دولت های محلی بویژه در مناطق مرزی هر کشور از جمله ظرفیت هایی است که معمولا دولت های ملی برای گسترش مراودات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با کشورهای همسایه خود استفاده می کنند اما نگاهی به جغرافیایی سیاسی و تاریخی استان اردبیل چنین می نماید که در این زمینه قابلیت های این استان در سالیان گذشته به فراموشی سپرده شده و فرصت های بسیاری که می توانست در زمینه توسعه اقتصادی این منطقه و حتی کشور تاثیر گذار باشد از دست رفته است.
ویژگی های ژئوپلتیکی، شاخصه های فرهنگی و امتیازهای کم نظیر اقتصادی مجموعه ای از فرصت ها را برای این استان ایجاد کرده است که می توان از آن در راستای توانمندسازی روابط بین المللی و تجارت خارجی کشوردست کم در رابطه با جمهوری آذربایجان و روسیه و توسعه اقتصاد منطقه ای بهره گیری کرد.
شاخصه های ویژه کشاورزی و صنعتی در کنار نزدیکی به بازارهای پرجمعیت خارجی، ظرفیت های استثنایی گردشگری برای رونق توریسم بین المللی، ویژگی های خاص و فراملیتی فرهنگی برای جذب و جلب فرهنگی همسایگان و جغرافیای خاص سیاسی بعنوان یکی از گذرگاههای کریدور ارتباطی شمال و جنوب از جمله ظرفیت های کم نظیر استان اردبیل است که می بایست بدان با نگاه ملی و در راستای تقویت اقتصاد ملی نگریست.
شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان که اواخر هفته گذشته برای دیداری 2 روزه به اردبیل سفر کرده بود پس از دیداراز این استان تصریح کرد که اردبیل دارای پتانسیل های غنی اقتصادی و فرهنگی کم نظیری می باشد که تاکنون استفاده بهینه از آن نشده و سرمایه گذاران آذری باید از فرصت های ایجاد شده در این استان استفاده بهینه کنند.
روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و نگاه جهانی آن در بازسازی اقتصادی ایران فرصت مناسبی را برای استان اردبیل فراهم کرد تا مدیران برای تحقق و پایه ریزی اقتصاد نوین آن گام های نخستین را با نگاهی به آنسوی مرزها و بازراهای بزرگ روسیه ، جمهوری آذربایجان و قفقاز بردارند.
ایده هایی چون ایجاد منطقه آزاد تجاری، صنعتی اردبیل ، فعال سازی منطقه ویژه نمین، ایده ایجاد بندر خشک اصلاندوز مغان ، پایه ریزی کشاورزی و صنعت صادرات محور، سوق دهی صنعت گردشگری به جلب گردشگران خارجی و ... از جمله برنامه ها و طرح هایی است که بخشی از آن عملیاتی شده و بخشی نیز با جدیت برای عملیاتی شدن پیگیری می شود.
در تئوری اقتصادی نوین استان، این منطقه باید تارو پود سنتی و معیشتی را از وجودش دور کرده و نگاهی جدی به آنسوی مرزها داشته ودر ترسیم نقشه توسعه ای، نوسازی اقتصاد خود را بر اساس ایده ها و اهداف فرا سرزمینی طرح ریزی کند.
اصلاح زیربنایی شالوده های اقتصاد صادرات محور همچون ایجاد و توسعه شاهراه های ارتباطی از جاده های زمینی ، هوایی و ریلی گرفته تا محورهای ارتباطی مجازی ، تجهیز به اقتصاد دانش بنیان، فهم زبان بین المللی تجارت و بازار برای حضور و رقابت جهانی در بازارهای کشورهای شمالی، فرا گیری مدیریت بین المللی ارتباطات تجاری ، سیاسی و فرهنگی ، نوسازی و نوین سازی اقتصاد مبتنی بر سنت، تسهیل و رفع موانع ورود و خروج به بازراهای جهانی از جمله مسایلی است که مدیریت استان در ترسیم و عملی کردن نقشه توسعه اقتصادی استان باید بدان توجه اساسی داشته باشد.
* انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده - خبرنگار ایرنا در اردبیل
6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.