هزینه های دادرسی، نظارت بر اجرای دقیق احکام صادره و تشدید نظارت و کنترل بر منابع طبیعی و تثبیت حاکمیت دولت از جمله اقدام هایی است که می تواند با تعامل بین دستگاهی به اجرا درآمده و از تخریب بیش از پیش امانتی که باید به دست آیندگان برسد، پیشگیری کند.
خبرنگار و انتشار دهنده: گیتی طالبی
**

استان اردبیل با نرخ بیکاری 12درصد از جمله استان های سطح اشتغال پایین و بیکاری بالا محسوب می شود و اجرای طرح های کسب و کار در بخش های توریسم ، صنایع دستی ، صنایع لبنی و صنایع پلاستیک و فلزی در کاهش بیکاری آن بسیار موثر است.
***
استان اردبیل با بیش از چهار میلیون واحد دامی و مراکز تولید همچون مراکز متعدد پرورش دام و طیور ، وجود دو مجتمع عظیم کشت و صنعت و دامپروری مغان ، کارخانه های متعدد خوراک دام و طیور ، سه باب کشتارگاه صنعتی دام و پنج باب کشتارگاه صنعتی طیور یکی از استان های مهم این بخش در رشد اقتصادی کشور است.او بیان کرد: دولت تدبیر و امید فعال کردن واحدهای راکد را در دستور کار قرار داده و در استان اردبیل هم روند فعال شدن این طرح های تسریع شده و تا پایان سال هم اختصاص تسهیلات بانکی به 25 واحد تولیدی دیگر تعیین تکلیف می شود.
امسال در کشور خروج بیش از هفت هزار و 500 واحد تولیدی از رکود برنامه ریزی شده که سهم استان اردبیل 53 واحد بود که در عمل بیش از این تعداد فعال شده است.
***
امسال مشکل و موانع 50 درصد از واحدهای تولیدی مشکل دار شهرستان خلخال شامل 11 واحد تولیدی از مجموع 22 واحد تولیدی برطرف شده است.
دولت برنامه ای برای فعال کردن هفت هزار و 500 واحد تولیدی راکد در کشور دارد که از این تعداد 126 واحد متعلق به استان اردبیل است.
شهرستان خلخال در جنوب اردبیل و در همسایگی استان گیلان قرار دارد. فعال کردن واحدهای تولیدی راکد یکی از مهم ترین سیاست های دولت تدبیر و امید است.
****
خشونت به عنوان یک عامل ناپسند در رفتارهای اجتماعی هرسال به طور میانگین 80 هزار نفر در استان اردبیل را به دادگستری می کشاند.
این تعداد افراد دراثر رفتارها و برخوردهای نادرست و خشونت آمیز در مناسباتشان با دیگران در مکان های مختلف از اعضای خانواده گرفته تا فضاهای کسب و کار و آموزشگاه ها و نظایر آن کارشان به نزاع و درگیری های انفرادی و یا گروهی کشیده می شود.
هر سال به طور میانگین 25 هزار پرونده قضایی که ریشه در خشونت دارد در دادگستری استان اردبیل تشکیل می شود.
پارسال 23 هزار پرونده مربوط به خشونت در دادگستری اردبیل به ثبت رسید و به رغم کاهش میزان خشونت در همان سال باز هم اردبیل در کشور رتبه دوم را در زمینه پرونده های مربوط به خشونت به خود اختصاص داد.
بر اساس آمارها ، در سال های اخیر سن خشونت در استان اردبیل کاهش یافته و برخورد با مرتکبین جرایم خشن در استان شدت یافته اما وضعیت در این زمینه هنوز مطلوب نیست و بدلیل نبود اهرم های لازم موفقیت لازم در پیشگیری از وقوع جرم که بیشتر آن ناشی از فقر ، بیکاری و اعتیاد است، بدست نیامده است.
پیش تر دادستان اردبیل به خبرنگار ایرنا گفته که بسیاری از جرایم و مشکلات خانوادگی و طلاق ها ، اعتیاد ، قاچاق مواد مخدر و سایر آسیب های اجتماعی ریشه در فقر و بیکاری دارند و هر چه اشتغال و اقتصاد رونق بیشتری بگیرد، کمتر شاهد این ناهنجاری ها در استان خواهیم بود.
