سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: 10 درصد کادر درمانی همواره مبتلا به کرونا هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت با بیان اینکه زندگی با کرونا را باید یاد گرفته و به این زیست عادت کنیم، گفت: 10 درصد کادر درمانی همواره مبتلا به کرونا هستند.

به گزارش جماران به نقل از ایسنا، شهرام حبیب‌زاده ۲۲ شهریور در جلسه ستاد کرونای استان اردبیل اظهار کرد: در بازدیدهای مکرری که در یک هفته گذشته از مدارس داشتیم مشخص شد که در 90 درصد موارد مدارس پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.
وی این بازدیدها را سرزده و با هدف پایش سلامت در مدارس اعلام و خاطرنشان کرد: هم اولیای دانش‌آموزان و هم مدیران و معلمان باید به رعایت موازین بهداشتی توجه کنند و از لحظه‌ای که دانش‌آموز از خانه به مدرسه می‌رود تا بازگشت او ضدعفونی دست و موارد متعدد دیگر در رویارویی‌های اجتماعی مراعات شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از والدین خواست؛ از تجمع در جلوی مدارس پرهیز کرده و به نوعی به شیوع بیماری دامن نزنند چرا که در آستانه فصل پائیز اگر اپیدمی این بیماری فعال شود، کار برای کنترل همزمان آنفلوآنزا و کرونا سخت خواهد شد.

10 درصد کادر درمانی همواره مبتلا به کرونا هستند
حبیب‌زاده به وضعیت کادر درمانی و کمبود شدید پرستار و تخت بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: در پیک دوم این بیماری که از مرداد ماه شروع شد به دنبال راه‌اندازی دو بخش آی‌سی‌یو با کمبود کادر پرستاری روبرو بودیم که سعی شد با جذب پرستاران 89 روزه و فارغ‌التحصیلان دانشکده پرستاری استان بخشی از این کمبود جبران شود.
وی بیان کرد: در آن مقطع علاوه بر بیمارستان امام از ظرفیت بیمارستان امام رضا و سبلان نیز استفاده کردیم تا 430 بیمار مبتلا به کرونا را مراقبت کنیم.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: در هر برهه 10 درصد پرستاران و پزشکان ما مبتلا به این بیماری هستند و درمان آنها 14 روز به طول می‌انجامد که این فاصله زمانی خلا نیروی انسانی و کمبود آن را به خوبی نشان می‌دهد.

اضافه‌کار پرستاران ماهانه پرداخت می‌شود
حبیب‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود از پرداخت اضافه‌کار پرستاران به صورت ماهانه خبر داد و تصریح کرد: در برابر زحمات طاقت‌فرسای پرستاران پرداخت اضافه‌کار آنها به صورت ماهانه انجام می‌شود تا اسباب رضایت آنها فراهم آید.
وی به تغییر ماهیت ویروس کرونا و عدم تشخیص این بیماری از علایم ظاهری اشاره کرد و افزود: ما در مقطعی با تصویربرداری ریه تشخیص بیماری را انجام می‌دادیم اما در حال حاضر تب و درد بدن که از علایم اولیه کروناست، در مراحل پیشرفته با تست تشخیصی PCR انجام می‌شود که هزینه بالایی را دربردارد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل رایگان بودن این تست تشخیصی را یادآور شد و بیان کرد: برای هر تست 300 هزار تومان هزیه صرف می‌کنیم و دانشگاه علوم پزشکی در هفت ماه اخیر میلیاردها تومان در این زمینه صرف کرده است.
حبیب‌زاده محدودیت انجام این تست‌ها را برای مراجعین یادآور شد و گفت: افرادی که با علایم خفیف به مراکز 16 ساعته ما مراجعه می‌کنند در صورت شرایط بدحالی مورد تست تشخیصی قرار می‌گیرند تا مثبت بودن کرونای آنها اعلام شود.
وی ادامه داد: البته بسیاری از بیماران در همان اوایل ابتلا به بیماری با تشخیص در منزل قرنطینه شده و دوران قرنطینه را سپری می‌کنند که انتظار می‌رود این افراد از مراجعه به مراکز درمانی خودداری کنند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در پیک اول بیماری شعار ما « در خانه بمانیم» بود اما با گذر از این مرحله به این نتیجه رسیدیم که باید با کرونا زندگی کنیم و در عین حال جانب احتیاط را نیز رعایت کنیم.
حبیب‌زاده اظهار کرد: تنها افرادی که تست کرونای آنها مثبت است باید استراحت کنند و مابقی افراد می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به فعالیت خود ادامه دهند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بازرسان ما به صورت مرتب بازدیدهای خود را از مراکز مختلف اعم از تالارها، رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها و ... انجام می‌دهند و در صورت کوچکترین تخطی از پروتکل‌های بهداشتی مردم نیز می‌توانند گزارش‌های خود را به مسئولان مرکز بهداشت اطلاع دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.