هاشم علایی روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به تحقق ۱۰۳ درصدی صدور گواهینامه انطباق صادراتی در استان اردبیل افزود: بیشترین اقلام صادراتی شامل خرما، کشمش، سنگ ساختمانی، رویه درب، زغال آخال، شن و ماسه بوده است که پس از ارزیابی و بررسی کارشناسان اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان به مقصد کشورهای روسیه، گرجستان، عراق و جمهوری آذربایجان صادر شده است.

برابر بند ۵ ماده ۳ قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد، کنترل کیفی کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری به منظور جلوگیری از صدور کالاهای نامرغوب و همچنین فراهم کردن امکان رقابت با کالاهای مشابه خارجی و حفظ بازارهای بین‌المللی بر عهده سازمان ملی استاندارد ایران است.

وی بیان کرد: امسال همچنین تعداد ۱۸۱ مورد گواهینامه انطباق وارداتی و تعیین ماهیت وارداتی کالا توسط اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل صادر شده و ۹۰ درصد برنامه عملیاتی استان محقق شده است.

علایی اضافه کرد: از مجموع ۱۸۱ گواهینامه وارداتی، ۱۲۲ گواهینامه مربوط به اقلام مشمول استاندارد اجباری و ۵۹ مورد نیز مربوط به تعیین ماهیت کالا بوده است.

وی بیان کرد: کیفیت و استاندارد تمام کالاهای وارداتی در زمینه آزمون‌های مربوطه در آزمایشگاه اداره کل و یا در آزمایشگاه‌های همکار تائید صلاحیت شده مورد ارزیابی فنی قرار گرفته است.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل همچنین در توضیح چگونگی ترخیص اقلام وارداتی مشمول استاندارد اجباری نیز گفت: در پاسخ به استعلام اداره کل گمرک استان، در صورت نبود گواهی بازرسی در مبداء که توسط شرکت‌های بازرسی بین‌المللی(سوریانس) صادر می‌شود، صدور گواهینامه وارداتی از طریق نمونه‌برداری و آزمون و بازرسی در مقصد انجام می‌شود.

استان اردبیل دارای دروازه مرزی بیله‌سوار است ولی کالاهای صادراتی این استان از مرزهای بیله‌سوار و آستارا و نیز از سایر گمرکات کشور به مقاصد خارجی صادر می‌شود.

سال گذشته بالغ بر ۲۵ میلیون دلار کالا از استان اردبیل به خارج از کشور صادر شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.