***
خلخال و کوثر از دیرباز مهد پرورش علما و دانشمندان و خاستگاه بزرگان بوده است و افراد برجسته علمی در دامن این دیار فرهنگ دوست و عالم پرور تربیت یافته و در خدمت جامعه بوده اند، علمایی چون استاد سیدعبدالرحیم خلخالی ، آیت الله یکتایی ، ملا محمد صالح خلخالی و ملا محمد خلخالی ، آیت‌ الله جوادی زاویه ،
***
26 هزار و 238 خانوار در استان اردبیل تحت حمایت کمیته امداد هستند.
***
بر اساس آمارهای موجود از مجموع یک میلیون و 248 هزار و 610 نفر جمعیت استان اردبیل 448 هزار و 554 نفر در یک هزار و 555 روستا سکونت دارند که از این تعداد یک هزار و 24 روستا بالای 20 خانوار هستند.
تاکنون 873 دهیاری در روستاهای بالای 20 خانوار استان راه اندازی شده که 407 هزار و 495 نفر جمعیت روستایی آن را پوشش می دهد.
***
دشت اردبیل از سال ۱۳۵۰ تاکنون به طور متوسط ۱۱ متر پایین رفته و سالانه ۱۵ سانتیمتر سفره های زیرزمینی پایین می رود ، این دشت جز دشت های ممنوعه بوده و اگر به همین منوال پیش رود در آینده جزو دشت های ممنوعه بحرانی خواهد شد.
با وجود تلاش و اقدام های مختلف برای ساماندهی و بهبود وضعیت دشت اردبیل، هنوز در این زمینه نارسایی های وجود دارد و در صورت تداوم وضعیت موجود کارگروه خشکسالی باید فعال و برای مقابله با تنش احتمالی آب برنامه ریزی شود.
کارشناسان وجود چاه های غیر مجاز را در برداشت های بی رویه از آب دخیل می دانند و معتقدند 509 چاه غیر مجاز در استان اردبیل وجود دارد که اغلب آنها در حوزه بالها رود ودره رود مورد استفاده مردم است و برای جلوگیری از این معضل تلاش می شود.
***
پیش تر ، مدیرعامل آتش ‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اردبیل گفته بود در هشت ‌ماه نخست سال جاری ۷۴.۲۶ درصد از حوادث امداد و نجات در این استان مربوط به گیر کردن در آسانسور است
***
اردبیل که به خاطر پیشینیه غنی مذهبی و تاریخی از گذشته های دور به دارالارشاد ، دارالایمان ، دارالامان و دارالعرفان شهرت یافته بیش از نیم میلیون نفر جمعیت را در شش هزار و 500 هکتار مساحت جای داده است.
با تبدیل این شهر به مرکز یک استان مستقل از سال 1372 و به موازات آن گسترش بی رویه وسعت و جمعیت شهر به خاطر افزایش مهاجرت از شهرهای تابعه و ازسوی دیگر کمبود و در مواردی نبود بعضی امکانات و زیرساخت های مورد نیاز کلانشهرها و نیز بیکاری درصد قابل توجهی از ساکنان این شهر به خاطر کمبود کارخانه ها و مراکز و موسسه های بزرگ به تدریج شاهد بروز ناهنجاری ها و مشکل های شهری در این سرزمین شده ایم.
راهبندان ها و اختلال های ترافیکی ، دستفروشی ، گردش وانت بارهای فروشنده و یا خریدار انواع ضایعات در کوچه ها و خیابانها ، بروز آلودگی های شنیداری و دیداری و در برخی روزهای سال های اخیر آلودگی هوا ، سد معبرهای ناشی از ریخته شدن مصالح و ضایعات ساختمانی در پیاده روها و حواشی خیابانها ، تولید حجم انبوه زباله و گاهی ریخته شدن آنها در گذرگاهها ، کم توجهی به رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و نیز رانندگی برخی جوانان به شیوه خطرناک که ماشین را جایگزین اسباب تفریحی و سرگرمی کرده اند ، کمبود توقفگاههای متعدد و با ظرفیت بالا ، ساخت آپارتمان های چند طبقه در کوچه های باریک ، وجود دهها نوع صنف مزاحم مانند مکانیکی ، نمایشگاه اتومبیل ، آهنگری ، تراشکاری ، نقاشی اتومبیل ، فروشنده های ضایعات و از این دست ازجمله معضل های شهری اردبیل هستند که از دو دهه قبل به تدریج خودنمایی و ساکنان این شهر را با سختی ها و گرفتاری های زیاد مواجه کرده اند.
