خلیل نیکشاد روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: پیش‌بینی می‌شد که شیوع بیماری کرونا محدودیتی برای تولید و به خصوص فروش سیب‌زمینی استان اردبیل ایجاد کند که با اقدام به موقع تجار، شرایط بازار این محصول مدیریت شد.

وی ادامه داد: همچنین کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که با شیوع بیماری کرونا، محدودیت‌هایی در تولید گلخانه‌ای استان ایجاد شود که در این زمینه با رونق گرفتن بازار داخلی محصولات گلخانه‌ای، مشکل جدی در سطح استان اردبیل گزارش نشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان این که هم‌اکنون فصل توزیع کود و نهاده‌ها در همه زیربخش‌های کشاورزی استان است، گفت: با توجه به پیش‌بینی حضور پرشمار کشاورزان در مراکز توزیع نهاده‌های کشاورزی، احتمال مبتلا شدن کشاورزان به کرونا متصور بود و بر همین اساس، هماهنگی لازم با فرمانداران همه شهرستان‌های استان برای مدیریت سلامت کشاورزان به عمل آمد.

وی بیان کرد: در این زمینه مقرر شد که نهاده‌های کشاورزی اعم از کود، غذای دام و طیور، سم و بذر با هماهنگی فرمانداران به صورت تجمیعی به روستاییان و بهره‌برداران تحویل شده و توسط نماینده آنها توزیع شود.

نیکشاد با بیان این که جهادکشاورزی استان نگاه علمی و کاربردی محور به حفظ سلامت و بهداشت نیروی انسانی جامعه تولید کننده و بهره‌‍برداران کشاورزی استان دارد، اظهار کرد: این نهاد همچنین، نگاه دقیق و سلامت محور به کارکنان خدمات‌رسان جهاد کشاورزی دارد.

وی تمدید خودکار مجوزهای حوزه کشاورزی، اعطای فرصت و فرجه زمانی مناسب تا عادی شدن وضعیت بیماری کرونا برای پروانه‌ها و مجوزهای در حال بهره‌برداری و اعطا شده، صدور الکترونیکی مجوزها و ادامه فعالیت‌های قابل انجام با استفاده از بستر الکترونیک، تعامل غیرحضوری با جامعه هدف کشاورزی و نیز اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش مراجعات حضوری را از جمله راهکارهای انجام شده در حوزه کشاورزی استان اردبیل در مقابله با بیماری کرونا ذکر کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: علاوه بر این، برای تردد کشاورزان به خصوص زنبورداران و دامداران نیز هماهنگی لازم با مراجع ذیربط انجام شده تا وقفه‌ای در حوزه امور کشاورزی استان در پی اجرای تدابیر مربوط به کرونا ایجاد نشود.

وی خواستار بازتعریف نظام پولی و بانکی کشور به منظور حمایت از بخش کشاورزی و تسهیل در ضوابط و امور گمرکی به منظور آسیب کمتر این حوزه از شیوع کرونا شد و گفت: حمایت از صادرات محصولات کشاورزی با توجه به پیش‌بینی افزایش تولید و از دست رفتن برخی بازارهای خارجی لازم است.

نیکشاد همچنین خواستار افزایش خرید ذخایر استراتژیک حوزه کشاورزی از سوی دولت شد و افزود: در حوزه محصولات دام و طیور، حمایت از سیاست خرید و پشتیبانی در حد مقدورات لازم است.

وی رعایت قواعد بهداشتی از طرف کشاورزان و کارشناسان جهاد کشاورزی به منظور تداوم خدمات رسانی را ضروری خواند و اضافه کرد: در 2 ماه اخیر، برای حمایت از کشاورزان، اداره کل پشتیبانی امور دام استان اقدام به خرید گوشت مرغ و انباشت آن کرده و فرایند خرید همچنان ادامه دارد و محدودیتی دز این زمینه نداریم.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است.

سالانه بیش از 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در استان اردبیل تولید می شود.

استان اردبیل در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی پیشتاز است به طوری در تولید عدس رتبه اول، تولید کلزا رتبه اول، تولید سیب زمینی رتبه دوم، تولید عسل رتبه سوم، تولید چغندر قند رتبه پنجم، تولید حبوبات، گندم و جو رتبه هفتم کشوری را دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.