هاشم علایی روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، با اشاره به نقش راهبردی استاندارد در نظارت بر کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی اظهار کرد: اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل بر کلیه کالاهای وارداتی و صادراتی مشمول مقررات استاندارد اجباری در مبادی رسمی استان نظارت دارد.

وی همچنین گفت: سال گذشته با ۱۵۵ درصد افزایش نسبت به سال ماقبل، ۲۱۸ فقره اظهارنامه صادراتی از گمرک استان به اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل ارجاع شد که به منظور ارزیابی انطباق کالا و تعیین ماهیت آن مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل ادامه داد: طی این مدت همچنین ۲۰۰ فقره اظهارنامه وارداتی نیز مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد، ۱۲۵ فقره مشمول استاندارد اجباری و ۷۵ فقره مشمول تعیین ماهیت بود.

وی افزود: بیشترین اقلام صادراتی در سال گذشته شامل خرما، کشمش، سنگ‌های ساختمانی، رویه درب، زغال آخال، شن و ماسه بوده است که پس از ارزیابی و بررسی کارشناسان اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل به مقصد کشورهای روسیه، گرجستان، عراق و جمهوری آذربایجان صادر شد.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل بیان کرد: تنها در صورت انطباق کالا با استانداردهای ملی مربوطه یا ضوابط فنی، مجوز صادرات یا واردات کالا از مبادی گمرکی استان صادر می‌شود.

وی گفت: هر کالایی که از مرزهای مشترک استان با دیگر کشورها وارد یا از آن خارج می‌شود، چنانچه مشمول استاندارد اجباری باشد، توسط گمرک استان اردبیل به منظور ارزیابی انطباق آن کالا با استانداردهای تدوین شده به اداره کل استاندارد استان ارجاع داده می‌شود.

علایی اضافه کرد: چنانچه کالای صادراتی و وارداتی مشمول استاندارد اجباری نباشد، جهت تعیین ماهیت و آنالیز به اداره کل استاندارد استان ارجاع داده می‌شود.

وی اضافه کرد: برابر بند ۵ ماده ۳ قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد، کنترل کیفی کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری به منظور جلوگیری از صدور کالاهای نامرغوب و همچنین فراهم کردن امکان رقابت با کالاهای مشابه خارجی و حفظ بازارهای بین‌المللی بر عهده سازمان ملی استاندارد ایران است.

استان اردبیل دارای دروازه مرزی بیله‌سوار است ولی کالاهای صادراتی این استان از مرزهای بیله‌سوار و آستارا و نیز از سایر گمرکات کشور به مقاصد خارجی صادر می‌شود.

۱۹۰۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.