****
شهرستان سرعین با دهها دهنه آبگرم معدنی و پیست اسکی آلوارس از مناطق گردشگر پذیر کشور در 27 کیلومتری غرب اردبیل قرار دارد.
آلوارس به لحاظ داشتن ذخایر برف در طول دست کم شش ماه از سال رتبه نخست کشور را دارد و این منطقه به همراه امکانات تفریحی و ورزشی که در آن ایجاد شده نقش بسزایی در توسعه ورزش های زمستانی، جذب گردشگران خارجی ، ایجاد اشتغال و پرکردن اوقات فراغت جوانان و تکمیل موقعیت ویژه گردشگری در شهر سرعین دارد.
***

در سال های اخیر کشت زعفران در برخی از مناطق مستعد استان اردبیل رونق گرفته است ، زعفران کاران شهرستان خلخال بیش از 50 درصد زعفران استحصالی استان اردبیل را تولید می کنند.
***

اردبیل از استان های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می کنند.
بیش از 90 هزار نفر در استان اردبیل در تولید رشته های متنوع صنایع دستی اشتغال دارند.
چرم و ملیله اردبیل ، معرق نمین ، مرصع سنگ و معرق سنگ خلخال ، گلیم عنبران و جاجیم از جمله صنایع دستی استان اردبیل است


استان اردبیل جز 10 استان کشور در زمینه فراوانی وقوع حوادث طبیعی به شمار می رود و هر از گاهی بروز حادثه هایی مانند زمین لرزه ، رانش زمین ، سیل ، خشکسالی ، صاعقه ، طوفان ، سرمازدگی ، برف سنگین ، سرما و یخبندان شدید خسارت ها و تلفات های زیادی بر جای می گذارد.
شهرستان سرعین از مناطق سیاحتی استان اردبیل می باشد که در 27 کیلومتری غرب اردبیل قرار دارد، این شهرستان سابقه آسیب پذیری در زلزله سال 75 اردبیل را دارد. در اثر این زلزله که نزدیک به یک هزار نفر جان باختند دهها روستای سرعین نیز آسیب دیدند.



دکتر بشیر خالقی ، نماینده مردم شهرستان های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید راه اندازی سامانه روشنایی گردنه الماس خلخال را برآورده کردن بخش کوچکی از خواسته به حق مردم خلخال در عبور از این گردنه مه گیر و صعب العبور ذکر کرد.
23 کیلومتر از مسیر 70 کیلومتری جاده خلخال به اسالم در حوزه استحفاظی و راهداری اداره راه و شهرسازی خلخال و 47 کیلومتر نیز در حوزه گیلان واقع شده است.
گردنه الماس واقع در جاده کوهستانی خلخال به اسالم در 18 کیلومتری شهر خلخال به عنوان سخت ترین و صعب العبورترین گردنه از لحاظ امدادی در استان اردبیل است که در فصول سرما همواره برای راهداران ، امدادگران و مسافران عبوری دردسر ساز است.


بیله سوار و پارس آباد مغان در شمال اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارند.
از 10 شهرستان استان اردبیل پنج شهرستان دارای مرزی مشترک به طول 382 کیلومتر با جمهوری آذربایجان می باشند، گمرک بین المللی بیله سوار مغان یکی از مهم ترین گذرگاههای مرزی ایران با آذربایجان است.
این گلوگاه مرزی هر روز شاهد تردد دهها کامیون صادراتی ، وارداتی و ترانزیتی و نیز حدود سه هزار شهروند جمهوری آذربایجان است که برای امور درمانی ، گردشگری و تجارت از آن عبور و به استان اردبیل و دیگر مناطق کشور سفر می کنند.

******************************************************************
قله سبلان با ارتفاع 4811 متر در استان اردبیل واقع شده و هر سال در فصل های مختلف میزبان انبوه کوهنوردانی است که از سراسر کشور به دومین کوه مرتفع کشور صعود کرده و از زیبایی های آن لذت می برند.
در سال های اخیر نا آشنایی برخی کوهنوردان به مسیر صعود این کوه حوادث ناگواری به دنبال داشته است.
شهرستان مشگین شهر در 90 کیلومتری شمال غربی اردبیل قرار دارد.



پل معلق مشگین شهر ، کوه سبلان با ظرفیت کوهنوردی و وجود پیست اسکی آلوارس در 12 کیلومتری سرعین و شهر چشمه های بهشتی از جاذبه های گردشگری ، ورزشی استان اردبیل است.
مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان ، بقعه شیخ کلخوران متعلق به امین الدین جبرئیل پدر شیخ صفی الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران ، خانه ارشادی ، حمام ملاهادی ، برج شاطر ، پل هفت چشمه ، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از دیگر جاذبه های اردبیل هستند.
همچنین مقبره شیخ حیدر ، کاروانسرای قانلی بولاغ ، سنگ نبشته های ساسانی ، قلعه های دیو ، قهقهه و کهنه در مشگین شهر ، قیز قلعه و شاه تپه در گرمی ، حمام سنگی در کوثر ، قلعه بوینی یوغون در نیر ، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره های مختلف در گوشه و کنار این خطه در انتظار گام های آرام و نگاه کنجکاو علاقمندان به تاریخ و فرهنگ است.
دهکده صخره ای باستانی ویند کلخوران ، تپه های باستانی آناهیتا ، گورستان سنگی پیرازمیان ، کلیسای مریم مقدس ، کاروانسرای شاه عباسی ، شهر یئری ، شیروان دره سی ، عمارت آقازاده اردبیلی ، منطقه گردشگری کپز و ازناو ، منطقه حفاظت شده آق داغ ، ژئوپارک دربند مشکول ، گیلوان ، آبشارهای سردابه ، گورگور ، شورشورنه ، آق بلاغ (سیبیه خانی) ، دیز و نره گر و غارهای تاریخی لاهرود و هفت خانه از دیگر آثار قابل توجه هستند.
همچنین موزه مفاخر دینی ، موزه تخصصی باستان شناسی ، موزه چینی خانه مجموعه شیخ صفی ، موزه مردم شناسی ، موزه صنایع دستی و موزه تاریخ طبیعی اردبیل از دیگر جاذبه هایی است که گوشه هایی از تاریخ و تمدن این دیار را به نمایش گذاشته است.







آغوش باز استان اردبیل به روی گردشگران
اردبیل -ایرنا- جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی استان اردبیل از سال های دور علاقه مندانی ازنقاط مختلف کشور و حتی خارج ازکشور را به خود جلب کرده و با تمهیدهای صورت گرفته توسط دولت تدبیر و امید، فضا بیش از هر زمان دیگری آماده میزبانی مسافران نوروزی است.
[آغوش باز استان اردبیل به روی گردشگران]

استان اردبیل با یک میلیون و 248 هزار نفر جمعیت با استان های گیلان، زنجان و آذربایجان شرقی همسایه بوده و گردشگری در کنار کشاورزی و صنعت به عنوان سه محور توسعه این خطه در نظر گرفته شده است.
اردبیل یا آرتاویل (شهر مقدس) مرکز ایالت آذربایجان در پیش و پس از اسلام، در کنار مسایل اقتصادی، طبیعی، تاریخی و ژئو استراتژیک، از آن جهت حائز اهمیت می باشد که خاستگاه صفویان بوده و در واقع زادگاه و آرامگاه ابدی سر حلقه این سلسله است زیرا با ظهور صفویه اردبیل جایگاهی ویژه یافت به طوری که دارالامان و در زمان تیمور دارالارشاد نام گرفت.
هر کدام از ویژگی های این استان برای جذب گردشگران اهمیتی ویژه دارد حال آن که همه اینها به یکباره در قلب استان اردبیل جای خوش کرده و به این خطه تمایز می بخشد.
این استان با وجود واقع شدن در شمالی ترین نقطه کشور در همسایگی جمهوری آذربایجان، از استعداد قابل توجهی در زمینه طبیعت گردی برخوردار است از جمله در مرز دو استان اردبیل و گیلان، گردنه زیبای حیران می تواند اولین استراحتگاه مسافران نوروزی باشد.
امتداد حیران به جنگل های کم نظیر فندقلو مملو از درختان راش، فندق و ممرز در نمین ختم می شود؛ یکی از نقاط دیدنی و البته مهمترین ذخیره ژنتیکی گیاهی و جانوری جهان، بازمانده جنگل های باستانی هیرکانی که گونه های گیاهی (با خواص درمانی) و جانوری قابل توجهی را در خود جای داده است.
مسیر ورود به استان اردبیل از سمت جنوب نیز جاده خلخال- اسالم است، مسیر پر پیچ و خم 70 کیلومتری برای ورود به بهشتی مرکب از جنگل، دشت، گلزار، آبشار و دریاچه که آن را به یکی از جاذبه های گردشگری در سطح کشور تبدیل کرده است.
در کنار این تفرجگاه بولاغلار نیر و خیاو چای مشگین شهر از دیگر جاذبه های طبیعی این خطه می باشد؛ دریاچه زیبای نئور و شورابیل که به نگین اردبیل شهره است در کنار 22 چشمه آب گرم معدنی سرعین و همچنین آب های گرم مشگین شهر و نیر در دامنه سبلان با خاصیت درمانی سالانه میلیون ها نفر را به خود جذب می کند.
پل معلق مشگین شهر، کوه سبلان با ظرفیت کوهنوردی و وجود پیست اسکی آلوارس در 12 کیلومتری سرعین، شهر چشمه های بهشتی یکی از جاذبه های گردشگری ورزشی به خصوص ورزش زمستانی استان اردبیل است که مسافران نوروزی نیز می توانند از این فرصت استفاده کنند.
استان اردبیل در کنار طبیعت زیبا از فرهنگ و تاریخ پرباری برخوردار است که خود به تنهایی می تواند این خطه را به یکی از نقاط گردشگرپذیر کشور بدل کند که نمونه آن مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، نگین بناهای باستانی استان است.
این مجموعه در میدان عالی قاپو مرکز شهر اردبیل واقع شده و شامل مسجد جنت سرا، شربت خانه، چینی خانه، گنبد الله الله و قبور خاندان صفوی و سرداران جنگ چالدران یکی از 10 اثر مهم باستانی ایران زمین محسوب می شود که در سال 89 به عنوان اثری جهانی در یونسکو به ثبت رسید.
بقعه شیخ کلخوران متعلق به امین الدین جبرئیل پدر شیخ صفی الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران، خانه ارشادی، حمام ملاهادی، برج شاطر، پل هفت چشمه، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از دیگر جاذبه های اردبیل هستند.
همچنین مقبره شیخ حیدر، کاروانسرای قانلی بولاغ، سنگ نبشته های ساسانی، قلعه های دیو، قهقهه و کهنه در مشگین شهر، قیز قلعه و شاه تپه در گرمی، حمام سنگی در کوثر، قلعه بوینی یوغون در نیر، هفت تپه در خلخال، و بناهای باستانی بازمانده از دوره های مختلف در گوشه و کنار این خطه در انتظار گام های آرام و نگاه کنجکاو علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ است.
دهکده صخره ای باستانی ویند کلخوران، تپه های باستانی آناهیتا، گورستان سنگی پیرازمیان، کلیسای مریم مقدس، اردبیل کاروانسرای شاه عباسی، شهر یئری، شیروان دره سی، عمارت آقازاده اردبیلی، منطقه گردشگری کپز و ازناو، منطقه حفاظت شده آق داغ، ژئوپارک دربند مشکول، گیلوان، آبشارهای سردابه، گورگور، شورشورنه، آق بلاغ (سیبیه خانی)، دیز، نره گر، شگین شهر) و غارهای تاریخی لاهرود و هفت خانه از دیگر آثار قابل توجه هستند.
در کنار آثار تاریخی و طبیعی، استان اردبیل از فرهنگی غنی برخوردار است که نمود آن را در بافت روستایی و عشایری می توان یافت؛ از کزج و کنزق گرفته تا عنبران علیا که یکی از روستاهای هدف گردشگری است و طی سال های اخیر مسوولان تلاش کردند تا این بافت های تاریخی در زمینه های مختلف از معماری گرفته تا صنایع دستی همچنان به حیات خود ادامه دهند.
موزه مفاخر دینی، موزه تخصصی باستان شناسی، موزه چینی خانه مجموعه شیخ صفی، موزه مردم شناسی، موزه صنایع دستی و موزه تاریخ طبیعی اردبیل از دیگر جاذبه هایی است که گوشه هایی از تاریخ و تمدن این دیار را به نمایش گذاشته است.
استان اردبیل در کنار آثار طبیعی و تاریخی در زمینه صنایع دستی از جمله تولید گلیم، جاجیم، شال، مسند، سفال، صنایع چوب (معرق، منبت و خراطی)، مصنوعات چرمی، قالی بافی، قلاب بافی، مفرش، خورجین و ورنی نیز شهره است.
آش دوغ، پیچاق قیمه، کوفته، لَوَنگی، آش شیر، خشیل، هرا، قویماق، ترشی قرمه، آش اوماج، آَش یارما، بزباش، خورش قاتق، تاس کباب، چیغیرتما، حلوای سیاه، قیساوا و قیقاناق از غذاهای محلی و قالی، حلوای سیاه، مسند، سرشیر، کره، حلوای سیاه، آبنبات، شیرینی های محلی، فطیر، تخمه آفتابگردان و در صدر این فهرست، عسل سبلان مشهورترین سوغات این منطقه می باشد.
همزیستی مذاهب (شیعیه و سنی)، اقوام (ترک و فارس و کرد) و تکلم به زبان های ترکی، فارسی و تاتی استان اردبیل را به طرحی مانند کرده، آمیزه ای از رنگ های مختلف اما همگون که در نهایت نقشه ای واحد را شکل داده و این استان را به یکی از نگین های گردشگری کشور تبدیل کرده است.
این همه تنوع در زمینه های مختلف طبیعی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی و بهره برداری مناسب از آنها نیازمند هماهنگی و مدیریت می باشد؛ به خصوص در استانی مانند اردبیل که سالانه حدود هشت میلیون گردشگر را پذیراست.
از جمله بر اساس اعلام ستاد تسهیل سفرهای نوروزی استان اردبیل: 217 هتل و مرکز اقامتی با بیش از 12 هزار تخت، 350 گروه راهداری و 350 تیم گشت پلیس راه در جاده های مواصلاتی استان در کنار 20 پایگاه امداد و نجات ثابت، سیار و موقت برون شهری و 15 پایگاه درون شهری با 120 امدادگر جمعیت هلال احمر در طرح تامین امنیت نوروزی مشارکت می کنند.
همچنین 31 پایگاه فوریت های پزشکی، 28 باب بیمارستان، 18 باب داروخانه، 50 دستگاه آمبولانس، چهار ایستگاه سلامت، 29 باب مسجد و امامزاده، 81 مدرسه، 16پایگاه راهنمایی مسافران، 30 دفتر خدمات مسافرتی، 20 ایستگاه صلواتی پذیرایی و 10 چادر نماز آماده ارایه خدمات هستند.
همچنین 74 جایگاه عرضه بنزین و گاز مایع، 9 راهدارخانه، 42 نمایندگی بیمه های ایران و البرز و آسیا از 28 اسفند تا 14 فروردین ماه فعال بوده و طرح نظارت و کنترل بازار نیز از 16 اسفند آغاز شده و تا 15 فروردین ماه ادامه خواهد داشت.
طی مدت برگزاری این طرح نظارت بر شرکت های مسافرتی، مراکز تهیه و توزیع غذا، فروشگاه ها، جایگاه های عرضه سوخت و مراکز درمانی انجام می شود.
ستاد تسهیل خدمات سفر استان اردبیل همچون سال های گذشته از 28 اسفند ماه در نگارخانه ختایی مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی مستقر شده و سامانه 09629 آماده ارایه اطلاعاتی چون شماره تماس و نشانی جاذبه های گردشگری و تاریخی، مراکز اقامتی، غذاخوری ها و همچنین جهت ثبت و رسیدگی به شکایت ها راه اندازی شده است.
***
یکی از شعارهای پایه ای دولت یازدهم قبل از روی کار آمدن، کاهش فشار مالی و هزینه های درمان مردم بود، دولت تدبیر و امید به طور جدی و ملموس در صدد اجرایی شدن این شعار برآمد و در اردیبهشت سال 93 موفق به تحقق طرح تحول نظام سلامت شد.
اجرای طرح تحول سلامت در واقع گامی بلند به سمت کاستن از بار مالی مردم و بیمارانی بود که علاوه بر درد جسمانی باید راه علاجی برای پرداخت هزینه های درمان می یافتند ولی با اجرا شدن طرح تحول سلامت، کور سوهای امید در دل بیماران و خانواده های آنها بارقه زد.
هر چند دولت برای اجرا و سر پا نگه داشتن طرح تحول فشارهای مالی و انتقادی زیادی را تحمل کرد اما این طرح عظیم درمانی و بهداشتی جای خود را در بین مردم باز کرد و به جرات می توان گفت یکی از مهمترین و موثرترین دستاوردهای دولت دکتر روحانی در سه سال و نیم گذشته است.
در این طرح بار اصلی مسایل مالی بر عهده دولت است و مردم تنها بین سه تا 10 درصد از هزینه های درمانی خود را در مراکز درمانی و بیمارستانی پرداخت می کنند یعنی 90 درصد و حتی فراتر از این میزان را دولت تقبل کرده است.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.